Annons:
Etiketthusmorsprat
Läst 335 ggr
Eda
7/6/20, 9:36 AM

Test av dill i kruka

I och med Covid-19 har jag börjat e-handla maten i lite olika nätbutiker. Det har fungerat över förväntan bra inte så mycket dyrare än i andra butiker och fördelen att man slipper bära hem maten och inte heller behöver träffa någon person.
Ibland får man lite udda erbjudanden som t.ex. när jag senast beställde dill från Mathem var det egendomligt nog mycket billigare att köpa 3 styck dill i kruka än en.

Eftersom jag inte behövde denna mängd dill på en gång grävde jag ner en i balkonglådan = nr 1
Nr 2 vattnade jag och ställde in i kylskåpet.
Nr 3 vattnade jag och ställde inomhus i ett fönster mot norr.

Av samtliga har jag använt mig av en del under veckan, så krukorna är nu bara halvfulla. Men vad jag kom fram till att efter åtta dagar hade dillen i balkonglådan klarat sig bäst, därefter den i kylskåpet och sämst den jag hade inomhus.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Tant Grön
7/6/20, 11:02 AM
#1

Ja, dill trivs nog bäst ute. Undrar hur det blivit om du planterat om den du hade i fönstret till en större kruka. Eller haft den i självvattnande kruka.
Dill går bra att torka eller frysa om man får för mycket.

Caeli
7/6/20, 11:30 AM
#2

Jag köpte en kruka persilja i matbutiken i våras, delade i småplantor och satte i en större kruka ute. Vi har persilja för husbehov hela sommaren nu! Gjorde likadant med timjan förra sommaren. Den överlevde vintern och är stor och fin i år också!

DesK
7/6/20, 12:46 PM
#3

Jag har ofta satt ut köpeplantorna i krukor i trädgården och det brukar bli bra 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Eda
7/6/20, 1:33 PM
#4

Dill 2 kylskåpsdillen har jag nu planterat i en stor burk med lecakulor och ställt i norrfönstret, dill 3 den ledsna inomhusdillen klippte jag av och satte i ett glas med vatten i kylskåpet, den blev då lite piggare.

För övrigt har jag både butiksköpt bladpersilja och gräslök som trivs bra i blomlådorna.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
7/12/20, 2:01 PM
#5

Dillen såväl inne i rummet som i kylskåpet är nu helt vissna, på balkongen frodas den däremot fortfarande

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: