Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikett: husmorsprat
Läst 4189 ggr
Raija Danielsson
2

Gammeldags eller nytänkande?

Jag städar inte själv numera. Är sjuk och har hjälp med den biten. Hur är det då, jo bra. Men den som hjälper mig att städa tycker inte att det blir rent med såpa, ättika, bakpulver och vatten. Hon vill att jag ska köpa hem starka rengöringsmedel. Hon använder 5-6 olika moppar varje gång hon städar, för att inte tala om trasor. Så att jag får tvätta allt ständigt och jämt. Har också fått köpa nytt oftare än vad jag skulle ha gjort om jag orkat städa själv. Hur skulle ni göra? Byta städbolag kanske?

tlover
1

Det finns inget städbolag i närheten som har fokus på miljön? (jag vet att det finns det i kommunen jag bor i)

l'm back

Elisabeth A
1

Det är väl ändå ditt hem och du som bestämmer? Om du står för inköpen ska väl du också bestämma vad du köper? Byt bolag. Eller ansök om städhjälp via hemtjänst (går enligt LSS om du inte har "åldern inne").

Eller försök påverka den som städar till en bättre inställning mot miljön :) ta hem broschyrer och böcker som informerar om kemikalier och dess inverkan på omgivningen? 🙂
Lycka till!

TatsuOni
2

Byt bolag skulle jag säga. Där jag jobbar så har vi med allt själva förutom dammsugaren. Ber kunden mig använda såpa så gör jag det. Det finns även bolag som enbart använder miljömärkta produkter. Leta upp ett sådant🙂

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Torahzen]
1

Jag tycker du ska prata med ditt bolag. Kolla gärna runt hur andra gör, om deras miljöprofil.

leemland
1

Ja tycker du bytar eller ber om att få en ny person till dig. Så länge det är du som betalar så är det du som bestämmer tycker jag.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Sunes
1

Byt bolag!! Vi har egna medel (använder kundens om det önskas) har egna moppar med oss, så även alla andra redskap. Kolla med olika företag, ibland kan det bolag som se dyrare ut bli billigare i längden.