Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketttips
Läst 83 ggr
Eda
3

Katastrofbakning av mandelmusslor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är absolut ingen matmamma, men har ändå tänkt lägga upp lite matrecept i min Funkatipsblogg som är enkla att göra och som går att laga för en person.
Jag började med att testa en efterrätt d.v.s. en mandelmussla med grädde och sylt, som blev en ren katastrof. Man kan visserligen köpa färdiga mandelmusslor, men jag fick för mig att baka en sats, vilket jag aldrig gjort tidigare. Jag hämtade därför upp ärvda metallformar som jag hade i källaren. I receptet stod att formarna inte behövde smörjas, det hade dom visst behövt! Som tur var testade jag med bara två, kakorna satt fast som berget i formarna som jag fick skrapa ut med en sked! Jag testade sen bara en enda med smörjd form, den fick jag ur formen med visst besvär. Men sen kom jag på en som jag själv tycker fantastisk idé, jag tog färdiga bakformar av papper som jag la i metallformarna och klämde sen ner degen, det blev jättebra och kakorna tog faktiskt form av den utanför liggande metallformen och blev krusade i kanterna!

Än så länge har jag bara lagt in ett recept i min Funkatipsblogg gällande griljerad skinka för en person eller flera.
🌺 Se: https://handikapptips.wordpress.com/2024/01/08/lattlagade-matratter-for-en-person-eller-flera/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

1. INLEDNING 2. BASVAROR PRAKTISKA ATT HA HEMMA 3. KÖPA FÄRDIGA RÄTTER 4. RECEPT FÖR 1 PERSON ELLER FLERA ................................................ 1. INLEDNING De flesta hushåll med äldre som bor i Sverige består av en eller två personer. Speciellt om man bor ensam har jag förståelse för att man tycker att det är tråkigt, jobbigt och…
Åsa S
1

Märkligt mina lossnar jättebra i gamla metallformar som jag hittat på loppis utan smörjning men jag tar ur dem ur formen medans de är heta jag bara sätter potatisstickan mellan formen och kakan på några ställen och lossar lite så bara ploppar de ur när man vänder på formen. Jag använder receptet i 7 sorters kakor. Men annars funkar ju pappersformar med

Eda
1

Jag försökte också lossa dem när de var varma, den ena försökte jag pilla ut, den andra vände jag på och bankade på baksidan med en mortelstöt, båda satt fast som beget!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.