Husmorstips iFokus

Husmorstips

Läst 139 ggr
_Fisken
3

Få ren disk vid handdisk

När jag inte fick ren en kastrull från matolja trots ideliga prov med Yes och hett vatten så provade jag lut. Det gjorde saken! Då försvann den där slemmiga hinnan av matolja (kom från popcornspoppande). Det är därför disken i diskmaskinen blir så ren. Det är lut I den där tabletten. Jag hade I en tesked lut när jag diskade ur kastrullen och då försvann matoljan. Kan man ropa "Yeees!" ?

Maria
3

Jag fattar inte riktigt hur du kunde misslyckas med hett vatten och Yes?

Matolja brukar vara lätt att få bort.

/Maria

_Fisken
1

Min erfarenhet är att det inte går att få bort matolja (rapsolja) med vanligt diskmedel typ Yes och riktigt hett vatten. Har provat i två år olika sätt och det blir inte rent. Jag tror jag har en tråd här sedan tidigare om detta. All disk som varit i kontakt med denna olja blir "oljig" trots försök att få den ren. Jag har bytt diskvatten, bytt diskmedel etc men inget hjälper. Avsaknad av diskmaskin är en av orsakerna att jag vill byta lägenhet och det är för att hand disken inte fungerat.

Lut däremot får bort oljan. Märkte samma goda funktion med sån där målartvätt (5%) på sprayflaska. Den sprayen fick rent de värsta ställena i köket typ ovanpå köksskåpen. Dessa färgglada sprayer Shillipbang (eller vad de nu heter) som saluförs med mördande reklam fungerade inte men målartvätt (med lut) var oslagbart.

DesK
1

#2 Modern målartvätt innehåller inte lut och inte ammoniak, utan tensider/tvättmedel och alkaliska salter.

/Désirée

_Fisken
1

#3: Kanske inte. Den sprayflaska jag använde var kvar sedan en renovering vi hade på 90-talet. Sen om det heter lut eller kausiksoda vet jag inte.

Bo§e
1

Ett effektivt diskmedel för "kärl med feta hinnor", är sumpen från en kaffebryggare, dvs det som blir kvar i filtret.
Perfekt för stekpannor m.m.
Bäst resultat får man om man strör och fördelar sumpen i kärlet, och låter det stå och verka en stund.
Sedan gnuggar man runt det hela, och sköljer.
Blir alldeles "o-fett"….
Har ingen förklaring, men det kanske är garvsyran som gör jobbet…?
🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

DesK
2

#5 Den metoden har jag inte testat än, men ska prova den framöver. Dock bör man inte spola ned kaffesumpen i avloppet, enligt flera rörmokare som jag har pratat om sådant med. Fettet ihop med kaffesumpen ger ett effektivt stopp i rören.

/Désirée

• Redigerat 2026-08-24 19:41 av DesK
Bo§e
2

#6: Ja, jag glömde nämna att sumpen inte skall spolas ner (förstås).
Samla ihop den med en disktrasa eller hushållspapper.

Men, metoden är faktiskt väldigt effektiv….🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

_Fisken
1

:-) Om man dricker pulverkaffe då?

Jag har dock mkt sump på jobbet…ur kaffekvarnen.