AI för husmödrar
🌺
För att få svar på det mesta jag undrar om; det kan gälla resvägar, sömnadstips, översätta utländsk text, hur länge viss mat håller, växtodling och mycket annat har jag tidigare använt mig av Google-sökning men har nu kommit på att AI-sökningar ger mycket utförligare och i regel mer korrekta svar (undantag finns, kolla vidare om svaret verkar märkligt).
Vad jag också gillar är att AI bara svarar på det jag frågar om. Exempel; gör jag en Googlesökning på en viss Resebyrå t.ex. Scandorama så kommer det upp massor av olika resebyråer jag inte är intresserad av som ofta ligger listad före den jag söker på, det gör det inte med AI-sökning.
Själv använder jag en gratisvariant av Chat-GPT.
Hur man installerar den och hur den fungerar har jag skrivit om i min blogg:
AI för totalt ovana, se: https://handikapptips.wordpress.com/2025/04/11/ai-for-totalt-ovana/
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
- Redigerat 2025-07-03 07:55 av Eda
Och jag använder inte AI jag kan en massa om trädgård och ofta har AI helt vansinniga råd om trädgårdsskötsel den har ju ingen aning om att många amatörer lägger upp helt felaktiga råd på nätet ex. är det 1000 amatörer som lägger upp en sak och en kunnig hortonom som lägger upp något annat om samma sak verkar AI tro att de där 1000 amatörerna har mer rätt än hortonomen som faktiskt kanske har studerat växtskadegörare mer ingående än de flesta. AI verkar tro att ju fler som lägger upp likadan fakta desto troligare är det även o faktan är fel. Om AI har så mycket felaktigheter i ett område som jag kan så vågar jag faktiskt inte lita på att den har rätt inom ett område jag inte kan.
#1: Och hur många som söker information på traditionellt kan avgöra vilken information som är bäst?
Det är ju inget unikt att man själv behöver kunskap för att bäst kunna nyttja verktyg. Det är ju absolut ingen skillnad över huvud taget om man besöker en fysisk Meetup, söker på google, läser bloggar eller använder AI.
Jag använder AI väldigt mycket, och tycker svaren man får oftast är extremt bra och mycket mer fokuserade kring vad jag faktiskt frågade än traditionell sökning eller böcker.
Om de områden jag kan mycket väl, så ser jag också att t ex ChatGPT svarar bra. Men det är fortfarande både användbart och viktigt att skaffa sig tillräckligt med kunskap för att kunna vara källkritisk. Precis som med all kunskapsinhämtning.
AI är dessutom väldigt mycket "som man frågar får man svar". Så ju bättre du är på att ställa frågan och ge tillräckligt med relevanta detaljer, desto bättre svar.
Om man tror att man kan använda AI på samma sätt som man söker på Google, misstar man sig brutalt.
Mvh // Johan
Jag börjar vänja mig vid att använda AI 😊 Jag har ställt ett antal frågor om sånt som jag kan en hel del om, t ex fermentering och just fermentering kunde inte AI besvara på korrekt sätt. Den blandade ihop ättiksinläggning med fermentering. Så jag svarade och förklarade skillnaden mellan ättiksinläggning och fermentering. Förhoppningsvis blir det rätt när någon annan söker på just fermentering 😊
/Désirée