Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthuskurer
Läst 80498 ggr
Fridaaaa
35

Mot flugor?

Nu har flugorna satt igång, och de är riktigt irriterande samt blir skitigt efter dem 😕

Bra husmorstips mot flugor?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rita-S
6

En skål med vinägerblanding i fönsterbrädan brukar jag ha. drar åt sig en del flugor där iaf. Man blandar lika delar vatten och vinäger (äpelcidervinäger tycker jag är mäst effektivt) och en droppe diskmedel så ytan blir svår att "sätta" sig på

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Fridaaaa
3

#1 Finns vinäger i små flaskor? För har det inte hemma och använder aldrig det. Ingen risk att katter eller så är på det?

Rita-S
0

Mina katter har inte velat ha nåt med det att göra iaf :D De backar undan och fnyser fruktansvärt

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Fridaaaa
1

Skönt ska kolla upp det :)

Fridaaaa
0

#5 Gav tyvärr inget direkt 😕

Praefatio
4
  • Se till att inte ha någon mat framme, diska dagligen.
  • Använd sur-söt lösning med diskmedel om ni har få flugor (vinäger/ättika/en skvätt vin, sirap/lite socker/saft, lite vatten och lite diskmedel) som ni ställer i skålar i lägenheten, eller dammsug flugorna om ni fått väldigt många. Ett annat knep är att ställa ut ett par vinflaskor med lite (~½ dl) vin i botten, och en droppe diskmedel. Därifrån kommer de nämligen inte ut när de väl flugit in.
  • Koka en liter vatten och häll i avloppet, både stora och lilla hålet i diskhon, varje dag. Flugorna lägger sina ägg i avloppsrören och det kokande vattnet tar död på äggen och larverna. Miljövänligt sätt att bli av med dem.

Upprepar man detta så har man snart inga flugor längre. Vi fick en riktigt vidrig överraskning när vi kom hem efter en helgs semester här om sommaren, och hade glömt en frukt framme i värmen… Hundratals, om inte tusentals bananflugor i hela köket. Vi fick väck dem på någon vecka eller så.

annia1
1

Frida vilken typ av flugor har du. När jag läser TS så får jag intrycket att det är vanliga flugor och mot dom finns vad jag vet inga direkt medel/knep att ta till. Utan där gäller det i första hand att se till att plocka undan allt i matväg och det gäller även djurfoder för vanliga flugor dras för det mesta till sånt som luktar lite extra. Det tar inte bort dom, men minskar antalet. Ja sen ev flugfångare av nåt slag, brukar väl mest vara nån sorts klisterremsa.

Sen finns hästflugor. De är ju större än vanliga flugor och de gillar mest djurskit av olika slag. Så där gäller det att hålla rent i burar även dom som står utomhus. De kan ju också komma in så även där gäller det att plocka undan allt i matväg.

Sen finns ju fruktflugor (bananflugor) och sorgmyggor (blomflugor) de båda är små svarta och de går inte att se skillnad på dom med blotta ögat. 

Har man fruktflugor så är det den blandning som rita skriver vinäger/vatten/diskmedel. Ställ sen skålar där du störst ansamling med flugor. Och plocka undan all frukt och även grönsaker. Sen städa ordentligt där de verkar trivas bäst. Kolla i alla småspringor så inte nåt ramlat ner. Tar nån vecka så är de borta.

Sorgmyggor (blomflugor) har jag själv haft och jag märkte att det var blomflugor eftersom vinägerblandningen inte gjorde nån som helst nytta. Fick inte en enda fluga i det. Så tog bara rent vatten och lite diskmedel och ställde några stycken på lite olika ställen i huset. Och det gjorde nytta för mig. Varför blomflugor kommer kan jag inte ge nåt bra svar på, men som jag förstått så har man övervattnat blommorna så de står blöta och blomdelar börjat ruttna. Men det tar tid för blomflugor att försvinna.

Men är det vanliga flugor så finns inga knep.

.

Fridaaaa
1

#7 Har aldrig mat framme.
Diskar stort sett dagligen (diskmaskin)
Sätta skålar i huset med sån lösning har jag funderat på då jag fått tips om.

Jasså, det visste jag inte det med avloppet, tack det ska jag testa! Men detta fungerar på vanliga flugor med?

#8 Vanliga flugor 🙂 Vi säger bara flugor här när vi syftar till det, så därför jag skrev det rent automatiskt 🙂
Mat och så tar vi redan undan, och djurens mat förvaras i tunnor eller liknande och det som de inte äter upp på morgonen/kvällen står inte framme heller.
Städa djurburar göras redan noga 🙂

Praefatio
0

#9 Det har fungerat på alla flugor vi haft, ffa bananflugor men också vanliga. Prova! :)

Fridaaaa
0

#10 Får göra det, tack! 🙂

CelsiusT
1

Ja det är väl kanske inget husmorstips men jag kör på flugpenna. Finns att köpa på tex granngården och är ruskigt bra och drygt. Bara att "rita" med den på fönsterkanten (eller andra ytor där man har problem), syns inget, och flugorna dör inom ett par timmar från dess att man ritar (när flugorna trampar i det så blir dom förgiftade och dör, bara att städa fönsterbrädan sen).

Med stora vanliga flugor bör man tänka på att aldrig ha öppet på solsidan. Helst inte öppna i onödan alls dagtid, men såhär års vill man ju gärna kanske ha dörren öppen till trädgården. Se då till att alltid bara öppna på skuggsidan. Eller försök att ha stängt mitt på dagen och ha bara öppet på nätter (alternativt kvällar/tidiga mornar innan solen blir för stark).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gasoline
0

#12 det låter som en fiffig sak. Den ska kollas upp :-) Tack för tipset om att inte ha öppna fönster och dörrar mot solsidan, jag ska försöka tänka på detta i fortsättningen.

Fridaaaa
1

#12 Flugpenna har jag testat, ingen skillnad här tyvärr.
Ytterdörren måste jag ha öppen när vi är ute, så det med solsida eller ej kan jag dessvärre inte styra där 😕 Bara en ytterdörr.
Likaså sovrummet på nätterna måste det vara öppet, ev på dagen med om man är där, blir på tok för varmt annars. (jag är dock där sällan på dagen). Några andra fönster har vi sällan öppna 🙂
Men tack för tipsen. Hur vet man det med solsida?

[JeanetteK]
0

Vi har också flugor.. Blir knäpp på dom. Vi har djur (kor, får och grisar) så då kommer dom ju med på köpet. För tillfället kör vi "skiftbankande" - vi turas om att springa omkring och slå så många vi orkar med flugsmällan… ingen bra metod.

Maken hade hört om något man stoppar i elurtaget tror jag det var… men den var rätt dyr. Den skulle dra till sig flugor på något sätt.

Fridaaaa
0

#15 Ja är får, höns och kor i närheten är som säkert lockar flugorna. Var dock värre när vi hade egna höns. Så lite skillnad märks på det sedan mamma tog över dem.

Ja dyra saker har jag inte råd att köpa 😕

CelsiusT
0

#14 Vad menar du med "Hur vet man det med solsida"? Alltså den sidan som solen ligger på mot huset ska vara stängd. Bara ha öppet på den sidan som skuggan är på. Sen lönar det sig ju inte att ha öppet där solen lyser, för då är det bara varm luft som kommer in. Så vädra du på i sovrummet på natten, men när solen kikar fram och börjar lysa mot fönstret så är det smartast att stänga. 

Om du måste ha ytterdörren öppen så finns det jättesmidiga flugnät som man kan sätta över dörren. Finns sådana som är öppning i mitten så man inte måste öppna en dörr för att ta sig in/ut, vilket gör att även djuren kan gå igenom.

Menar du att du har använt flugpenna utan något resultat? Eller menar du att det bara kommer in nya flugor hela tiden så det ändå är fullt med flugor?

Fridaaaa
0

#17 Undrade bara, då man kan använda sig av olika uttryck :)

Flugnät har vi haft men värdelöst när vi har hundar och katter. Både med öppning i mitten och med öppning på sidan. Men letar efter sån med magnet och se om det är bättre.

Flugpennan märkte jag ingen skillnad, alltså dog inte i princip en enda fluga. Det som fungerat bäst är radar men kan jag itne ta så ofta i & med djuren :( Spiral med klibb i taket har vi, fungerar hyfsat.
Japp, kan vara lugnt några dagar, sedan kommer det flertalet igen 😕
Noga med städning till djuren, inget framme, inget i vasken eller liknande heller. Bits gör dem med.

CelsiusT
0

#18 Min mamma har det till sin balkong och hon har både hund och katt. Fungerar jättebra. Vet inte exakt vilket nät det är hon har dock.

Men om det inte fungerat med flugpenna så måste det innebär att du inte tagit på dom platser där flugorna vistas. För jag har aldrig hört någon som sagt att flugorna överlever dessa. Men kanske dina flugor inte kryper så mycket i fönstren?

Fridaaaa
0

#19 Olika saker fungerar olika bra hos olika. Här blev det ingen större skillnad på antal flugor som kom in eller inte, inte med det vi testat i alla fall. Så därför tänkte jag testa med magnet och se om det fungerar bättre.

Jag har dragit pennan vid fönstrena, eftersom det är där de brukar komma in. Nja till och från, är främst lite överallt känns det som 😕

[JeanetteK]
0

#17 Är det så att flugorna helst kommer in från solsidan? Har jag missat helt! Bra tips.

Gasoline
2

Jag fastnade idag med håret i flugtejpen, hur ska jag få bort kletet? 😭 

😕

[JeanetteK]
0

#22 Åh nej stackare! Jag tycker det är jobbigt bara att få bort det från händerna. tyvärr har jag inga tips alls…

Gasoline
0

#23 Haha, jo, det är ett jobbigt klet i de där tejperna. Men det är väl därför som flugorna lyckas fastna 😂

Fridaaaa
0

Flugorna kommer till och från här 😕 Sjukt jobba och de som är här skitar ju ner med urk

[JeanetteK]
0

Jag har aldrig varit med om flugor som bits, men det gör dom som kommer nu när vi har skaffat djur. Ont gör det också. Är det verkligen vanliga flugor eller är det en annan sort?

Fridaaaa
0

#26 Förra året hade vi en hel del som bet oss 😕 Iår har det inte varit lika farligt men några har vi haft.

[JeanetteK]
0

Maken har nu köpt en sån maskin som jag berättade om i #15. Den ser ut som ett litet element och så är det lysrör i med ultraviolett ljus (tror jag det var). Hur som helst så drar det till sig flugorna och när de flyger mot ett galler så får de en stöt. Den är jätteeffektiv faktiskt! Men den var dyr. Tror den kostade 1500 kr… Hunden är rädd för den när det sprakar om den så han går omvägar. 🙂

Fridaaaa
0

#28 Synd att den är så dyr 😕 Annars hade det varit något vettigt.

[JeanetteK]
0

Ja helt hutlöst dyrt.

Fridaaaa
0

#30 Vrkligen synd😕

Gasoline
0

Ang "bitande flugor" så är det nog någon form utav älgflugor, bromsar eller liknande som ni har, tyvärr.

[JeanetteK]
0

Dom ser ut som helt vanliga flugor. Så bromsar är det inte i alla fall. Älgflugor har jag aldrig hört om, det ska jag kolla upp! 👍

Gasoline
0

Älgflugor va tydligen inte riktigt det jag trodde, men dom bits iallafall. Äckliga små kryp! Dessa bitande flygfän brukar det finnas gott om får det finns djur, upplever jag iallafall. Dock kanske inte så lika flugor. http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bromsar Jag kan ju även återmata att flugtejpskletet nu nästan helt försvunnit, av sig själv verkar det som. Märkligt men bra :-)

[JeanetteK]
0

#34 Jo bromsar har vi massor! Men inte inne tack och lov! Dom här ser ut precis som vanliga svarta äckliga husflugor eller vad dom heter. Men elaka som bromsar är dom helt klart! 😉

Gasoline
0

Med risk för att vi nu börjar gå lite från trådens ämne, så gjorde jag en Googling på bitande flugor, och fick upp denna tråd på iFokus. http://svensknatur.ifokus.se/discussions/4d716a3fb9cb46221d0796e6-varfor-bits-flugor Där fanns det en hel del olika flugor som jag aldrig hört talas om men som jag säkert sett. Antar att dessa små kryp har lite olika benämningar beroende på vart man bor :-)

[JeanetteK]
0

#36 Tack! Då är det nog stallflugor/stickflugor vi har! Gulle dig som kolla detta åt mig! 😘

Gasoline
0

Hittade lite tips för att få bort flugor, iof är detta inriktat till stall, men en del går även att ha/göra inne. Tips på örter längst ner är ganska intressant :-) http://mobil.agria.se/hast/artikel/sa-far-du-bort-flugorna-i-stallet

[JeanetteK]
0

Bra tips!

lili3337
0

Koka en sockerlag, häll i en stor mugg och visp så har du en ant-flug-sak Skrattar

Glada hälsningar från lilla mig! Regnbåge

Fridaaaa
0

#32 Nej detta är flugor, inga älgflugor eller bromsar eller så (sett hur dem ser ut) utan flugor helt enkelt.

#40 Det har jag testat eller ja ett liknande och det hjälpte ingenting 😛

[JeanetteK]
0

#41 I länken i #36 finns svaret att det nog är stallflugor/stickflugor vi har som bits. #40 På vilket sätt funkar det? Dras dom dit och drunknar?

Fridaaaa
0

#42 Satt vid mobilen när jag skrev så kunde inte öppna länken😉

[JeanetteK]
0

#43 Jag fattar! 🙂

Fridaaaa
0

#44 🙂

lili3337
0

#41 Snopen

#42 Ja, ungefär så Glad

Ett tips är att använda en stor bit tejp, som har klister på båda sidorna, och sätta fast det där flugorna är som mest. Eller, ja, det är mest såna där små  "flugor' som fastnar där men du kan ju ändå prova Galen

Fridaaaa
0

#46 Då skulle vi ha djur som fastnar i det ;) Eller vi själva samt opraktiskt hehe. Finns ju tejp man kan köpa att ha på fönstrena just mot flugor :)

lili3337
0

# Skrattar Man kan ju "hänga upp" tejpen. I taket? Kanske? Om nu inte djuren blir lite fööör nyfikna, hoppar och råkar fastna. Arg

Fridaaaa
0

#48 Har redan spiral i taket som hänger ner, hjälper bara sådär 😕

lili3337
0

#49 Sockerlag på tejpen? Nää, kommer inte på mera Ledsen

Fridaaaa
0

#50 Det är sån medel på redan, såna färdiga spiraler med klibb som finns :P
Nu har flugorna varit ganska lugna hoppas det fortsätter så ;)