Sopsortering
Hur många fraktioner sorterar ni?
Vi har nu:
tidningar
kartong/emballage
glas
pantburkar o flaskor
plast
brännbart
kompost
glödlampor och batterier
Det som fattas är metall. Ibland gör vi en hög med sånt också men vi har inte plats för en behållare för sånt.
Jag har alls inget emot det men det är snudd på ohanterligt. Först ska det rymmas innomhus och sen måste man köra bort allt i bilen. Hela kombin är full där bak när det är dags att återvinna.
Det skulle vara lättare om återvinningsstationen låg närmare så man kunde promenera dit med en kasse i taget.
Brännbart och kompost har vi i området där vi bor.
>>>Malum domesticum<<<

Vi bor i hus och kan göra av med en hel del på egen hand. Tidningar och kartong använder jag till att tända i pannan med.
Glasburkar och flaskor återanvänder jag.
Kompost blir det inte så mycket, katten äter det mesta i restväg. Men det lilla som blir kvar komposterar vi själva.
Brännbart blir det ju en del eftersom mycket ligger i plastförpackningar.
Batterier och annan deponi lämnar vi på insamlingsstället.
Pantburkar brukar jag samla en hög och ge mig av till affären med då och då.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Vi har turen att bo i hus med stor källare, och jag har dedikerat en del av garaget till återvinningsdel (till sambons missnöje 😉).
Jag sorterar allt som går, kompost har vi en separat soptunna till som töms samtidigt som den andre, men annars sorterar jag likadant som #0. Metall har en egen behållare som behöver tömmas väldigt sällan =)
När det är batterier och annat "grov-avfall" har det en egen hörna som vi åker med till återvinningsstationen när det är fullt hemma.
Sorterar allt avfall. Vi bor i eget hus och så har vi 3 soppåsar i köket. En för brännbart en för kompost och en för metall. Övrigt tar vi med till avfallsstationen där vi sorterar det inklusive metallen. Returflaskor och burkar pantar vi.
Vi sorterar det mesta men säger som #0, det är lite omständigt eftersom det ska därifrån och sorteras i återvinningsstationerna. Det blir lätt att man tänker "jag ställer det i förrådet så länge" och vips har man flera påsar ;)
Sajtvärd på Övernaturligt
Vi har metall, glas, brännbart, bio,tidningar och kartong samt blandavfall i husbolagets eget soprum. Det är lag på det här i Finland om man har över ett visst antal bostäder i en förening.
Jag försöker att sortera alla dessa men ibland slarvar jag trots att det är så nära. Batterier, lysrör, mediciner för jag tillbaka till köpstället då dessa måste ta emot dem.
Jag bor i hus och här har vi 3 tunnor vid tomtgränsen. Plast/metall, Kartong/tidningar och brännbart/matavfall. Så jag har turen att inte behöva åka iväg till återvinningen.
I sopskåpet har jag 4 olika hinkar, plast, metall, matavfall och restavfall.
På annat ställe i köket stapelbara lådor i trä där jag samlar pappkartong och tidningar.
Tunnan för glas, färgat/ofärgat tog vi aldrig då vi får ganska lite sånt. Det som blir samlar jag och tar med vid tillfälle när jag åker förbi någon återvinning.
Batterier och lampor lämnar jag på Maxi där de har såna där stora ställ med hål i för olika typer av avfall.
jag är arg och kan inte sortera ett dugg! Vi bor där det inte finns sortering, man hänvisas till återvinningen - dit man måste ha bil för att ta sig. 😡 Ett stort sophus har vi, där slängs allt 😭 dock står det i hyresavtalet att man riskerar böter om man slänger annat än hushållssopor där. Vad göra?
Jag sopsorterar (vi/jag och sambon) tyvärr alldeles för lite. 😞
Papper/eldbart
Hurhållssopor
Skrot
Stora saker som ska till tippen
Miljöfarliga saker och eletronik
Pant
Vi har (i sophuset)
Brännbart
Kompost
Tidningar
Metall
Glas
Batterier
Glödlampor
Matolja
Elektronik
På en gemensam i området har vi också klädinsamling och plast. Det enda jag saknar är giftigt avfall och för sprayburkar. Sjukt nog så har vi ingen större kompost heller för trädgården - fast 80 % hushållen har trädgård med självskötsel. Vi får slänga lite högar här och där och hoppas att vaktis blir irriterad och tar hand om det - eller fylla hela sophuset vid städning.
Jag har precis börjat med matolja i PET-flaska. Det finns en särskild tratt man skruvar på-jättesmidigt.
Kläder samlas i en påse och i en av de större klädbutikerna får man en check på 50 kr vid inlämnandet som man sen får använda vid köp av varor över 300 kr, ordinarie pris.
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…
Klicka på länken i mitt förra inlägg för mer info.🌈
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…
Har en påse för hushållssopor + en komposthink och sedan en stor kasse där jag slänger allt annat (tidningar, glasburkar etc.). När den stora kassen är full går jag ner till affären som ligger runt 400m bort och så sorterar jag där i de olika behållarna.

#10 Jag förstod inte, återvinner du matolja? Var lämnar du det?
>>>Malum domesticum<<<
#13 det lämnar man i sitt sophus. I avloppet får man inte hälla olja eller fett.
Jag sköljer och förvarar allt som ska återvinnas i samma kasse och sen tar jag med den en gång i veckan/när den är full samtidigt som jag går ut med hunden…sorterar sedan på platsvinst återvinningsstationen. :)
"På natten är alla katter svarta"