Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikett: skuraochdona
Läst 4270 ggr
Gasoline
0

Stryker/manglar ni era lakan?

Stryker eller manglar ni era lakan? Eller viker ni dom som dom är?

Ria74
4

Jag viker bara ihop dom som dom har torkat. Har inte riktigt tiden att hinna stryka och någon mangel äger jag inte 🙂

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Gasoline
2

Samma här, varken hinner eller orkar att stryka. Hade jag haft plats för en mangel hade det dock varit större chans att jag iallafall hade gjort det. Tyvärr hade det ju varit bättre om man hade tiden och orkade, för dom tar ju mindre plats då :-)

Rita-S
1

nej det gör jag inte då jag bara har frotte stretchlakan i prinsipen :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Ressu
0

Skulle gärna mangla mina lakan men har inte tid och ork, så det blir nog till att bara vika in de.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Maria
1

Finns inget underbarare än att lägga sig i nymanglade lakan men nej det gör jag inte.

Där jag bodde som barn/ung så fanns en stenmangel och det är oslagbart.

/Maria

tlover
3

Nej vi viker dom bara och ibland hinns inte ens det utan används direkt från "ska vika högen"

l'm back

ChristineL
0

Jag stryker bara lakanen till spjälsängen, dom blir så skrynkliga i kanterna annars och blir svårbäddat. När vi hade mangler i tvättstugan så manglade jag våra lakan.

LinaK
3

Nej och jag skulle aldrig göra det heller 😃

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

chemicalwarfare
0

Vi har mangel i tvättstugan men ändå blir det inte att jag varken manglar eller stryker trots att jag föredrar det… Linneskåpet är en fruktansvärd röra om man inte manglar, det går inte att vika bra:(

Med vänliga hälsningar My!

Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!

TatsuOni
1

Jag manglade tills mangeln i tvättstugan gick sönder och värden vägrar fixa den😐

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Fridaaaa
3

Bara viker ihop dem när de är torra, blir ändå skrynkligt i sängen sen så xD Behöver inte ha så slätt 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mustangcab]
1

Jag manglar alla mina sängkläder och handdukar.

Raija Danielsson
1

Trots ryggproblem så stryker jag alla lakan. Hade plats för mangel tidigare men den var jag tvungen att lämna bort. Någon skrev om stenmangel, jag hade också tillgång till en sådan tidigare. Härligt var det. Nu är jag visserligen hemma hela dagarna men jag strök våra lakan när jag arbetade heltid också.

[WickedAlly]
4

Jag har väl egentligen både tid och ork att stryka våra lakan, jag är bara för lat. De blir skrynkliga i sängen sen ändå :)

Karmatarerskanise
1

Har aldrig gjort något av det.

JMW
1

Stryker örngotten bara. Lakan och handukar viker jag.

Spectabile
1

Jag viker bara ihop dom precis som många andra också tycks göra 😃

Elisabeth A
0

Ser till att hänga tvätten slätt och fint och viker sen ordentligt så är den relativt skrynkelfri sen :)

mikkan01
1

Jag manglar alla sängkläder, känns nästan som att dom håller längre då haha, något jag fått för mig bara och behöver inte stämma alls. Men det känns bra när det är gjort. 🙂

~mikkan

Cederin
1

Nää, jag tror vi har en mangel i tvättstugan men den har nog sett sina bästa dar. Är dessutom på tok för lat, dessutom äger jag inte ens ett strykjärn 😛

Medarbetare på Naglar och Hår

Jezzysnor
1

Jag viker bara mina lakan, jag har aldrig förstått detta med att stryka och mangla 🤔Jag förstår att man gör det för att det inte ska vara skrynkligt men o man hänger upp tvätten ordentligt så blir det minimallt med rynkor.

Eller tänker jag helt fel??😐

TatsuOni
2

#21 Vi har ingen möjlighet att hänga upp våra lakan. De torktumlas för att bli torra och blir då rejält skrynkliga😛 Därför brukade jag mangla dem tills mangeln gick sönder.

Fridaaaa
2

#21 Nja beror på, vi hänger upp våra nu på vintern över "draperistången", sommartid blir det ute på vindan, tycker inte de blir så oskrynkliga då 😛

TatsuOni
0

#23 Menar du mig eller #21?🙂

Fridaaaa
0

#24 Ändrade, blev fel 😉

TatsuOni
0

#25 Misstänkte det😉

Jezzysnor
1

Haha, på draperistången förstår jag att dom blir skrynkliga. Men när jag hänger ut så får man sträcka lakarna och sätta fast ordentligt så blir dom fina och raka ^^

Fast ditt oskrynkligt kanske inte är som mitt oskrynkligt 😊

[SonjaG]
1

Ni som stryker allt, blir det inte högre elräkning då? Jag brukar mangla handdukar och dukar. Påslakan viker jag ihop så blir dom hyfsat släta. Örngott manglar jag om det inte är knappar i. Annars stryker jag dem.

Hur gör ni med det, knapparna går ju sönder om man manglar dem.

Nån som har ett tips kanske.

JMW
1

Jag viker lakanen på längden, 2 gånger. Sen hänger jag dem över byxgalgar på tork. Har ingen tumlare och hade inte tumlat lakan ändå. 😉

Sommartid hängs de givetvis ute.

Fridaaaa
1

#27 Har dock inte mycket att välja på vintertid😉
Blir inte så farligt skrynkligt ändå, sedan bryr jag mig inte heller, ska bara sova där på ändå 😛

[Thiah]
0

Vi tvättar med egen tvättmaskin och hänger det på en torksställning/dörrkam/element/stol. Försöker vika lakanen så att det är någorlunda raka men jag har slutat bry mig. Vet inte om vi ens har en mangel i allmänna tvättstugan då jag på 2 år ännu inte hittat själva tvättstugan. *harkel* Älskar att sova i manglade lakan men skulle aldrig själv orka stå och mangla. Stryker gör jag ytterst sällan. Vi har ett strykjärn men det är dammigt ;)

Candela
0

Om man hänger tvätten direkt efter att maskinen är klar hinner de inte bli så skrynkliga. Samma sak om man tömmer torktumlaren.

Men låter man kläderna ligga några timmar så blir det rejält skrynkligt. Det är min erfarenhet i alla fall 😉

Jag använder underlakan med resår i hörnen, så att de är skrynkliga stör inte bäddningen. Det sträcks ut ordentligt när man drar resåren över hörnen av madrassen.