Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettskuraochdona
Läst 5134 ggr
Gasoline
0

Instängd lukt i skåp

Jag har fått hem ett hörnskåp i trä som står i köket och som jag hade tänkt att förvara köksrelaterade saker i, men så länge det luktar instängt och gammalt torp så vill jag inte ställa in något sådant!

Vanliga metoder är ju att använda ättika, kaffe eller citron. 

Vilken metod tror ni är bäst till detta ändamål och ska man ha dörrarna öppna eller stängda?

Raija Danielsson
1

Jag skulle ställa en skål med lite ättika på varje hylla. Sen skura ur skåpet och kanske ha ättika i vattnet. Vi fick en gång en gammal byrå som jag inte kunde lägga saker i. Men efter ättikskuren så gick det bra.

Ria74
3

Fungerar det inte med ättika hade jag ställt in malet kaffe på ett fat och hållit dörren stängd till skåpet.

Trä tar till sig lukt väldigt lätt, min mor har ett skåp hennes morbror hade. Han förvarade sin tobak och sina pipor i detta linneskåp och det luktar än idag av det fast det är snart 30 år sedan han dog.

Nu gillar hon lukten och har inte försökt bli av med den, utan den får påminna om honom 🙂

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Gasoline
1

#2 kul att din mor kunde vända det till något positivt. Nu är det dags att ta tag i att göra iordning detta skåp som stått öppet sedan jag skrev detta och jag tycker att lukten avtagit något. Då hyllorna är i någon form av spånskiva så ska jag nog vara försiktig med vatten i skåpet. Jag börjar med att ställa in saker som inte tar åt sig lukt tillsammans med lite kaffe. Tack för era tips :-)