Hur få bort bränd mannagrynsgröt?
Hur får man bort bränd mannagrynsgröt från grytbottnen? Sitter som sten!
Har samma problem, drar mig från att göra mannagrynsgröt just nu pga det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har tidigare bara skrapat, men jag fick ett tips, som jag inte vet om det funkar, men ni kan ju få testa (jag äter inte gröt, så jag kokar det bara när barnen vill ha). Ta hett vatten (hetaste ni kan få på kranen) och lägg i salt. Låt stå ett tag. Sen ska det gå att diska. Jag vet som sagt inte om det funkar, men om det gör det vore det kul med en uppdatering ;)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
tack för tipset 🙂
Å vad jag älskar mannagrynsgröt - men gör det inte själv av anledningen att det fastnar VARJE gång ;) men min sambo fixar det utan problem (tålamod att veva och veva antar jag). Men i alla fall. Jag fick ett bra tips för några år sedan och det är sockerbitar. Först tar man bort överflödet, det lösbrända så att säga, sedan kan man rengöra med sockerbitar. Vill man så värmer man dem samtidigt men jag "skrapar" :)
Sajtvärd på Övernaturligt
Skulle rekommendera sockerbit som i inlägg #4, har aldrig provat det själv men det verkar fungera för andra iallafall :-)

Några droppar yes och lite maskindiskmedel ihop med vatten i kastrullen som får sjuda sakta en stund brukar funka när något bränt fast för min del.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jag håller med Ria74. Maskindiskmedel över ytan och ställ på svag värme och låt det sjuda en stund. Då släpper eländet. Nu har jag inte längre maskindiskmedel i pulverform. Då har jag börjat med salt. Det blir lika bra och borde ju vara mer vänligt mot miljön också.
Tack för alla tips. Ska prova med salt imorgon. Har inget maskindiskmedel.
Kör man med diskmedel och ska värma detta på plattan så vakta det noga, börjar det koka bubblar det över ganska snabbt. Haha, det vet jag utav egen erfarenhet. :-)
Stålull fungerar också om det är en rostfri kastrul. Låt den stå i blöt något dygn först. Det brukar bli mindre fastbränt med en tjockbottnad kastrull och inget alls med teflonbeläggning. Rör med en visp hela tiden. Oavsett vilken kastrull man använder brukar den behöva stå i kallt vatten några timmar. Med teflonbeläggning går det att hälla ut det brända sen.

Mannagrynsgröt kör jag i mikron. Då bränner den aldrig fast.
>>>Malum domesticum<<<
10 Kanske bordw införskaffa en telfongryta :)
11 Jag får bara stora äckliga klumpar när jag försöker mig på att göra det i micron 😂
Ja jag tycker inte alls det blir bra i micron xD
Var också noga med att hälla kallt vatten i kastrullen direkt när du har hällt upp gröten. Jag har märkt att det blir mycket lättare att få loss det då. Det gäller även havregrynsgröt.
Jasså det ska vara kallt vatten? Har alltid tagit varmt 😛
Jag brukar sätta i kallt vatten men hjälper inte så mycket, i regel får jag ta den två gånger i diskmaskinen innan allting är borta 😕