Såpa fixar allt?
Nu är det såhär att jag är en fattig student som fick ett genomslag i duschen för ett tag sen. Min sambo är allergisk mot typ allt som luktar gott, vilket är riktigt tråkigt när det gäller tvättmedel och schampoon. Och jag har nån konstig överkänslighet i hårbotten för tillfället. Och schampoo-balsam är dyrt. Så jag funderade på om man kan duscha med såpa? Både som tvål och schampoo. Det kostar en fjärdedel av vad schampoot gör och ska väl vara ganska naturligt? Tror ni det går att tvätta kläder i såpa med?
Det skulle förbättre ekonomin ordentligt, vi båda gillar lukten, och tanken på att det är mer naturligt lockar mycket. jag är ju inte så tjejig så jag skiter ärligt talat i om håret "inte blir flygigt och lätt" bara det inte ser asfett ut… Så vad tror ni?

Det går att tvätta håret i såpa, men hur bra det blir vet jag inte.
Min sambo har tvättat håret i både såpa och yes diskmedel och det funkar.
Tänk bara på att skölja ur det riktigt.
Det går att tvätta håret i öl också, visserligen luktar det inte så gott kanske. Men det blir bra :)
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
1# Härligt! Ska se om vi får in fler svar med. Jag är riktigt nyfiken på dethär!
Vill tipsa om den sida http://www.nopoo.se/ naturlig hårvård är det! Jag har inte testat något av det än, då jag hittade den häromdagen, men att tvätta håret med kakao, det låter inte så dumt, och luktar gott :)
/Christine
När jag tvättar med såpa måste jag blöta håret ordentligt innan jag gnuggar in såpan, annars blir mitt hår flottigt av någon underlig anledning.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag skulle inte tvätta håret i såpa utan att kolla vad den är tillverkad av först.
#5 Vad var det för farligt där?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
# 6 Det vet jag inte förrän jag läst ingredienserna det skiljer från vilken typ av såpa det är. Animaliskt och vegetabiliskt fett säger inte särskilt mycket.
#7 Vad är det som är farligt med det fettet? Man kan ju ha smör på mackan och ister i korven, så varför inte i håret?
# 8 Jag vill ha det lite mera specificerat om du inte misstycker.😃
Men jag kan nog inte påstå att jag direkt bryr mig om varifrån fettet kommer. Eller var det något speciellt du tänkte på?
# 10 Om jag vore allergisk mot något, vilket jag iofs är, skulle jag lusläsa allting som jag behövde använda för just det ändamålet.
11" Jag är inte allergisk, utan känslig mot något schampoot.
Har provat nu och än kliar det inte!
# 12 Du sa att din sambo var allergisk och att du hade klåda i hårbotten. Det var därför som jag skrev det jag gjorde. Bra att et funkar.😃
13# ahaaaaa jo det är sant. men han har inte testat än. Han ville ha mig som försökskanin först! :P
Gillar dock inte riktigt hur håret blir. Känss lite konstigt och precis som vildvittra sa så blev det flåtigt. Funderar på om det blir bättre i kombination med ättika som balsam… hmmmmm…
3# Jag hittar inget recept med kakao,. jag måste fara blind. Men det hade varit kul att testa!
#14 Du kan ju annars prova att tvätta håret med ägg som jag gör normalt. Jag använder bara såpa i håret när hönsen strejkar.
15# hehe ägg? Hur blir det då? 😂
#16 Det blir jättebra. Det bästa "schampo" jag någonsin använt.
tvätta håret i såpa.. Det gjorde jag i början när jag gjorde mina dreadlocks för typ 10 år sedan, det tovade ihop sig riktigt bra, men vill man inte det så kan det ju bli lite jobbigt.. :)
fast det låter ju som att flera använt det utan att det tovar ihop sig. Skriver bara då jag blev lite förvånad. haha :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Jag har testat lite olika då jag också är känslig mot diverse schampon. Bl.a Ägg och då blir mitt fina, tunna hår väldigt stripigt och torrt. Skulle tro att jag kan behöva blanda i lite olja för att dämpa effekten lite. Det finns en tvål som heter "Galltvål" som är gjord på oxgalla som ska vara miljövänlig och gå att använda till det mesta. När jag var mycket till fjälls så hade jag den både som tvål och diskmedel och det funkade fint, men håret blev lika stripigt.
Du får testa dig fram till det som passar dig 🙂
"Det lönar sig inte att springa om man är på fel väg"

När jag haft eksem i hårbottnen, tål inte för mycket parfym, har jag använt Yes tills det läkt ut. Jag har hört att det är samma ingredienser det skiljer bara mellan färgämnena och parfymeringen.
>>>Malum domesticum<<<
Gaaaah jag blir galen. Det försvann lite men nu är det tillbaka och värre än någonsin! Har nu provat följande:
Såpa- det kliar inte längre men jag ser ut som om jag inte duschat på en vecka.
Kokosolja i hårbotten när jag duschat som sedan sköljs ur- Kliar inte för stunden men ser ut som om jag inte duschat på två veckor.
head and shoulders- funkar ibland men nu går det inte då det kliar massor och hela hårbotten är full av sår.
neutral- blir inte rent och kliar.
tvätta med schampoo pch balsam och sen hårolja i håret direkt efter dusch- funkar sådär men nu kliar det massor och massa sår i hårbotten.
schampoo från apoteket som ska vara bra för dessa besvär, funkar för stunden men så fort jag slutar med det så är det illa igen.
Balsammetoden- funkar inte på mitt hår då det blir extremt fett, och kliar.
Vad ska jag göra? Jag blir galen och ser för jävlig ut. Det kliar hela tiden. Det enda jag inte testat är det där med ägg. Och jag skulle gärna vilja hitta det där hemgjorda receptet med kakao men jag hittar det inte. Snälla hjälp mig. Jag börjar typ tappa massor av hår med.
#21 Oj, det låter ju inte bra. Du kanske skulle ringa och prata med en läkare alt. hårfrisör? 🌺
22# Ja alltså blir det inte bättre så får jag ju göra det… Men vet att de kommer rekommendera schampoot som apoteket har.
Och det funkar liksom inte. Jag har ingen mineralbrist då jag har hypo och tog alla sånna tester för en månad sen. Jag äter LCHF med mycket grönsaker så jag tror inte det är konsten. Äter inte socker. Och har aldrig haft problem med håret innan. Är inte allergisk mot parfym sen innan. JAG FATTAR INTE! :(
Det mildaste kag testat som funkat på mig är ägg. Har man torrt hår får man tvätta med gulorna. Alt 1ägg och en extra gula. Med 1msk honung och 1msk citron. Det räcker till Två gånger Flemming som inte har så långt hår. Såpa är basiskt, och kan bli alldeles för starkt. Har man känslig hud så Skalman hålla nere pH. Det är bla därför det lindrar att skölja igenom med vinäger-vatten efteråt. Man kan blanda i kanel (antiinflammatoriskt men kan vara starkt), ringblomma, kamomill och annat som lugnar i sitt äggshampo För övrigt tvättar jag all min tvätt med gul eller grön såpa :) och upplever att det är bättre än tvättmedel. Vet dock inte om det blir så mycket billigare. Gul för ljus och grön för mörk/färgad.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
24# Det låter väldigt logiskt det du säger! Nu blir det äggschampoo! Har kanel och honung hemma med så ska prova detta redan ikväll!
Och en fördel till. När håret vant sig vid omställningen behöver man oftast inte tvätta håret mer än 1 gång i veckan.
//Ida
26# Fast jag tvättar det högst två ggr i veckan nu… :) Så det är inget problem<!
Så bra många som går över går frön stt tvätta var och varannan dag :P
//Ida
28# Jo jag vet! Men det går inte för då blir jag heeeelt uttorkad! :)
Samma här :) Tänk som sagt på att äggvita torkar ut och äggula ger ett fetare resultat. Så känns håret torrt av äggschampo så behöver man mer äggula.
//Ida
Då tror jag att jag provar med bara äggula direkt nästan!
Kom just att fundera på detta, det kliar mer på kvällen, undrar varför…
Hade jag varit du hade jag sökt till en läkare/hudläkare. Du kanske har någonting som gör att det blir såna problem? Om du inte haft problemen alltid så e det verkligen läge att gå å kolla upp det hos någon som är expert på hud… du ska ju inte behöva ha det som du beskriver! det finns svamp, exsem å flera hudsjukdomar som kan göra att du får besvären. du kanske kan massera in en olja i håret för att få fukten så länge. Men ta väldigt lite, å skölj noga, e svårt att få bort… Ska också finnas salva för hårbotten.. När det gäller balsammetoden, har du tagit rätt produkter? Parfymfritt å utan silikoner å parabener? Silikoner kan sitta kvar länge i håret…
32# Nej då körde jag nog inte rätt med balsammetoden tror jag. Blir det inte bättre snart så blir det doktorn!
Har dock tvättat håret med honung, kanel och äggula vilket funkade helt okej. KLiade i allafall mindre efter så det är helt klart ett framsteg. Ska testa några gånger till med…
En annan bra grej är att göra en kokosoljeinpackning innan tvätt. Då får kroppen möjlighet att ta upp både vatten och antiinflammatorisk olja. Gör så här: blöt igenom håret NOGA med vatten, du ska vara ordentligt blöt i hårbotten. Massera in oljan noga, helst så du känner dig torr, men insmord i hårbotten. Då har oljan tagit med SIF vattnet in, och du blir både återfuktad och återfettad. Om du vill kan du testa principen på händerna eller kroppen först. Så du vet hur det känns. Man kan alltså torka sig efter duschen med olja, genom att inte torka bort vattnet utan smörja in det. Bra att veta är att olivolja inte funkar så bra, pga att den har stora molekyler som har svårt att tas upp via huden.
//Ida
Hörrö Fröken😛
Du tror inte det kan ha med stress att göra? 🤪
Annars säger jag att såpa är svaret i all städning. För tvätt vet jag inte men jag hade bytt till ett parfym och sulfatfritt tvättmedel. 🙂
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
35# Men jag är inte stressad…. Över något. Jag har liksom allt under kontroll! xDD
#36 du är helt enkelt bara fail 😉
Men prova balsammetoden,, jag har själv funderat på den men vågar inte riktigt pga klorvattnet jag vistas i så många timmar i veckan.
Hårbottenmassage kanske gör lite susen också?
Vad är det sambostackarn är allergisk mot förövrigt?
Han är allergisk mot det mesta… typ…
Har precis kört andra tvätten med ägg, kanel och honung. kliar knappt alls nu och håret ser inte fett ut… hoppas det håller i sig!
Darn… Makes life mor difficult.
Hur blir håret? Och hur gör du när du tvttar med det?
38) sköljer du med vinägervatten efteråt också?
//Ida
40# nope , men det känns bra iaf!
Ok! Får du bra balsamkänsla också? :) Jag älskar efterbehandlingen mes äppelcidervinäger och vatten ❤️
//Ida
42# Njaa det har lan inte kännts så mycket som efterbehandling, men det är ju definitivt något att testa! Men håret är inte fett och äckligt nu. Inte så flygit som det brukar, men det gör inget!