Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettskuraochdona
Läst 6202 ggr
InkaAthilea
8

Göra rent ugn med såpa?

Hej!

Jag har hört att man kan göra rent ugn med såpa och vatten. Vet någon vilka mått och hur många grader ugnen skall värmas upp till? När jag gogglar kommer olika svar upp. Kanske spelar det inte så stor roll?

Jag gillar i varje fall att undvika kemikalier så långt det går. :)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Gasoline
0

I min husmorsbok står det att man ska spraya/smörja in ugnen med såpa och varma upp till ca 75 grader. När ugnen svalnat ska man torka ur den. Men tyvärr inget mer specifikt än det :-/

InkaAthilea
0

Ok.. tack! :) då får jag improvisera lite. Vill minnas att det ska vara lika delar vatten/såpa. Vet inte hur mkt som behövs men jag får väl höfta lite :)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Gasoline
0

#2 ja, en skvätt brukar bli bra ;-) hihi

InkaAthilea
1

Hehe.. Jaa :)

InkaAthilea
0

Hehe.. Jaa :)

InkaAthilea
0

Förlåt för spammet, nu råkade jag backa och skicka igen…. vet ej hur man raderar.

tlover
0

På min såpaflaska stod det att man skulle smörja outspädd såpa i ugnen sen hetta upp den (till 75 el 100 grader är ej säker), låta den svalna och torka ut med fuktig trasa.

l'm back

Mari
0

Har ingen såpaflaska hemma just nu men sist jag gjorde ren ugnen så stod det på flaskan faktiskt!

75 grader och så skulle man bara skura in medlet i ugnen, sen skölja rent med vatten.

Det tog en stund att få bort all såpa men rent blev det! Luktade sedan såpa någon gång efter när jag använde men jag var nog inte tillräckligt noga med att tvätta rent 😉

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tant Grön
0

100 grader har jag för mej att det var. Såpan skulle inte blandas med vatten. Man strök på ett lager överallt i ugnen, så skulle man värma tills det började bubbla i såpan. När ugnen var kall så tvättade man ur. Tog lång tid att få bort all såpan. 😓

[Mustangcab]
0

Är du säker på att din ugn klarar såpa och inte är självrengörande?

Tant Grön
0

Självrengörande??? En sån vill jag ha 😃

InkaAthilea
0

Min ugn är inte självrengörande…. men hade lätt velat ha en! :)

[Mustangcab]
0

# 11 Det är ugn som har en speciell emaljering och man behöver bara ställa upp den på hög värme och så låta den svalna och sopa ut resterna. Jag har en sådan.

Gasoline
1

Det var många bud om detta här 🙂

#13 Smidigt. Drömmer 😍 Vill ha!

Gasoline
0

Nu kommer ett till "bud" Ang detta då jag tog fram min fina såpa för rengöring, spars grönsåpa. Stryk ut såpan med svamp i hela ugnen, sätt ugnen på 100-125 grader och stäng av när såpan börjar bubbla. Låt ugnen svalna och torka ur med riktigt med vatten.

MrsGoldfire
0

Ursäkta men nu är jag elak, varför inte Googla lite…😉

Såpatips

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn