Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettskuraochdona
Läst 2193 ggr
kirbira
0

Mögeldoft i badrum..

Allt började en kväll efter lite mycket vin och jag fick städrush och började tvätta.. glömde bort tvätten några dagar och så tvättade jag om den.. hade även glömt lite blöta handukar och dyl på golvet den där vinkvällen..

Och åkte hem till mitt riktiga hem, och sen när jag återvände till pojken min stank hela badrummet mögel.. och tja.. har tvättat all tvätt, städat och haft mig.. men det luktar fortfarande mögel eller ''Halsfluss'' som pojken min säger..

Tips på hur man får bort denna otäcka lukt?

Hans far ska komma och ordna våran trasiga kran i köket och då behöver ju lägenheten vara i toppskick då vi hyr av dom

Inkanyezi
0

Ozon brukar användas för att ta bort sådan lukt, det finns ozonapparater som man kan hyra av saneringsföretag, men eftersom ozon är giftigt är det inte lämpligt att använda i en lägenhet där man bor och där man sover.

Betydligt mindre effektivt mot lukten är ättika. Man tvättar ordentligt hela badrummet och är särskilt noga med ställen där vatten kan leta sig in. Golvbrunn och vattenlås måste också rengöras, och om det finns badkar är det bästa att ta ut det för att komma åt ordentligt bakom.

Jag tycker att det är bättre att tvätta ordentligt, och den sura miljön av ättika tar död på mögelsvamparna. Ättikan lämnar en doft efter sig som är mindre obehaglig än mögeldoft, och efter att man har gjort ordentligt rent finns betydligt mindre antal mögelsporer i luften.

Vädring är naturligtvis också nödvändigt. Ofta är ventilationen i badrum mycket dålig, och det kan löna sig att ställa dörren öppen.

Åsa S
0

Häll 1-2 dl ättika i tvättmedelsfacket i tvättmaskinen och tvätta ett 60 program utan tvätt + gör ren ev. torktumlare med ättiksvatten. för jag gissar att lukten sitter kvar i tvättmaskinen och släpper ut doft den brukar göra det långt efter att man glömt tvätt i den. +Om några handdukar och dyl fortfarande luktar mögel tvätta dem med ättika i tvättmedels eller mjukmedelsfacket. Ättika är effektivt på att ta bort mögellukt och det kostar lite + det är många som har det hemma i skåpen. Och nej tvätten luktar inte ättika det luktar bara rent och friskt, jag använder ättika som mjukmedel när jag tvättar vilket är bättre för miljön + huden.

kirbira
0

Åh, ska testa ättika i maskinen, har inte ens tänkt på det. Några kemikalier blir det ju inte tal om pg av tja, ekonomi och framför allt miljön och vill inte riskera djurens hälsa.

Gasoline
0

Vädring och grundlig rengöring med ättika tror jag skulle hjälpa. Tänk dock på att inte inandas ättika under längre tid då det inte är bra, har du djur ska ättikan hållas långt borta från dom :-) Lycka till och hoppas att lukten försvinner.

[Thiah]
0

Lägg tvätten i blöt i ättika i 24 timmar om inte en maskin tvätt hjälpr.