Panik!
Jag får seriöst panik! Mitt duschavlopp krånglar IGEN! vattnet sjunker inte undan och åker ut över hela golvet, hänt några gr, men försvinner efter nån minut och nu har det gått 40 minuter och det är fortfarande vatten i hela badrummet. Det är inte pga kattsand (Har två lådor därinne) för jag har en hög duschkant och jag skulle se direkt om det var något.
Försökt lyfta locket till avloppet men det är omöjligt. Råkade ha sönder en kniv och sen testade jag pincett och självklart fungerade inget, så det är ju ett problem. Locket har även rostat, så det kan vara därför det sitter fast? Kokade vatten och hällde i alla andra avlopp typ i köket och handfatet i badrummet med lite ättika också. Verkar inte fungera. Jag har väldigt långt, tjockt hår så det kan vara därför? Men brukar alltid plocka upp det i duschen. Men frågan är inte varför utan hur jag ska fixa det här? Man kan göra en felanmälan och om det inte är borta tills imorgon så ringer jag tunabyggen. Men då får man betala och jag har absolut inte råd om det inte handlar om en hundring typ. Så TIPS, Tack!
/ Michelle
Ring någon bekant som är händig och gör jobbet för en Pizza?
Kan du inte ta en bild på golvbrunnen så vi ser hur den ser ut?
Jag har ingen usb just nu, eller joo men inte hemma! Kan förklara. Den är rund, metall och det är små hål i den (självklart, annars skulle inte vattnet rinna ut). Lägenheten är ganska nybyggd, flyttade in 2012 och jag är den första som bor här och har redan förstört avloppet haha.. :(
Jag känner seriöst ingen, jo min pappa men han vill inte hjälpa, han tycker att jag ska vara vuxen och fixa det själv, suck.
/ Michelle
Hår och tvålrester kan täppa tillavloppet ganska så ordentligt. Därför har jag alltid för vana att spola rent ordentligt med varmt vatten. Ibland om det rinner segt i avloppet så tar jag duschmunstycket mot avloppet och sen sätter jag på varmvattnet i full fart
Har du ingen sugpropp? En sån gummikåpa på pinne, det hjälper långt mycket mer än vad fman tror när man har stopp i avloppet…
Okej, ska komma ihåg det när det runnit undan och börja göra så jag med. Inte kul när duschen krånglar.
/ Michelle
Offra en klädgalge med krok av metall. Stoppa ner kroken i ett av hålen och ryck upp locket.
Om det även finns ett vattenlås att lyfta ur så gör det med och gör rent med varmvatten och diskmedel. Annars är det bara att dra loss allt hår och äckel som du ser och kommer åt. Om duschslangen når till brunnen så skruva av duschmunstycket (spara alla packningar) och tryck ner slangen i avloppet. Spola med varmvatten.
Har du tillgång till en flaskborste så är det mycket bra. Annars får en vanlig diskborste duga.
Häll ner lite klorin och låt de verka. är det så att du kan få handen över hela kan du använda de som sugpropp och trycka till så att de kanske släpper lite. men klorin brukar hjälpa för oss och på ett hunddagis jag jobbade på använde den metoden med (mycket olika hundhår)
Försök att öppna upp brunnen och rensa då detta sätt är överlägset bäst. Kemikalier är aldrig bra och hjälper inte dessa är det inte så kul för stackars fastighetsskötaren att rensa avlopp som är fullt med starka och farliga kemikalier.
Bikarbonat/bakpuver, nån matsked, och ha på lite kokande vatten. Låt det verka, skölj efter med kokande vatten. Och repetera om det behövs :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Mr Muscle avloppsrens. Finns hos de flesta större matvarubutiker. Bra skit 😃
Men i TS fall är det nog på med grovhandskarna och själv peta bort äcklet.
Får inte bort locket, så det går inte. Redan försökt..
/ Michelle
Fortfarande ingen möjlighet att ta en bild? Inte så att locket sitter fast med skruvar?
Locket sitter inte fast med skruvar, har fått upp det förut. Vanligt runt avlopps lock. Metall med små hål som vattnet går ner i.
Hjälper ju inte att jag duschar varje dag , rädd att det ska bli vattenskador och att jag får betala när jag flyttar.
/ Michelle
Bor du i hyresrätt?
Felanmäl och skriv/säg att du inte får loss locket för att göra jobbet själv. De borde hjälpa dig kostnadsfritt.
En kraftig skruvmejsel brukar jag använda för att bända upp lock som fastnat med. Eventuellt får du knacka ner den försiktigt med en hammare. Så införskaffa en sådan, och ett par handskar kan vara trevligt i jakten på hårbollsmonstret med tvålrester 😃
Haha jaha ja jag försökte med en kniv men den gick sönder.. Ingen billig kniv heller tyvärr, man får väl skylla sig själv. ;)
/ Michelle
Knivar är alldeles för sköra, de knäcks lätt.
Har du fått ordning på avloppet?
Nej översvämning idag igen!
/ Michelle
Testa med bakpulver och kokande vatten. Du behöver inte få upp golvbrunnen, du kan ha det i avloppet via badkar eller genom hålen
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Prova ringa Tunabygden. Om inte annat så för att höra om andra haft samma problem och hur dem löste det.