Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthuskurer
Läst 39433 ggr
Fjäril
18

Tovar i håret - tips?

Jag tänkte att det här kunde vara en bra sajt att ställa frågor om tovigt hår 🙂

Vår dotter har fint (alltså tunna hårstrån) och får lätt tovor i håret. Det spelar ingen roll om vi kammar det varje dag, det snor in sig ändå. Stackarn.

Idag hos frisören fick vi tips om en olja, en som jag köpte eftersom jag själv var ute efter den, men det är inget jag vill ha i dotterns hår varje dag, så därför undrar jag - har ni några bra husmorstips på hur man kan hålla håret i styr? Vi har testat olivolja (som hjälpte) men det gjorde håret alldeles fett istället, såklart.

Sajtvärd på Övernaturligt

[Teddies matte]
10

Funderat på att köra på Balsammetoden i dotterns hår? Det brukar vara mycket bra för tovigt hår.

www.lockig.se

Fjäril
5

Tack för tipset! Av vad jag förstod skulle man utesluta schampo? Kanske kan vi testa, men de få gånger vi bara spolat av håret, utan vare sig schampoo eller balsam i, så har det blivit som svinto i stället. Vid ett par tillfällen har vi medvetet låtit lite, lite balsam sitta kvar och då har håret hållit sig fint och tov-fritt i flera dagar. Det kanske är det som gäller. 

Inga borstar och slit i tovorna och utesluta schampot 👍

Smulan80
0

Jag har alltid haft hopplösa tovor, samma typ av hår som din dotter, jag avslutar alltid med att ha en gnutta balsam kvar i håret. Utan så är det som svintoboll i bakskallen när jag vaknar på morgonen. Hopplöst när man är extremt håröm. :( Att bara använda shampoo, eller skölja ur allt utan att ha i den där lilla "droppen" balsam efter sköljning är döden för håret mitt.

[Teddies matte]
3

#2 Precis, inget schampo utan enbart godkända balsam, du hittar allt du behöver veta på lockig.se.

Fjäril
5

#3 Jag kan bara föreställa mig hur jobbigt och hur ont det gör att rensa ut tovor. Jag tycker synd om min dotter varje gång. Tur balsam finns då! #4 Det ska testas, tack! :)

tlover
3

har ni testat kokosolja, det har jag i håret varje dag (och på huden) det går i mycket bättre än olivolja (vilket också funkar för mig men alla är olika). Använd bara pyttelite och bara i längderna, vissa har det i håret just före tvätt men jag har i det lite då och då.

Testa också att ha tex flätor (även då hon sover) det förhindrar att tovorna kommer upp.

Även att skölja med ett kallt örtte gjort på kattmynta kan hjälpa (men det kan färga håret lite), då sköljer man håret direkt efter tvätt och sköljer inte ur det.

Borsta/kamma alltid håret före tvätt också.

(jag håller på att spara ut håret nu så jag försöker att inte få tovor jag med då det är döden för håret. Jag har aldrig utsläppt längre om inte håret torkar just av den anledningen)

l'm back

Fjäril
3

#6 Kokosolja kanske kan fungera också, tack! Ibland sover hon med flätor men det blir också knöligt att ligga på.

tlover
2

#7 det kan hjälpa med att testa en ny/nya flätor då (jag sover alltid i fläta el flätor men det är bara en-två normala flätor inte inbakade eller så, det hjälper ändå)

l'm back

Ria74
1

Jag har samma problem, har det inte roligt på morgonen. Tack och lov är jag inte håröm, men det slits ganska rejält med alla tovor.

Det enda som har funkat för mig är att ha fläta eller flätor. Jag gör en väldigt lös fläta som inte känns så mycket när man sover.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

annia1
1

Fjäril när det gäller just balsam-metoden så finns det en artikel inne på hår.ifokus. Det finns nog även trådar för jag brukar se just det diskuteras då och då. Kanske även finns andra tips inne på hår.

.

93mli
2

Tidigare fick jag också rejäla tovor i mitt hår, men sedan jag börjat med balsammetoden har det hjälp väldigt mycket. Nu för tiden när jag klivit ut ur duschen kommer jag ibland på mig själv med att ha glömt häva i det vårdande balsamet. Men mitt hår går nästan lika bra att reda ut för det - innan balsammetoden hade det varit omöjligt.

Testa annars med något leave in-balsam eller blanda ihop balsam och vatten i en sprayflaska och häv i håret vid behov :)

Fjäril
1

Tack för alla tips! Lösare flätor kan fungera, sover själv med det. #10, tack för länktips! :)

Gasoline
2

Mitt bästa tips är som ovan nämnt olja, några droppar i topparna. har man det för nära rötterna eller för mycket så blir håret fett. Mitt applicerar jag efter varje dusch medans håret är fuktigt och fungerar toppenbra att reda ut tovor efter tuperingar som jag gör (kör mycket 50-tals frisyrer och liknande). 

Men jag har tyvärr inga bra "husmorstips" mot detta. 

Sedan har jag hört att en "tangle Teezer" ska vara bra att reda ut tovor med, hur och varför vet jag inte. Har även sett att detta finns till häst och det ska vara väldigt omtyckt. 
http://www.lyko.se/tangle-teezer?kb=1&gclid=CN_SkNf22LwCFSHicgodbD8AoQ

Lägg ut en tråd på hår iFokus så kommer du förmodligen få ännu mer bra tips 🙂

gardit
1

Tangle Teezer används med fördel i duchen, när håret är indränkt med balsam. Tovor blir utredda och hårbotten masseras, hur bra som helst!

Nu vet jag inte hur gammal din dotter är, men mina döttrar fick tidigt alternativet att klippa kort. De har varit riktigt kortklippta i omgångar under uppväxten just för att undvika jobbiga tovor. När de blev äldre har håret fått växa ut och idag har de riktigt LÅNGT, oftast flätat eller i knut. 

Annars är mitt tips som ovan - undvik starka schampo och stylingprodukter. Använd milda schampo och silikonfritt balsam, två till tre droppar olja i händerna som sen fördelas i topparna räcker ofta. Inga hårspännen eller snoddar med metall.

Lycka till

Fjäril
4

Tack tack till er båda :) Vi har testat att inte använda schampo och lämnat lite balsam kvar i håret. Inga tovor hittills :)

Gasoline
0

#15 Skönt att höra 🙂

Knutte-love
0

Jag tänkte komma med ett litet tips som fungerade utmärkt på mej för att inte få tovor. Min mamma råkade köpa fel schampoo flaska till mej för några månader sedan. JAg vela ha schampoo som ger volym, men det schampoo jag fick var för att kunna redan ut håret lättare. Som hon köpte på Apoteksgruppen här inärheten. Den finns som både Parfymerad och oparfymerad. Shampoot fungerade bra på mig och jag fick inga stora tovor när jag sov. 🙂 Så det tycker jag att ni ska prova om ni vill slippa stora tovor. Det var knappt så jag fick dem där små tovorna heller. Och jag som är håröm, tyckte inte att det gjorde lika ont att borsta håret på morgonen. 😉

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

Cazzos
4

Vad skönt att tovorna hållt sig borta hittills. Ett annat tips förutom balsammetoden är bikarbonat och äppelcidervinäger (eller citronsyra). Kanske lite för starkt för barn kan jag tänka mig. Annars är ju balsammetoden en väldigt bra lösning 👍

Fjäril
0

Tack snälla ni, alla tips är välkomna, om inte annat har jag lärt mig en massa nytt :)

botakt
1

Rekommenderar också borsten tangle teezer. Finns på glitter för typ 79 eller 89 kr! :) Lätt att få ut tovor! Annars kokosolja.

The_pearl
1

Här är en jättefin sida om vilka godkända schampo, balsam, stylingprodukter osv som är godkända för balsammetoden. Ta bort alla silikoner och allt vad det nu är. Men kolla sidan, det står bra där! :) http://stinamarkan.se/blogg/beauty/balsammetoden/produkter-for-balsammetoden-del-2

Fjäril
0

Ni har så mycket fina tips, tack! 🙂

Candela
0

Skaffa dreadlocks? 😃

Eller ha håret flätat ofta?

Gasoline
0

Kan uppdatera att jag köpt en billighetsvariant av tangle teezer och jag verkligen älskar den!

Jag har i perioder frisyrer som ska tuperas ganska mycket och det är inte alltid lätt att borsta ur. Med denna går det smärtfritt även om det tar lite tid, det rycker dessutom inte heller av så många hårstrån som en vanlig borste vid utredning av tupering (har jag fått för mig).

Det enda negativa med den är att håret lätt blir statiskt, men det är en bagatell. 

Så; De som har problem med att reda ut tovigt hår, köp en tangle teezer variant! 🙂

Woodland
2

Min dotter använder balsammetoden (i några månader). Hennes lockigt hår är helt fantastiskt snyggt nu. Rekommenderas.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

ElinaS
0

Jag har otroligt tunna hårstrån som trasslar sig för ingenting. Men nu har jag börjat med lite nya hårrutiner så det hjälper lite iaf. Jag har bytt schampo och balsam till riktiga salongsprodukter. Det har gjort stor skillnad till det bättre. Jag har ofta i olja i håret. Både Arganolja och den här guldiga man kan köpa på ICA. Båda dem är bra och hjälper håret att inte tova sig. Jag reder ut håret med en Tangle Teezer just för att den är så skonsam och inte sliter på håret. Några ggr i veckan har jag inpackning och ibland gör jag fläskfilén (finns beskrivning i artiklarna på Hår iFokus). Varje natt sover jag i en fläta och ofta försöker jag hålla håret flätat på dagen med. Dem hårrutinerna fungerar för mig.