Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettskuraochdona
Läst 2935 ggr
Fridaaaa
0

Städning av toalett

Tycker det är svårt att komma åt överallt när man städar den, bakom toalockat bland annat. Någon som har tips?
Testat tops och tandborsta men nja, går inte så bra att komma åt så bra. Samt bra medel/husmorstips man kan använda på toalett samt handfat (inte ättika).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ria74
0

Jag brukar dra upp hela sitsen till toaletten och tvätta den noga i duschen. Är det riktigt äcklig så använder jag ajax eller något annat starkare rengöringsmedel, vissa gånger kör jag med citron, såpa eller ättika.

Såpa går bra att använda till handfatet, luktar gudomligt gott tycker jag.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Fridaaaa
0

#1 Hjälper inte därbak att göra det tyvärr :( Alltså vid sidorna därbak på toan vill säga.
Hur får man bort det så lätt? Känns inte så fräscht att göra det i duschen så det hoppar jag helst

Ria74
0

#2 Aha du menade bakom själva toastolen. Jag har inga större problem att komma åt där eftersom jag har ganska gott om plats runt själva stolen så där har jag inget bra tips.

Jag städar ju självklart duschen efter jag haft toasitsen därinne ;) Annars kan man ju alltid ta ut den och spola den utomhus. Jag har aldrig haft några problem med att få den ren med hjälp av såpa eller citron, städar i och för sig toan ganska ofta (en gång om dagen) så det hinner inte bli så skitigt.

Gasoline
0

Om du inte tycker att tops är effektivt så är mitt tips att använda en gammal tandborste inte heller så bra… 

Ta en trasa och en spetsig sak, lägg trasan över spetsen och kör in där det är trångt? 

Jag älskar ättika, så effektivt och bra. Men då du inte gillar det skulle jag rekommendera något utav det som Ria74 nämner ovan 🙂

Fridaaaa
0

#3 Jo det förstod jag att du gjorde 😉 Men känns ändå inte så fräscht tycker jag, även fast man städar duschen noga efteråt 😛
Ja utomhus går nu, men inte vintertid sen, nja låter lite bökigt. Se om någon annan kanske vet smidigare sätt.

Jag städar med ofta, men just där bakom samlas det lätt damm och sånt, och svårt att få bort :( Alltså att komma åt långt in :/

Gasoline
0

Jaha, bakom… 

Har aldrig haft några problem så har inga bra tips. 

Trodde att du menade bakom toaringen, hihi.

MichelleLindh
1

Jag sköljer med duschslangen men det är för att den når iofs. Annars finns det slang man kan köpa till handfat och sen kanske spruta bakom fast man vill väl inte kanske köpa en slang endast för att skölja där bakom haha.

/ Michelle 

Fridaaaa
0

#7 Nej det känner jag inte riktigt för 😉 Duschslangen räcker till toa, men det blir väl väldigt blött? Och man kommer ju inte åt att torka av sen

MichelleLindh
0

Jag har inget badkar utan bara en kant som man lyfter på så allt vatten åker ner i dusch avloppet och på en kvart är alltid torrt där inne. :) 
Det här hör inte till saken men har du en blogg? Känner igen dig, om det är du så följer jag dig via bloglovin. En djurblogg? :)

/ Michelle 

Fridaaaa
0

#9 Okej, ja vi har dusch men är en kant längst ner, så kan inte åka ner i avloppet, utan måste fås över kanten i så fall.

Japp har jag 🙂 Mina bloggar finns i min signatur 😉

MichelleLindh
0

Jahaa haha märkte inte ens det. Tänkt på det förut också, läser den som heter ViMedDjur :)Visste inte att du hade fler, ska kiiika in på dom. :)

/ Michelle 

Gasoline
0

Har du möjlighet att ta kort på hur det ser ut så kanske man kan ge dig bättre tips? :-)

Fridaaaa
0

#12 Lätt att beskriva: Direkt in till höger är det en avlång dusch, är med duschdraperi och en kant längst ner för att vattnet inte ska komma i resten av badrummet, bredvid duschen står toan, bredvid ena kortsidan av duschen och bredvid toan är handfart, sedan finns den då tvättmaskin och annan vask med i badrummet.

inte möjlighet att ta bild just nu tyvärr.

Men enda är att jag behöver tips hur jag ska kunna göra rent bra på sidorna, bakom där. svårt att komma åt.

[elmaek]
0

#13 Bak på toan samlas det som sagt mest damm, ta en dammvippa? Låter rätt ofräscht men det är bara damm! 🙂 Sen kan du alltid tvätta dammvippan efteråt med lite Grönsåpa t.ex och vatten och hänga på tork. Dammvippor kommer ju åt typ överallt (finns undantag)! 🙂

Som medel ÄLSKAR jag grönsåpa! 🙂 Miljövänligt, luktar fräscht och känns otroligt rent efteråt. Grönsåpa kan man även använda till allt.
Städar på jobbet med mycket grönsåpa faktiskt. Visserligen yrkesproffsigt sanitetsmedel på toa och handfat (har inte hittat liknande i affären, bara massa trams som Dr Muscle och dylikt) men använder Grönsåpa hemma till allt! 🙂 Golven på jobbet har jag Grönsåpa till och det blir en helt annan känsla efteråt.

Nu var det inga husmorstips utan mer medel men aa 😎

Fridaaaa
0

#14 Ja på utsidan kan man det (brukar ta trasa), men man kommer inte liksom inte emellan så att säga där skit med samlas 😕 Så är inte det som är själva problemet, utan att komma in "emellan" där skit samlas.

[elmaek]
0

#15 Aha! Detta var klurigt värre du!

Fridaaaa
0

#16 tops och sånt är värdelöst, tar evigheter trots liten yta :S

[elmaek]
0

#17 Hahaha ja, det kan jag tänka mig xD Får du städa toaletten en hel dag liksom. Flaskborste? 🙂 Finns väl små rakare och så har dom ju såna där taggar…

VildaVittra
1

Blöt en handduk och skrubba som du skrubbar ryggen, upp och ner skrubbandes från sida till sida.

Angående toasitsen så antar jag att du tvättar rumpan i duschen, men inte sitsen rumpan sitter på. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
1

#19 För mig är det inte samma sak att tvätta sitsen där som mig själv 😛 Inte alls samma femma xD Och sitsen blir ju det betydligt mer bakterier osv på.
Den torkas dock av, inget måste att böka med och ta bort den, blir rent ändå 😛

Rita-S
0

Flaskborste! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Fridaaaa
1

Se om jag hittar en sån liten flaskborste och testa det 😉

Gasoline
0
Rita-S
0

finns ju flaskborstar i fler storlekar :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Fridaaaa
0

#24 Jo det vet jag, men alla affärer har inte alla storlekar 🙂 Och kollar sällan efter sånt, men ska kolla när vi ska veckohandla på fredag 🙂

Rita-S
0

Gör så :)

Ria74
0

Kolla bland barnmaten efter flaskborstar, det brukar finnas lite olika sorter i mer välsorterade affärer.

Den flaskborsten jag har till min dotter har en liten borste i skaftet också så man får två borstar så att säga :)

Fridaaaa
0

#27 Tack för tipset 🙂

[Högtryck]1
0

eller köp en diskborste med ett långt skaft 🤪

[Forest]
0

28 har du långt till Clas Ohlson annars har dom diskborstsset där med mindre flaskborste :)

Fridaaaa
0

#30 Tja långt och långt, men är aldrig stort sätt på det hållet och kör, men funderar på att åka dit någon dag, men köpt en liten flaskborsta nu, och det fungerade bra 😃