Förstoppad? Tips
Är du förstoppad?
Ät krossat linfrö på morgonen, detta brukar få fart på magen.
Tex i yoghurt eller fil.
Tänk dock på att mer än 2 matskedar om dagen kan få motsatt effekt. 👍

Ut och ta en lång powerwalk, brukar alltid funka för mig och sen äta gröt :-)
#1 tack för tipset. Ja, ibland kan man behöva röra på sig för att få igång magen :-)
Kom ihåg att dricka mycket vatten om du har problem med magen.
Päron kan också hjälpa.

Ät katrinplommon eller torkade aprikoser. Funkar jättebra för mig :)
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
jag älskar katrinplommon och kan sitta o äta det som godis det ända som händer med mig är mer "fisig" 😃
Här är det vatten och motion som är det bästa eftersom jag har ett jobb som man ibland sitter mycket stilla i :)
Linfrön skall väl ligga och dra i vatten så det blir ett slem för att få bra effekt. Har för mej att effekten kan bli den motsatta om man tar dom torrt. Även torkad frukt som katrinplommon skall blötas, annars kan mycket torkad frukt torka ut kroppen istället. Viktigt att dricka mycket och röra på sej. Att börja dagen med havregrynsgröt är bra. Gärna fiberhavregryn.
Jag fick ett tips till min nyopererade hund. Han blev alltså opererad i baken och kunde enligt veterinären vara rädd för att göra sina behov och i så fall var risken stor för förstoppning och mer problem för honom. Jag skulle ge lite Paraffinolja i hans mat. Det tas inte upp av kroppen utan går rakt igenom och gör att allt glider ut lättare. Eftersom det är helt ofarligt så kan det ju vara något för oss människor också.
Kul att ni fyller på med mer tips 🙂
#7 Där ser man. Läste i en artikel på ett annat forum att fett är bra när man är förstoppad, så att blanda in tex kokosolja eller liknande borde ju vara bra. Kokosoljan går även bra att äta som den är och är absolut inte skadlig. 🙂 För precis som du säger så fungerar det smörjande i tarmsystemet med fett i kosten.
Japp linfrö ska ligga i vatten och dra ifall det ska hjälpa mot förstoppning, minns hur man med fasa blev tvungen dricka den där slemmiga sörjan när man var barn och hade förstoppning (men funkade gjorde det). Ofta fick de ligga över natten och sedan på morronen fick man dricka ett dricksglas av det hemska. Har inte behövt använda metoden som vuxen men minns faktiskt fortfarande smaken mycket väl.
Magnesium hjälper mot förstoppning.
Mosa plommon och citron o drick det så länge tills man märker skillnad det kan ta ett par dar o de ska intas helst på morronen, ska tillägga att det e äckligt men man blir bättre, sen e de bra med grönt te mellan måltiderna oxå.