Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettskuraochdona
Läst 16656 ggr
Dt1
8

Blodfläck

Någon som har tips på hur man får bort en intorkad blodfläck från sängmadrass?

Har provat lite allt möjligt som galltvål mm, men icke, den sitter där (även om den är ljusare nu).

[Älskamig]
0

Hade den nu inte vart intorkad hade det ju gått att hälla på lite bakpulver/bikarbonat… Men du har inte testat att blöta upp fläcken och lägga salt alt. bakpulver/bikarbonat?

Dt1
0

Har provat med kallt vatten och salt, kallt vatten och potatismjöl, men jag ska med glädje prova bikarbonat! Tack för tipset!

Finns det fler tips mottages dem tacksamt!

[Högtryck]1
2

#2, Testa igen med bikarbonat o lite salt o låt de sitta i en halvtimma

Rita-S
1

Man kan även dabba på lite ättika och sen prova bikarbonat, vatten eller salt :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Dt1
2

Ahh! Det ska jag prova, tack!

Ria74
0

Tänk på att aldrig använda varmt vatten på en blodfläck utan det ska vara kallt vatten annars blir fläcken permanent.

Vid väldigt envisa fläckar kan man använda ammoniak och vatten. En matsked ammoniak per liter vatten. Bäst effekt får det om det får ligga och dra i lösningen ett par dagar.

För att bleka fläcken om du inte kan eller vill använda ammoniak så kan man använda citroner. Helst skall det blötläggas i vatten och saften från 3-4 citroner.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Dt1
0

Jag har använt kallt vatten. Ditt tips verkar jättebra, förutom att min fläck är på en madrass, så den blir lite svår att blötlägga ;)

Men tack för tipset!

Ria74
0

#7 Jo, jag funderade på hur de skulle kunna lösas med blötläggningen. Det blir ju inte lika effektivt, men det går ju att badda på ammoniaklösningen, frågan är ju om det fortsätter lukta ammoniak sen. Det är ju ingen behaglig doft direkt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Rita-S
1

Fast amoniak kan man nog ta bort med att dutta på ättika sen .)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida