Urinvägsinfektion!
Hej alla härinne! Jag har fått urinvägsinfektion. Jag kissar ca en matsked 2 ggr i timmen. Det svider och tränger på. Tidigare har jag aldrig fattat att det varit urinvägsinfektion så jag har aldrig behandlat med antibiotika. Urinvägsinfektionen har återkommit några dagar varannan månad. Jag tänker avvakta med antibiotika för att det är inget som jag vill ta i onödan. Jag drack 3 dl vatten för någon timme sedan. Drack 1,5 dl vatten utblandat med en halv dl äppelcidervinäger nyss då jag hört att det ska vara bra mot uvi. Dock höll jag på att kräkas av äcv så jag stod bara ut med att dricka en "kur" med det. Har ni några husmorstips mot uvi? Alla tips mottages :)
Prova tranbärsjuice.
Jag blev lite tveksam när jag läste detta om tranbärsjuice: http://www.svt.se/nyheter/sverige/ny-forskning-tranbarsjuice-hjalper-inte-mot-urinvagsinfektion
Drick massor, ljummet vatten eller te, så att du kissar mer. Tillsätt gärna lite salt.
Tranbärskapslar funkar betydligt bättre än tranbärsjuice.
Dum rubrik, förresten, eftersom forskningen tydligen hade visat att det gör viss nytta i stora mängder, och vad jag vet är det ingen som hävdat annat.

Jag brukar dricka citronvatten eller limevatten när jag känner det är på gång. Enligt min läkare ska man hålla miljön i blåsan så sur som möjligt för att förhindra att bakterier kan fästa.
Dessutom dricker jag minst en halv liter till varje måltid och ca 1,5 liter ytterligare. Alltså 3 liter när jag känner det är på gång.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Tranbär är en gammal huskur. Det borde ju platsa på den här sidan, då det åtminstone inte är något farligt med det. Om den sen är sämre än citron, vinäger, lime eller rent vatten, ja det får man väl själv prova sig fram till. Huvudsaken är ändå att man dricker.
Nu kommer jag visserligen inte med något husmorstips men har du återkommande urinvägsinfektionen så tycker jag du ska söka vård. Det kan leda till värre komplikationer som njurbäckeninflammation.
/Maria
Drick massor! Flera liter, du behöver "skölja ur" och gärna surt så bakterierna hålls i schakt. Tranbär är bra, lika citron och som sagt flera liter om dagen
Men jag rekommenderar ett doktorbesök, är ett hvete att ha uvi !
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Du ska dricka Ramlösa, drick 2 st 1,5 liters i 1-3 dar. Det e kolsyran som renar o tar bort samtliga bakterier, blanda i 2 kryddmått olivolja i glaset oxå så kan jag lova att det e borta sen.
8 ramlösa naturell eller kvittar det om man väljer en smak på vattnet? Är det 3 l ramlösa per dag + olivoljan i varje glas låter som ett bra tips :) Jag har lätt att få uvi det brukar komma som ett brev på posten första doppet jag tar men kan vara skönt o slippa det brevet i år 😎
#9, smak spelar ingen roll alls, bara man dricker ca 2 1.5 L i ett par dar o heller man då i 2 kryddmått olivolja i glaset så bör det göra susen, det blir iofs inte så värst gott men det e de värt om man kan slippa sån skit o kan man förhindra det så tycker jag man kan testa. Så hoppas jag du slipper sånna tråkiga brev i år o lycka till :-)
När du haft så mycket och långdragen UVI så ska du inte hålla på med huskurer utan du ska söka vård för det. Det kan bli riktigt farligt om man låter det gå för långt.
Men inför nästa gång som du känner att det börjar komma så häll i dig mycket vätska. Tranbärsjous är bra, men tänk på att inte välja en sort med socker i för det göder bakterierna.
Men nu ska du först till vårdcentralen och få antibiotika så du blir av med din UVI på riktigt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
11, så man kan proppa i sig antibiotika som efter ett par veckor e tillbaks igen, inte så värst bra, nä, bättre o få bort skiten med ordentliga huskurer så får man de aldrig tillbaks igen.
Tranbärsjuice har funkat bra för mig.
#12 Fast så är det ju inte ;P Har det gått långt så kan du inte få bort det med bara huskurer. Då behöver du ett snabbt stopp så att man inte riskerar allvarlig sjukdom, då är medicin bra. Då blir man helt av med infektionen och den kommer inte tillbaka snart igen (om man följer kuren utan att avbryta). Sen är det tyvärr så att har man haft UVI en gång så kommer det lättare tillbaka och då är det bra att förebygga med huskurer för att inte äta medicin i onödan. Men när det brutit ut så att det kommer och går hela tiden så måste man få ett stopp på det så man inte blir allvarligt sjuk.

Jag har en förmåga att få uvi gång på gång varje sommar. Numera förebygger jag eller egenbehandlar om det är en väldigt mild uvi med diverse huskurer som att dricka mycket, äta sura saker som citron, lime och tranbär.
Får jag en rejäl som ökar trots att jag försöker med huskurer går jag till doktorn och ber om antibiotika. Dock inte alltid man får antibiotika utan doktorn brukar vilja att jag har försökt egenbehandla ett tag först.
#14, de har alltid funkat för oss i min famil, samt polarna o så spelar det ingen roll vad som e bakomliggande orsak.. så där har vi olika åsikter :-)
#16 Bakomliggande orsak? Vad menar du nu? Hänger inte alls med vad du syftar på eller va du menar?
#17, Jag menar oavsett va det e för sjukdom så hjälper detta o man slipper kränga mediciner. Enligt mig kan man visst få bort det med huskurer.
#18 Det får du gärna utveckla…?
/Maria
#19, tyckte jag förklara de tydligt i inlägg 18.
Oavsett vad det är för sjukdom så hjälper detta?????
/Maria
#18 Du menar alltså att det mot alla olika sjukdomar finns huskurer som fungerar? Varför tror du då att folk förr ibland dog när dom blev sjuka? Och varför tror du då att man uppfann mediciner?
Visst finns det huskurer som ibland hjälper, men inte varje gång. Och har man en långdragen infektion så bör man se till att snabbt bli av med den så man inte blir allvarligt sjuk. Sen kan man, inför nästa gång det dyker upp, börja med huskurer för att mota olle i grind och eventuellt bota en mindre infektion. Ofta går det då att avhjälpa med huskurer, men inte alltid och funkar det inte då utan det håller i, ja då är det medicin som gäller. Men man ska inte pröva huskurer och liknande på långdragna infektioner.
#21, Inom uvi ja, det är ju de som diskuteras i tråden.
"22, Men att de blir långdraget e för att man inte gjort nått åt det från början, det behöver inte gå så långt att behöva mediciner om man använder huskurer direkt. Som t.e.x uvi, det räcker att dricka nårra glas per dag av de så förhindrar man att de blir allvarligt.
#23 Fast nu har TS redan gått med det länge, och då är det inte bra att prova huskurer och hoppas att det läker ut. Då ska man ta något som man vet hjälper så man blir av med infektionen och inte riskerar att dra på sig allvarligare sjukdomar.
Annars brukar även läkare rekommendera att man testar att dricka mycket, gärna surt, i begynnande stadium. Precis som jag skrivit tidigare att man bör göra - inför nästa gång. Men eftersom det inte är säkert att det hjälper varje gång så bör man nu när det gått så långt få bort det med medicin direkt. Att gå med infektion länge kan bli farligt. Inför nästa gång det börjar komma så kan man i tidigt stadium försöka mota olle i grind, men om det inte funkar så får man vackert gå till läkare ändå.
Får själv UVI lite då och då, oftast klarar jag av att bli av med det på egen hand, men då och då får man tyvärr ändå gå till läkare när det inte gett med sig på några dagar alternativt eskalerat väldigt snabbt eller kommer tillbaka väldigt tätt.
Jag har inte påstått att huskurer inte fungerar, eller att TS provat någon huskur som inte fungerat. Utan bara att när man gått med en infektion länge så ska man inte ge sig på att testa huskurer och vänta ut infektionen ännu mer. Då ska man direkt se till att infektionen försvinner och det gör man med medicin. Inför nästa gång kan man testa huskurer, men inte heller då låta det gå för länge, blir man inte av med det på några dagar så ska man besöka läkare.
Kom in hit av en slump :)
Men tänkte bara flika in att tranbärsjuice hjälper bara slemhinnorna och det kan man ta för att förebygga urinvägsinfektion.
Som någon annan skrev så ska du göra ditt kiss så surt som möjligt för då kan inte bakterierna sätta sig. Jag brukar köpa en citron och pressa för att shotta saften. Det hjälper väldigt mycket men man får vara försiktig. Har man känslig mage så kan det leda till magkatarr 🤐
Försök hålla dig varm runt ländryggen och som sagt drick mycket för att skölja ur!
Where you invest your love
you invest your life
Jag vet inte längre om det är uvi. Nu har det gått över till att tränga på så mycket att jag inte kan hålla mig. Måste på toa inom max 10 sek från att jag känt att det börjat trycka på, annars rinner det bara :/ Vad kan det vara? Snacka om att det hindrar mig mycket. Jag kan knappt gå ut med hunden då det går sjukt fort att inte kunna hålla mig.
#26 Du måste söka vård bums.
/Maria
#26 Har du fortfarande inte varit till vårdcentralen? GÅ DIT!! NU!! Detta är ytterligare en orsak till att inte hålla på med huskurer om det är långvarigt, det kan ju faktiskt vara något annat än just UVI och går man till VC så testar dom, så vet dom. Ibland är det extra elaka bakterier som innebär att man måste ha starkare medicinering.
Åk in med en gång, det är 3 veckor sedan du skrev första inlägget. Ring med en gång eller om dom har drop in så åk dit direkt.

#26 Jag håller med övriga ovan att ringa vårdcentralen direkt. Det är enkelt att fastställa på vc om det är uvi och medicinen brukar hjälpa både snabbt och bra.
Jag pratade med skolsyster igår och hon sa att det var helt normalt att det blev så ? :o Skämtade hon med mig då?
#30 I så fall borde du kontakta någon annan.
Du kan ringa sjukvårdsupplysningen men bäst är ändå att boka en akuttid på vårdcentralen.
/Maria

#30 När du har svårt att hålla dig så är det ju ett rejält problem och du behöver kontrollera varför det blir så. Det kan mycket väl vara uvi, har själv haft det och haft svårt att hålla mig. Men då har jag gått till läkare och fått medicin och inte egenbehandlat längre. Har man otur kan det leda till njurbäckeninflammation och det är verkligen inte roligt.
Nu vet jag inte hur gammal du är, men är du minderårig så prata med din mamma eller pappa och be dom beställa tid på vårdcentralen om du själv inte vill.
Annars tycker jag att du ska ringa till vårdcentralen i alla fall och prata med dom om detta.
24, då tycker vi olika, de går att undvika sjukdomar om man bara ger sig tusan på att dricka mycke av det jag nämnde, man kan oxå blanda med annat om eller när man får svårt att hålla sig men eftersom läkare står högst på din lista o kränga piller så ska jag ej ödelägga er synpunkt.
ts, sök du läkare o hoppas du får rätt hjälp o en trevlig medicin som de inte blir nått annat kaos med, lycka till 😊
Urinvägsinfektion går inte alltid att dricka bort. Är det i stadiet precis innan bakterierna sätter sig så kan man det. Men inte när dem väl har gjort sig hemmastadda där.
Where you invest your love
you invest your life
#33 Jag har aldrig påstått att man inte kan undvika sjukdomar genom huskurer. Jag menar bara att när man är så pass sjuk att man är nära på att få allvarligare sjukdomar så anser jag att det är viktigt att söka vård så att man får snabb och rätt hjälp. Det kan ju lika gärna vara något annat som gör att infektionen inte släpper.
Har heller aldrig påstått att läkare står högst på listan. Då läser du inte mina inlägg och det sårar mig enormt!! Om du hade läst så har jag skrivit att jag botat mig själv med huskurer x antal gånger och anser att det är jättebra. MEN INTE OM MAN ÄR REJÄLT SJUK REDAN och inte lyckats bli av med det. Då kan man behöva vård. Farligt att sitta på forum och rekommendera unga människor att inte gå till läkare när dom berättar om så pass allvarliga symptom.

#33 Alla sjukdomar kan man inte bota med huskurer, ibland behöver man gå till en läkare och faktiskt få en beprövad medicin.