Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthusmorsprat
Läst 3011 ggr
Gasoline
0

Små glasburkar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte små glasburkar på Clas Ohlson då jag tyckte att dom var så himla fina (och billiga). 

När jag kommer hem inser jag att jag inte har en aning om vad jag ska ha dom till. 

Har ni några tips? Ställde en ättikaflaska bredvid så man lättare vet på ett ca hur små dom är, för de flesta här inne vet nog iallafall hur stor ättikaflaskan är :-)

VildaVittra
0

Jag har kryddorna som jag ofta använder vid spisen i liknande. Då kan man pytsa upp småmängder så tappar dom inte smaken i den stora burken genom att jag öppnar ofta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gasoline
0

Tack för tipset VildaVittra. 

Hade faktiskt en tanke om att ha typ bikarbonat i den ena, sådan som man använder ganska små mängder utav (och som jag dessutom köper refillpåse av), men är lite oroligt att det ska bli jobbigt och omständigt att få upp det ur burken sedan, hålet är ganska litet tyvärr även om man får i en tsk.

Gasoline
0

Tänkte om det fanns något annat bra att ha i dom, känner att jag snöat in lite för mycket på detta med bikarbonatet eller kryddor.

Intehärutandär
0

(Torra) kryddor, pesto, blandad dressing, smågrejer som nålar, knappar, sudd m.m.

Gasoline
0

Tack för att ni hjälper mig att spåna på alternativ, fler huvuden är bättre än ett 👍

fulifuli
0

Min mamma brukar använda små burkar till att hälla upp hennes grymt goda hemmagjorda gelé i. :D

Wony
0

Jag har småburkar från Clas Ohlson också, men med skruvlock. De har jag t ex kakao, vaniljsocker, pizzakrydda, nötter och annat i. Det ser prydligt och fint ut, och så är det lätt att hitta det man letar efter!

VildaVittra
0

Eller så gör du hemmagjord deodorant och har i en burk. http://www.nopoo.se/kropp/recept/26

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ria74
0

I små burkar brukar jag ha hemmagjord sylt, gele, marmelad, ringblomssalva eller hemgjort smaksatt salt.

Jag använder det om jag ska göra egen inlagd sill också eftersom det bara är jag som äter det här hemma. En liten burk blir lagom då.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Forest]
0

Jag har små brukar till lite små plock, muttrar,skruvar,nålar o annat smått kraffs 😊 Har även snarlika burkar med torra kryddor som får stå framme på kryddhyllan då jag tycker dom är lite finare än vanliga kryddburkar 😉

Gasoline
0

Vilka toppentips jag fått från er, tack! :-) Nu måste jag få tummen ur och diska samt fylla på dessa burkar. Den ena hade jag tänkt ha bikarbonat i, men vart då och fundera på om det är ljuskänsligt eftersom det säljs i en sluten påse där inget ljus kommer in? Vad tror ni?

Gasoline
0

Googlade lite och det stod att det skulle hållas torrt och ej varmt, så antar att det inte är ljuskänsligt :-)