Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettskuraochdona
Läst 6275 ggr
ChristineL
1

Cola fixar grillgallret!

Såg alldeles nu på Nyhetsmorgon i tv4. Om du låter ditt grillgaller ligga i coca cola under natten (i lämplig behållare typ diskho, badkar eller var det får plats i), sen tar du aluminiumfolie och "skrubbar" med, ska inte behövas  mycket handkraft.

Gasoline
0

Såg det jag oxå, fiffigt :-) Sedan var det något tips om att man skulle strö grovkornigt salt över kolen tillsammans med örter, tror det hade något med röken att göra men hängde inte riktigt med. Vad handlade det om, någon som såg och vet?

Gasoline
0

Det stora problemet är ju dock att hitta något som gallret får plats i.

ChristineL
0

#1 - Ja, det var typ om man ville att det skulle "lukta lite gott"…

Ria74
0

Coca cola är bra till mycket. Man kan använda det i marinad på segt kött också eftersom det bryter ner trådarna i köttet och gör det mört.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Gasoline
0

#3 Aha, tack 👍

#4 Skrämmande. Jag vill inte ens tänka på vad Cola gör med tänderna (det är det nog inte många som vill) 😮

ChristineL
0

#2 - Jag tänkte testa med badkaret. Annars kanske man har nån stor plastlåda så man kan köra i omgångar?

Gasoline
0

#6 Mjo, men jag tänkte mer på hur man får plats på ett effektivt sätt, ett badkar blir många liter 🙂

Men har man en rund badbalja så kanske det underlättar, eller något liknande. Annars får man nog göra som du säger, köra i omgångar =)

Wony
0

Hm, det där med att marinera i cola måste jag testa! Kan nog bli gott… Fast jag misstänker att det är syran som gör det, och i så fall borde vilken läsk som helst funka, även för rengöring av grillgaller.

Man kan ju ta bort rost med hjälp av citronsyra utblandat i vatten, och låta det ligga ett tag.