Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettskuraochdona
Läst 5735 ggr
Ria74
0

Vilka grader tvättar ni i?

När ni tvättar kläder, lakan, underkläder, handdukar och annat vilka grader ställer ni maskinen på?

Går ni helt på vad som står på plaggen eller tvättar ni varmare eller kallare?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Gasoline
0

Jag tvättar allt i 40 grader förutom lakan och handdukar, dom tvättas i 60 grader.

Ria74
0

Dom flesta kläderna tvättar jag i 40 grader utom underkläder som går i 60.

Dotterns kläder tvättas oftast i 60 grader liksom mannens eftersom dom oftast är hårt smutsade.

Lakan och handdukar får i regel gå i 90 grader.

Sen finns det ju en del kläder som handtvättas också.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

monstermash
0

Jag tvättar kläderna i 40 grader, men underkläder, disktrasor och handdukar tvättas i 60 grader. 

Skorna (converse) kör jag också i 40 grader de gånger om året som jag tvättar dem.

Farwuq
0

40° är det vanligaste.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Niklas
0

Jag kör 60 grader på lakan, handdukar, underkläder och sånt. Kläder i övrigt kör jag på 60 eller 40 beroende på material.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Rita-S
0

Oftast på 30 eller 40 grader. Gärna med tvättnötter. Lakan, underkläder och handukar och sådan brukar få en 60grader nån gång i mellan.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Fjäril
3

Vi tvättar på samma sätt som Niklas beskriver i #5. Någon gång åker handdukar/lakan in i 90 grader. Bakterier försvinner inte i temperaturer under 60 grader.

Sajtvärd på Övernaturligt

tlover
1

kläder i 40 el 30 beroende på vad de tål

lakan och handdukar (och liknande) i 60

Är nått lite äckligt (bakterierisk) hänger jag ut det i solsken för att soltvättas (och på sommaren torkas allt ute såklart så då får det ju sig en soltvätt också)

l'm back

Maria
0

60 grader till lakan, handdukar osv.

40 grader till kläder oftast utom jeans som vi kör på 60 grader.

Sedan beror det ju på material.

/Maria

ChristineL
0

Allt i 40 grader om det inte står särskilt 30

Fridaaaa
1

90 grader på handdukar och sängkläder (lakan, örngott, påslakan).
40-60 grader på kläderna beroende på vad de tål

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mustangcab]
0

30 C på ylle och 40 C på gångkläder och underkläder förutom trosor som är i bomull som går i 60 C precis som sängkläder och handdukar.

[WickedAlly]
0

Vanliga kläder i 40 C, lakan, handdukar och makens arbetskläder i 60 C.

Åsa S
0

Underkläder + handdukar och lakan + arbetskläder tvättas i 60grader det blir inte rent annars ex. bakterier dör inte vid lägre temperaturer. Vilket är extra viktigt tänka på för barnfamiljer och de som tvättar till personer med nedsatt immunförsvar. ex. så dör ju inte streptococker ifall man tvättar vid lägre temperatur och streptockocker kan ge infektioner ex. stjärtfluss hos barn (+det kan ju bli svårt bli av med ifall barnet blir återsmittat av kläderna hela tiden)

TjockaBerta
0

Som #7 och #5

>>>Malum domesticum<<<

botakt
0

40 grader på kläder. Kört 40 på handdukar nån gång av bara farten.. Men ofta 60. Schabrak/ andra hästsaker 40 grader! :) Vad är en tvättnöt?! :O

Gasoline
0

#16 en nöt man lägger med i tvätten istället för tvättmedel, om jag förstått det rätt?

Rita-S
0

Japp en nöt vars skal är rätt mjukt och innehåller en viss del saponin naturligt, så som tvålörten gör :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

tlover
0

#18 tekniskt sett är det väl en torkad frukt men den kallas nöt.

l'm back

Niklas
0

Jag brukar behöva lägga i en bunt nötter i varje tvätt. Har ni någon effektivare sort?

Rita-S
1

Nej jag använder inte bara en nött, jag har i 5-6 stycken i en liten påse som förskrifterna säger :)

Niklas
0

Det låter som samma då.

Rita-S
1

Tror det bara finns en sort tvättnötter faktisk

Carrosh
1

Tvättar det mesta i 40 grader. Behövs sällan mer.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Raija Danielsson
0

Tvättnöt???? Jag har aldrig hört talas om något sådant. Var finns de att köpa? Kunde ju vara kul att testa.

Rita-S
1

Jag köpte min påse tvättnötter på hälsokosten här i byn. Annars finns de exempelvis här!

[Tassy]
0

Vanlig tvätt kör jag på 40c. Lakan, handdukar, underkläder mm kör jag på 60c minst, oavsett vad tvättrådet säger.

botakt
0

Haha vilken cool nöt!

fulifuli
0

Kan tillägga här (om något sent) att underkläder alltid ska tvättas på minst 60 grader annars dör inte bakterierna i dem vilket gör att risken för infektioner ökar.

Fick lära min sambo detta i samband med att jag såg att han tvättade underkläderna på 40 tillsammans med mycket annat vilket inte var bra för mig som redan hade problem där nere plus att han senare fick det konfirmerat när en tvättexpert (eller städexpert) var med på godmorgon och var noggrann med att poängtera detta.

fulifuli
0

Kan tillägga här (om något sent) att underkläder alltid ska tvättas på minst 60 grader annars dör inte bakterierna i dem vilket gör att risken för infektioner ökar.

Fick lära min sambo detta i samband med att jag såg att han tvättade underkläderna på 40 tillsammans med mycket annat vilket inte var bra för mig som redan hade problem där nere plus att han senare fick det konfirmerat när en tvättexpert (eller städexpert) var med på godmorgon och var noggrann med att poängtera detta.

dancer
0

Lakan och handdukar i 60 grader. Om inte katten har gjort en olycka i sängen för då blir det 90 grader. 

Övriga kläder 40 grader.

Extra fina/mer ömtåliga plagg 30 grader eller handtvätt.

Om det mest är något som behöver sköljas upp tar jag de kortaste programmen i 15-20 min.

[Thiah]
0

Det beror på. Oftast åker alla kläder i 40 och lakan/handdukar i 60. Men ibland åker en del kläder i 60 också. Orkar sällan sortera väldigt noggrant  :p

nävgröt
1

Allt i 40° utom djurens ligghandukar som går i 60° och ömtåliga yllekläder som går kallare. Bakterierna bryr jag mig inte om att döda utan nöjer mig med att tvätta bort. De som är kvar dör i torktumlaren.

Ni som förespråkar att underkläder måste tvättas i 60°: Om man inte tvättar kroppen i 60° så måste väl bakterierna bli kvar där också? 

Att tvätta kläder till personer med nedsatt immunförsvar, grovt smutsad tvätt eller annan "specialtvätt" i 60° har jag full förståelse för.

Åsa S
2

På kroppen har man nyttiga bakterier som motverkar dåliga så man måste ha bakterier på kroppen men på underkläderna kan det finnas dåliga bakterier som får chans föröka upp sig i större mängd på kläderna som kan ge stjärtfluss, infektioner i underlivet mm. så 60 tvätt är ett måste och de är ju snuskigt stoppa in underkläder i garderoben som kan vara fulla med levande avföringbakterier och dyl. som oftast inte har några problem överleva 40 tvätt. Jag föredrar ha rena kläder i min garderob + att sätta på mig.

Gasoline
0

Men, om man är orolig för att bakterier ska överleva borde det väl fungera att tvätta på lägre gradantal tillsammans med ättika? 🤔

Ättika skapar ju en ogästvänlig miljö för mögel och bakterier. 

Bara en tanke, om man inte vill tvätta i 60 grader men är lite bekymrad över bakterierna.

Wony
1

Jag är inte det minsta orolig för bakterier. De som överlever tvättmaskinen dör troligtvis ändå i torktumlaren. Normalt följer jag helt enkelt tvättråden på plaggen, om det inte är något alldeles särskilt som gör att jag ev. tvättar varmare. Som när katten sket ner en handduk t ex.

fulifuli
0

#35 borde funka, ättika är ju perfekt till nästan allt 😃

#36 mycket möjligt de dör i torktumlaren, tvyärr har vi inte en sådan så jag kör underkläderna på 60 grader. Vilket i mitt fall är ett måste då jag är känsligare än många andra där nere.

Annars  brukar inte vi heller följa tvättråden till punkt och pricka, behövs ju långt ifrån alltid.

Wony
0

#37 Jo, har man inte torktumlare blir det såklart ett helt annat läge. Sedan jag varken jag eller sambon särskilt känsliga. Tror den mesta tvätten här går i 40 grader, ibland 30 om det inte är så fasligt smutsigt. Arbetskläder går i 60 eller 95 grader beroende på graden av smutsighet.

[Forest]
0

40 grader på kläder

60-90 grader på handdukar/badlakan och sängkläder oftast i  90 grader 😉

[WickedAlly]
0

Får uppdatera mitt svar lite, för sen bebis anlände så jag allt i 60. Fick en spybebis så det känns fräshare så :)

Praefatio
0

Kläder: 40 grader.
Sängkläder och handdukar: 60 grader, någon gång ibland i 90 grader om de är väldigt smutsiga.

Tvättar med parfymfria produkter. Kör snålt, ett par msk tvättmedel per tvätt bara, och ½ kork sköljmedel till lakanen.