Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettåterbruk
Läst 2762 ggr
Gia91an
0

Kista och maskhål!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte mig en urläcker kista på loppis i veckan för 150 kr. Den är gigantisk och från 1846 och jag avgudar den.

Den har en del maskhål vilket inte gör mig något, men finns det något bra sätt att försäkra sig om att det inte blir fler hål i den? 

Och så undrar jag ifall det finns någon olja som är bra för den? Han ser lite törstig ut. Jag vill absolut inte måla om den, big nono. Men han ser som sagt som att han kan behöva lite vätska.

Bifogar bilder. :)

Niklas
2

Om den inte är oljad tidigare skulle jag undvika det. Färgen kan ta skada. När det gäller maskhål tycker jag att du ska fråga i en färghandel. De borde kunna peka dig rätt.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Maria
0

Jag är nästan 100 % säker på att den typen av maskar inte överlever ett normalt inomhusklimat idag.

/Maria

Gia91an
0
Gia91an
0

1# Ja och jag vill verkligen inte förstöra färgen. Men hörde om någon som gned in olivolja, men det kanske är dumt det med?

2# Det är ju lite skönt i så fall, den har nog stått på en veranda tror jag.

Niklas
0

Jag vågar inte säga något om olivolja. Det beror nog på färgen.

Gia91an
0

5# en tanke som slog mig var att man kanske kan smörja den inifrån? den verkar vara omålad där nämligen? Vad tror du om det? Man kan ju börja på baksidan liksom. Och se så att det inte missfärgar?

Niklas
1

Menar du att olja in inifrån så att det ska sprida sig igenom och till utsidan? Det tror jag i så fall inte på. En annan anledning att inte olja in den är att oljan, om den inte löser upp färgen, ändå kanske inte går igenom färgen och gör någon nytta i trät.

Gia91an
0

Nej jag tänkte mer att den kunde olja utan att förstöra färgen. Jag vet som sagt inte, och det är därför jag frågar :) 

Hmmm nej det får allt bli att avvakta med det… :)

Ria74
0

Om du har tänkt ha tyg i kistan av något slag så kolla först så inte masken finns kvar. Dom äter nämligen små runda hål i tyger också.

Lägg en duk, trasa eller tygstycke ovanpå kistan ett tag för att se så det inte gör hål.

Mycket vacker kista :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Gia91an
0

9# Tack för tipset! :)

Gronstedt
1

Om den ska stå inne behöver den ingen olja. Om du oljar insidan kommer du dessutom inte att kunna ha något i den utan att få fettfläckar på det.

Gia91an
0

11# Jo jag kom på det med fettfläckar. Å andra sidan är det sambons grejor som ska va i den. (Skämt åsido). Nej men vi får se hur vi gör. Eventuellt lite matolja på utsidan, hört en del hemmavid som gjort ´så och det har blivit bra. Men kommer isf prova på baksidan först där det inte gör något ifall det bli lite fel.

Niklas
1

Kan inte matolja härskna?

Gia91an
0

13# ingen aning :) Men säkert. Vi får se. Än hade jag inte tänkt göra något iaf ;)

[Thiah]
1

Snygg kista till ett pangpris.

Gia91an
0

15# Visst var det! Kan dock säga att den var spännande att få hem. Gick inte in på höjden i min 745, så fick lägga den på sidan. Fälla båda sätena och då fanns tio cm kvar. Vi var tre pers för att få upp den i lägenheten, två trappor upp. Väger multum! Men nu är den inne och vi älskar den!

Praefatio
0

Antikexperterna på TV har ojat sig över att folk smörjer in gamla trämöbler utan att konsultera expert först. Man ska tydligen undvika det så långt det bara går, aldrig göra det för sakens skull. Så jag skulle råda dig till att låta bli :)

Gia91an
0

18# Så pass^^ ja än har jag inte gjort det, den står här inne tom fortfarande! :D