Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettskuraochdona
Läst 8738 ggr
Praefatio
4

Få bort fastbränd mat

Hoppar i här med mitt bästa husmorsknep, som används alltför flitigt här hemma eftersom jag har en tendens att bränna vid både ris och grytor med svarta kastrullbottnar som resultat:

Diska kastrullen så gott det går. Häll sedan upp cirka fem centimeter (ja, centimeter!) vatten i kastrullen och tillsätt en skopa tvättmedel! Vanish fungerar bäst har jag märkt, men vilket som duger. Sätt kastrullen på plattan och koka blandningen en stund. Man kan koka hur länge som helst så länge man tillsätter mer vatten, det ska förstås inte koka torrt. 10-20 minuter brukar göra susen, sedan är det bara att diska kastrullen som vanligt. Det svarta som inte lösts upp under kokningen kommer gå enkelt att skrubba bort! Är det lite kvar i slutet som varken går bort med diskborste eller stålull, så kan upprepa proceduren.

Har räddat många kastruller från slängning genom detta knep!

Magi-cat
0

Tack! Ska prova det! Har just nu en kastrull som är svart i botten av fastbränt ris, så det är vältajmat med ditt tips! 🙂

Tror jag provar med såpa….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Praefatio
0

#1 Såpa fungerar inte alls lika bra, jag ogillar själv att använda kemikalier i onödan så jag har provat. Det är något i tvättmedlet som löser upp det brända.

Gasoline
0

Tack för tipset, det ska jag lägga på minnet om jag skulle råka bränna något någon gång. 👍

Annars ska det tydligen vara bra att skrubba med socker, men har faktiskt aldrig provat något utav detta.

Magi-cat
0

#2 Ajdå, får se hur jag gör då…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

TjockaBerta
0

Jag använder maskindiskmedel och låter det stå över natten. Sen är det bara att diska ur.

>>>Malum domesticum<<<

[Konstig]
0

Jag har en kastrull som det är lite bränt i botten från att jag koka mannagrynsgröt finns det någon naturlig väg att få bort det brända ??

Niklas
0

#0: Menar du tvättmedel eller diskmedel? Att låta maskindiskmedel stå med vatten i fastbrända kastruller och långpannor har jag testat. Det fungerar bra.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Praefatio
0

#0 Jag menar tvättmedel, för kläder.

Niklas
0

Okej.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning