Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthusmorsprat
Läst 2957 ggr
Huygens
0

tvätta röda linser

Man ska tvätta röda linser, men vad är det för något man tvättar bort? Vattnet blir ju alldeles vitt, som om det är tvålvatten. Kan behöva tvätta linserna 4 ggr för att det inte ska bli shampokänsla. Är det smuts (av vad?) eller något annat i tvättvattnet?

Gasoline
0

Jag skulle kunna tro att det är damm och annat smått bös som man tvättar bort.

Huygens
0

Jag har funderat på det med. Vattnet blir ju ogenomskinligt, så det är ju inte direkt grus eller stenar som borde sjunka till bottnen.

Mari
1

Oj nu fick min hjärna arbeta, trodde det var linser man har i ögonen det menades först så kunde inte förstå hur de blivit s skitiga 🤔😞

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Gasoline
1

#3 Det är inte lätt alla gånger ;-)

Huygens
0

Röda linser är otroligt röda innan koket, men tycks falla sönder och blekna under koket.

Jag funderar på om man också tvättar bort något nyttigt ämne, mineraler eller vitaminer?

Är tvätten nödvändig?

Gasoline
0

Jag kan erkänna jag jag, den enda gång jag kokat linser, inte sköljde dom *skäms* Hehe, sköljer inte ris heller vilket man tydligen ska göra. Men men, jag överlever. Och det som inte dödar, det härdar ;-)

Huygens
0

det är nog inte många som tvättar ris. :)

Gasoline
0

Det tror inte jag heller :-)

Farwuq
0

Kokningen bör sterilisera riset, så…

…jag tror inte att det är bakterier man är rädd för.

🤔

Kanske är det bekämpningsmedel som ska tvättas bort?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Gasoline
0

#9 lite så tänker jag med, att bakterier kokar bort. Man kan dock inte koka bort damm och liknande, men jag har inte lidit av det hittills :-) Ja, mycket möjligt. Har inte tänkt i dom banorna.

Magi-cat
1

Jag tvättar riset. :-) Man tvättar bort stärkelse, väl? Det blir mindre kladdigt. Bekämpningsmedel kanske också tvättas bort lite, förhoppningsvis…

Linserna också. Att de ändrar färg vid kokning är nog oundvikligt.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen