Bästa tandborsten
…för emaljen är extra mjuk och har koniska strån. Borsta med vertikala rörelser, inte horisontella.
👍
Och litet borsthuvud ska tandborsten ha, enligt min tandläkare.

Jag gilla Jordan som har en gummiplatta i mitten. Den gör tänderna så rena.
>>>Malum domesticum<<<
Jag har DentaPro extra mjuk. Alternativt använder jag någon slags variant från Oral-B, när jag använder eltandborste. Det varierar. Men mitt tandkött blöder lätt, så jag måste ha extra mjuk oavsett!
Har soft. Min ortondologläkare sa att man skulle göra cirkelrörelser samt borsta tandköttet (därmed även få med tanden). Jag använder även mellanrumstandborstar (ståltråd bakom de främre tänderna) och solurstandborste för de jobbiga visdomständerna som tar god tid på sig att växa upp.
Min syster (som är tandsköterska) förespråkar eltandborstar då de får bort mer smuts eller vad man ska kalla det samt att personer som använder eltandborste inte brukar borsta för hårt eller för länge.

Jag har hittat tandborsten som passar mig perfekt. Det är en eltandborste som arbetar med vibration, ungefär femhundra slag i sekunden. Den är kinesisk, och struntbillig. Borsthuvudena har borst av olika sort, dels långa som smalnar mot spetsen, dels kortare, som är mer stubbiga, men som också är mjuka. De långa spetsarna går in i mellanrummen när man borstar, och den vibrerande rörelsen rengör mycket effektivt.
Normalpris för den här tanborsten, och om man beställer den från Kina, ligger omkring sextio kronor med fyra borsthuvuden. Jag har köpt den i en affär som heter Klippet, där de hade ett lager som de hade köpt in billigt, så jag har betalat ungefär fyrtio kronor styck, och sedan har jag fixat två varianter på huvuden med lite andra grejer, dels en som jag kan sätta mellanrumsborste eller sticka i, och så ett huvud för tandtråd, som kommer från en liten tandtrådsmanick som Braun gjorde tidigare. Eftersom den inte finns att köpa längre, och inga sådana huvuden heller, har jag satt en skruv i den och filat jack i toppen, så att jag kan ladda om den med ny tråd.
Det finns borstar som är lika bra från Philips, men de är väldigt mycket dyrare, och de tar lika mycket för borsthuvudena som jag har betalat för ett par tandborstar där det följde med fyra stycken.
Och jo, de här grejerna fungerar bra och kommer åt överallt.