Avkalka kaffekokaren
Gjorde jag nu ikväll o ville dela med mig av o som funkar :-)
1/5 DL ättika o 5 DL vatten o ett kryddmått salt
Låt denna blandning rinna igenom i 2 omgångar o skölj sen igenom bryggaren mellan 5-6 ggr med bara vatten.
Nu rinner kaffet ner fortare o bryggarn har tystnat o färdigt för en nybryggd kanna :-D
Har man ont i magen kan man sen ta denna blandning plus en halv DL honung o dricka det ljummet o sakta i omgångar.
Tack för tipset :-) Vad är det man ska dricka med honung om man har ont i magen? Ättika blandningen?
Ja, ättika blandningen men man ska ej ta så mycket av den då utan bara 2 till 3 kryddmått, skulle ju ha skrivit de oxå :-P
Vid ont i magen kan man oxå prova kammomilte o nån tesked honung :-)
Jag brukar bara blanda ättika o vatten o köra igenom ett par gånger och sen avsluta med att köra en omgång rent vatten.

Jag har med kört med bara ättika och vatten, men ska helt klart testa med salt i också. Tack för tipset :)
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
citronsyra avkalkar också jättebra!
Vi har jättemycket kalk i vårt vatten, glasen vi diskar kan få massor av kalkbeläggningar på sig. Det är dock helt borta om man slänger i ca en tsk citronsyra med diskmedlet i maskinen. Känns väldigt fräscht till på köpet.
Även vattenkokaren blir som ny om den koks upp med citronsyra i vattnet någon gång ibland.
Vet dock inte hur bra det fungerar på kraftiga beläggningar som suttit ett tag - men som förebyggande och bot mot lindriga fall är det utmärkt: billigt och enkelt!