Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthusmorsprat
Läst 2480 ggr
Gasoline
2

Ta vara på matresterna

Misstänker att fler än jag får rester ibland som man inte riktigt vet vad man ska göra med. 

I länken nedan finns några bra tips 🙂

http://www.kokaihop.se/inspiration/matsmart/ta-vara-pa-resterna

Vad brukar du göra med dina matrester? Hur du några bra tips/råd?

CelsiusT
0

Först och främst är vi väldigt bra på att laga lagom mängd mat. Så det är faktiskt inte så ofta vi får rester över. När vi får rester så brukar vi oftast frysa in alternativt äta till lunch dagen efter, det är ju då oftast tex köttfärssås, kött eller fisk som blir över (vilket oftast beror på att det är svårt att laga till endast två personer). Men slänger mat gör vi väldigt sällan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gasoline
0

#1 Samma här, äter dagens efter eller fryser in. 

Kan hända att jag ibland slänger lite pasta, ris eller grönsaker som börjat blivit dåliga. 
Men oftast så tillreder jag grönsakerna innan de blir dåliga och överbliven pasta och ris fryses in i lagom portion för att sedan invänta lite överbliven köttfärssås, gryta eller liknande 🙂

CelsiusT
0

#2 Ja lite pasta eller ris kan hända att det blir över ibland, men så otroligt små mängder att det oftast går åt eller att det inte är värt att spara isf.  Men det är sällan det slängs, oftast får hunden det. Grönsaker försöker jag tillreda innan det blir dåligt vi har ganska hög grönsakskonsumtion här hemma.

Praefatio
0

Samma här som för er andra: Det som blir över äts upp till lunch. Blir det bara pyttelite kvar så brukar det stoppas ner i hundens matskål, hellre att det äts upp än att det slängs tänker jag :)

Vi är mästare på att anpassa middag/lunch efter vad som behövs användas sedan vi började få råvaror nära utgångsdatum regelbundet av en släkting. Blir många "fantasirätter". Idag hade vi till exempel en lite sloken tomat, en lite sloken paprika och några skivor skinka och lite överbliven tomatpastasås som behövdes göras åt. Då blev det omelett med grönsaker och skinka, med en kall sås på tomatsås och crème fraiche. En falukorv med utgångsdatum igår och en ensam rödlök fick bli del av korv stroganoff till lunchen imorgon, istället för att slängas.

Är inte heller speciellt kinkiga med utgångsdatum och sådär utan lever efter devisen att om det ser bra ut, doftar bra och smakar bra - ja, då är det bra och kan användas, i synnerhet om det hettas upp.

CelsiusT
0

#4 Samma här. Sambon har dille på det här med datummärkning. Men jag ser det som att affärerna har väldigt stor marginal så jag kan lät äta saker och ting som gått ut. Har man dessutom lite sunt förnuft så inser man att många saker håller bra mycket längre än det står på. Titta, lukta, smaka kör jag också på (oavsett vad datummärkningen säger, ibland har det ju förvarats dåligt och då hjälper det inte att märkningen säger ett visst datum det kan vara dåligt ändå).

Praefatio
0

#5 Precis. Affären har ofta många dagars marginal. Öppnar man ett mjölkpaket ett par dagar efter utgångsdatum till exempel, så håller det lätt i fyra-fem dagar i kylskåp efteråt. Ja, som du säger, förutsatt att det förvarats bra hela tiden såklart!

Lexie82
3

Jag brukar ibland spara och frysa in om det blir nån korvbit eller köttbit över. Sen när det blivit tillräckligt mycket så gör jag en pyttipanna.

Fridaaaa
0

Vi lagar i regel lagom mängd mat. Annars tar jag med till skolan/jobbet eller sambon dagen efter. Annars kastas det eller om något kan ges till hundarna. Jag fryser inte in färdiglagad mat (sällan) då jag inte tycker det blir bra när man tar upp det sen.

Ang mat med utgångsdatum så går jag inte 100% på utgångsdatum, har de mest som riktlinjer 🙂 Men luktar och kollar på det också.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JeanetteK]
0

Vi har en tonåring som ibland äter som en varg och ibland petar i maten… 🤪Så det är lite svårt att anpassa mängden. Men vi kör matlådor och "lyxpytt" som maken säger! 😉Alltså allt möjligt hopblandat. Sen har vi grisar och en hund så det blir inte så mycket över här.

Hatar att slänga så vi försöker verkligen göra av med det som köps. Men det är svårt ibland tyvärr…

Scorpio97
0

När jag lagar mat själv (vilket händer några gånger i veckan när mamma jobbar), så lagar jag alltid lika mycket mat som jag vet jag äter. Blir inga rester. Jag har dessutom aldrig fått in vanan att kolla utgångsdatum, så jag har flera gånger använt ex grädde eller mjölk som har gått ut utan att ens veta om det. Däremot luktar/smakar jag gärna på grejer om jag blir osäker på hur länge det legat (syrran skrattar varje gång jag ska skära grönsaker och av ren reflex luktar på allt först)

Mamma däremot är expert på att laga för mycket. Hon brukar dock frysa in till middag/lunch senare åt sig själv, jag tycker dock det smakar mysko när man värmer upp mat så jag undviker gärna det. 

Sen tycker inte jag att vi slänger så mycket mat. Är väl lite grönsaker/frukt (främst avokado är svårt) då och då, samt bröd möjligtvis. Men det är säkert mer än vad man tror.

//Jessie

Ria74
0

Får jag mycket kött och potatis över så gör jag pyttipanna dagen efter. Får jag en portion eller två över fryser jag inte matlådor sambon kan plocka upp när jag är iväg.

Datummärkning ser jag bara som ett riktmärke, jag luktar och smakar. Har handlat massor av kort datum mat i närbutiken för halva priset som jag fryser in och plockar upp när jag behöver.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Linapina
0

Vi lagar mycket mat just för att få matlådor. Sen är det så himla smidigt att ha ett par matlådor i kylen de kvällar man kommer hem sen eller det ska gå snabbt med maten. Slänger gör jag inte särskilt ofta. Tyvärr hittar jag dock bortglömda saker i kylen ibland som lyckats bli lite väl gröna och luddiga för att våga äta dem.

Wony
0

Ibland lagar vi mat så det räcker precis, ibland lagar vi såpass mycket att det även blir ett gäng matlådor som vi sedan lägger in i frysen. Så det blir sällan matrester vi inte vet vad vi ska göra med. 

Alternativt kokar vi buljong på t ex grönsaksrester, kycklingben och annat. Sedan fryser vi in buljongen. Jättesmidigt att ha hemma.