Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettskuraochdona
Läst 9256 ggr
[TanatosNyx]
0

Rädda gjutjärnsgryta

Jag har gjort en dundertabbe! 

Jag har en gjutjärnsgryta som jag tänkte gräva fram och baka i, när jag inser att grytan (som stått längst bak i skåpet i flera år) är inoljad! 😭 härsken seg olivolja till förbannelse! Hjälp! Hur får jag bort den? Svinto bara fastnar i klegget. Kokning biter inte på det.

Sjöstjärna
0

Har du provat att värma grytan och försöka få oljan att smälta? Har du provat att diska med diskmedel som löser fett?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

MonicaLagerquist
0

Hettvatten ev högtryckspruta.

Stolt ägare till tre La permer

Cragan
0

är den riktigt illa åtgången så kan man lämna in den för blästring men då måste man svärta om den efteråt och olja in som en sprillans ny. men det är nått som ska användas som absolut sista åtgärd när inget annat hjälper

[TanatosNyx]
0

#1 Ja, den bränns bara vid. Diskmedel är hopplöst, tog bara det yttersta.

#2 Om jag hade möjlighet så hade jag provat, blir svårt i lägenhet 😃

#3 Det lutar åt det hållet, ska försöka trilskas lite till med grytan först dock.

Sjöstjärna
0

Det finns ju andra fettlösare, som bensin och ammoniak som du skulle kunna prova, men det kräver stor försiktighet och ordentlig rengöring av grytan efteråt.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[TanatosNyx]
0

Där sa du något, ska nog prova kemiskt ren bensin och se om det hjälper. Ammoniak är jag inte så sugen på att slabba med 🤪 har en hyperkänslig näsa haha 😃

[TanatosNyx]
0

Fick även tips om att hetta upp och skrubba med riktigt grovt salt, så jag tänkte gå loss med diskmaskinssalt och hoppas på det bästa. Återkommer ifall jag hittar något som fungerar.

TjockaBerta
0

Bränn av den i ugnen. Det kommer antagligen att osa ordentligt men du får bort den gamla beläggningen. Inte skura gjutjärn.

>>>Malum domesticum<<<

[TanatosNyx]
0

Jag tänkte bränna av den efter att jag har fått bort det värsta, är nämligen rätt mycket olja och jag är känslig för os, får svårt att andas även om fläkten är igång och det är korsdrag.

Ska ge mig i kast med grytan idag tänkte jag, har puttat eländet framför mig 😇

Tant Grön
0

Har ingen aning vad som är bäst, tänkte bara att skulle man inte kunna göra som när man gör ren ugnen. Gnida in med såpa, sätta in i ugnen tills såpan bubblar och tvätta ur.

[TanatosNyx]
0

Har tyvärr ingen såpa hemma då jag är allergisk emot det 😕 men annars jättebra förslag! kanske kan ta något annat i stället för just såpa. Tror ni oparfymerad yes funkar?

Gasoline
1

Jag skulle nog undvika både såpa och diskmedel, vet inte varför men det ska tydligen inte vara bra för gjutjärn. 

Hur som, det kanske finns någon bra information på skepphults hemsida som kan vara hjälpsam i detta fall? 

http://www.skeppshult.com/bruksanvisningar/

Kanske detta skulle vara något; "För grovrengöring av pannan, täck botten av pannan med grovsalt. Värm upp pannan på hög temperatur i 1 – 2 minuter, häll därefter bort saltet och torka ur pannan med papper. Produkten får en grå nyans, vilket betyder att det går bra att bränna in produkten med ny rapsolja"

[TanatosNyx]
0

Åh, tack! 🌺

Gasoline
0

#13 Det var så lite så, hoppas att det fungerar 🙂

CelsiusT
1

Aldrig diskmedel eller fettlösare i en gjutjärn! Förstör pannan.

Värme, papper att torka med. Bränn ur den med salt som #12 beskrev. Och till nästa gång så ta inte så mycket olja i när du ställer undan den. Bästa är ju att använda den mer regelbundet ;P Nyttigt för hälsan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[TanatosNyx]
0

Fniss, jo den här historian började med att jag skurade den med yes, sen blev den hopplös. Så gjorde jag ett ryck och fick den fin och fräsh, oljade den och vad gör jag inte om inte storstädar kastrullskåpet och ställer den LÄNGST IN! Massa kastruller framför och ja, några år senare är den härskna oljan ett faktum. Tillbaka på ruta ett liksom! (jag skurade den med yes för att få bort rost då smarta jag hade ställt den i blöt pga matrester.. Well, jag är inte van vid att hantera gjutjärn! 🤐)

Stackars kastrullen, hamnade i min ägo haha 😉

Praefatio
0

#15 Man kan diska med medel då och då, bara man smörjer in den ordentligt med matolja efteråt och låter den vila🙂Diskar våra med diskmedel någon gång i veckan, det är inga problem. Använder bara gjutjärnspannor, föredrar det framför teflon. Med lite omsorg och kärlek håller de sig fina för alltid! Vår äldsta panna är över 25 år gammal, är som ny fortfarande ❤️

CelsiusT
2

#17 All info jag läst om gjutjärn säger samma sak: Aldrig diskmedel i en gjutjärnspanna/gryta. Och som sagt, dom kan bli förstörda av det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Praefatio
4

#18 Som sagt, vår har klarat det i 25+ år så det beror nog lite på hur man gör det.

Cragan
0

ett "fusk" sätt för o väcka en gjutgärns panna till liv igen är att tokvärma den o hälla på olja (gör det dock ej om du inte har ett lock som passar på vid eventuell brand vatten ska absolut inte användas nått som inte kan sägas nog många gånger)

[TanatosNyx]
0

#20 Har ett lock som funkar i ugnen iallafall, när man gräddar bröd i den 🙂 duger det fast det är glas?

Cragan
1

#21 tror det men är nog inget lock man kastar på då. fast en ungsplåt kan funka att lägga över med, så länge man kväver eventuell brand så är det bra.

http://www.youtube.com/watch?v=Hu65vLJIwLQ   dom visar ett par bra sätt att släcka på där och även hur dåligt det går med vatten 🙂

[TanatosNyx]
0

Jag tänkte mest på sprickrisken, är inte så insatt i vad dessa lock tål och inte. Bränder är jag dock van vid att hantera/släcka. 🙂

Gasoline
0

Hur går det gått för dig TS, fått ordning på den?

[TanatosNyx]
0

Har haft fullt upp med annat (puttat problemet framför mig 😊) 😇

Gasoline
0

#25 känner igen det, Har samma problem här. Haha. . . :-(

[TanatosNyx]
0

Fniss, ja ibland är man lite hopplös 😃

Jalking
0

Kan du få tag i Super10? Jag har ibland sett det i konsumentförpackning på marknader, men framför allt säljs det på större förpackningar till restauranger. Helt suveränt rengöringsmedel som löser matfett effektivt.
Jag tror inte att Yes och andra diskmedel påverkar gjutjärn. Däremot förstör det den fina yta man har byggt upp genom normalt användande. Man får börja om från noll med det.

[TanatosNyx]
1

Denna gryta är knappt använd, så finns inte mycket att förlora så sett 😛 ska kolla.

tlover
1

#17 problemet är att diskmedel m.m (förutom att det torkar ur pannan el vad mans ka säga) fastnar i porerna i grytan. Vill man äta diskmedel är det väl ok men jag vill då inte det.

TS: Vi hittade en gammal snuskig murrika i lagårn, vi brände den över en öppen eld och det funkade (brände, på med vatten för at diska, brände på med olja för att lösa upp det gamla sen diska osv). Det funkar däremot dåligt om man tex bor i lägenhet däremot.

l'm back