Kluvna hårtoppar
Hej!
Jag har väldigt långt hår, men på sistone har det börjat "klyva" sig, dvs. ett hårstrå har blivit delat till två. Finns det något man kan göra för att bli av/ undvika detta?
Jag har rakt, svart ofärgat hår. Balsam har jag inte använt på en månad då jag är på semester och inte haft tillgång till det.
(Vet att det finns hår.ifokus.se, men jag vill helst använda naturliga ämnen, alltså inte köpta)
Glada hälsningar från lilla mig! 
Det finns många som rekommenderar mer naturliga ämnen även på hår i fokus (tex jag).
Man kan blandannat göra ett örtte på kattmynta och skölja håret med det efter dusch (utan att skölja ur).
De som redan är kluvna måste klippas, det kan du tex göra med S&D vilket är att man klipper av varje kluvet hårstrå individuellt. På så sätt för man bort det kluvna utan att förlora längd.
Att ta väl hand om håret hjälper också (sätta upp håret med snälla metoder, inte pilla med håret, kamma håret med en kam i trä, horn el ben. När man kammar börjar man i topparna, inte använda värmeverktyg, inte tupera håret m.m.)
Se också till att du äter nyttigt och inte stressar.
du kan också testa nån nopoometod tex balsammetoden, water only etc (jag kör water only dvs tvättar bara med vatten och sköljer ibland med kattmynta)
l'm back
Att koka upp pärsikostenarna gör att man får ett vatten man kan skölja håret i för att få mer glans. Jag har även hört att man kan gnudda in just hårtopparna med litegrann olja. Finns serum-olja att köpa både i mataffär och hos frissan, men annars kan man lika väl använda kalprässat matolja dagen innan man skall tvätta håret. Men för att bli av med dom får man nog klippa bort det kluvna. finns inget mirakelkur som trollar bort kluvna hårtoppar. Visst kan man köpa dyra serum som limmar i hop för stunden tills man tvättar nästa gång, men det är bättre att arbeta förebyggande och stärka håret från rot.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#2 "hår olja" innehåller ofta onödig skit för håret, det är bättre att hitta en vegetabilisk (kallpressad) olja som funkar för ens hår. (tex använder man nån nopoo metod ska man inte ha "hår olja" då dom ofta innehåller tex silikoner)
Mitt hår gillar tex kokosolja.
l'm back