Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthuskurer
Läst 10611 ggr
Evelina!
0

Hjälp mot myggbett?

Har fått fruktansvärda myggbett som kliar heeeela tiden. Tips på vad man kan göra åt det mottages tacksamt!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

M.L
1

Salubrin

tlover
5

kådsalva el värme funkar bäst enligt min erfarenhet (myggift bryts ner av värme så man kan tex hålla en varm tekopp mot myggbettet)

l'm back

Evelina!
0

#1 Får försöka få tag på det imorgon då jag ska in till stan.

#2 Ja, jag märkte att det lindrade när jag stod i duschen. Synd att man inte kan stå där hela tiden. 😃 Men jag ska testa ditt förslag att hålla något varmt mot det som för stunden kliar mest.

Gasoline
0

#2 intressant, det visste jag inte :-) När jag var sönderäten på bena förra året så sätt jag och drog isbitar över myggbetten eller duschade bena i kallt vatten. Jag tyckte att det lindrade för stunden iallafall :-)

Gasoline
0

Men om värme bryter mer giftet så är ju det ett bättre alternativ :-)

tlover
1

#4 min man forskade fram det förra året, så efter det har tekopparna med te dubbel "effekt" på sommaren 😃

l'm back

Gasoline
0

#6 energismart på hög nivå :-)

jossa5
0

Hjälper värme mot andra bett med? Typ knott och såna bett som kliar?

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

tlover
1

#8 jag är inte säker men man kan ju alltid testa.

l'm back

LinaLj
1

Jag är lite små allergisk mot myggbett och jag skulle inte överleva sommaren utan salubrin. Det enda som jag provat som verkligen hjälper mig.

Gasoline
0

Ursäkta min kanske något dumma fråga; De som använder salubrin, hur använder ni den?

LinaLj
0

#11 Jag häller lite salubrin på en bomullspad eller liknande och låter den ligga en stund på bettet. Jag har även provat salubrin i sprayform och det funkade lika bra det. Man köper färdig utspädd salubrin i en liten sprayflaska och så kan man bara spraya direkt på bettet. Smidigt att ha i ryggsäcken eller handväskan.

Evelina!
0

Testat Salubrin nu med halvdan effekt. Visst slutar det klia en del, men man blir ju långt ifrån klådfri, dessutom svider det som satan de första minutrarna man har på det. Jag tar en varm dusch och en sömntablett innan läggdags så ska nog detta gå vägen.

Åsa S
0

Vanliga antihistamintabletter som man tar mot pollenallergi brukar funka bra även mot myggbett och det finns receptfria såna tabletter på apoteket.

Evelina!
0

#14 Testat med både receptfria och receptbelagda läkemedel mot allergi = funkar ej.

Rita-S
0

min mamma får lindring att dutta ättika på myggbetten. Fungerar inte så bra på mig, men det kan vara värt att prova.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Evelina!
0

#16 Av Salubrin-doften att döma är det och ättika typ samma sak. Fick rådet idag om hydrokortisonkräm, det ska jag testa.

leemland
0

Jord :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Caf_Roy
0

Det finns en liten gul tub att köpa på apoteket, Viatop heter den. Tror den står på djurhyllan och är ganska dyr, runt 200 tror jag. Den är framtagen för att lindra smärtan vid brännskador på djur men den är fantastisk mot myggbett och brännässlor. Den är som sagt framtagen för djur, men eftersom den verksamma substansen är en sockerart (raffinos) är det ingen fara. Dessutom har jag och hela min familj använt den flitigt sen den kom. Man kletar på en liten klick där det kliar (dvs även runt myggbettet om man har kliat) och låter den torka. Den lindrar direkt och klådan är borta på någon minut, annars kan man bara ha på lite mer. Men börjar man klia börjar det klia, inte lika mycket men det är så kroppen fungerar. Att klia utlöser klåda. Så se till att låta bli att klia av vana när myggbettet väl slutat klia.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Tant Grön
1

#2 Tack tlover för tipset med värme. Funkar hur bra som helst. 🙂 Tror det var knottbett jag provade på. Klådan kom inte tillbaka och dagen efter hade bettet krympt ihop.

Gasoline
0

#20 Ah, kul med återmatning! 👍

Jag har själv inte hunnit provat, har inte haft någon nämnvärd klåda till följd av insektsbett sedan jag fick tipset. På gott och ont 🙂

lili3337
0

Något varmt hjälper alltid. Annars så kan man gnida lite vitlök på bettet.

Glada hälsningar från lilla mig! Regnbåge

cattisa
0

Jag brukar använda Aco alsolgel  från apoteket när det blir för eländigt. 🙂

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

JustMySelf
0

Xylokainsalva tycker jag funkar bra, jag tar också allergitabletten Tavegyl när det är som värst (kliar sönder huden totalt annars). Tycker dessa funkar helt okej. Ska även testa det där med tekopp, tack för det tipset :)

sisela
0

Badda med alsolsprit brukar funka.

Tant Grön
0

Provade med värme på ett blinningbett, men det funkade inte alls.

tlover
0

#26 nu vet jag inte vad ett blinningbett är men den insekten (gissar jag det är) kanske inte har ett värmenedbrytande gift?

l'm back

Tant Grön
0

#27 Har ni inte blinningar där du bor? Var glad för det i så fall. Det är en sorts fluga som biter när det är varmt och solen lyser. Hemskt irriterande och aggressiva.  https://www.google.se/search?q=blinning&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=LNXOU-HuM4nnygOT1YCwDw&sqi=2&ved=0CB0QsAQ&biw=1067&bih=739

tlover
0

#28 Dom har vi men dom heter bräms eller brämsen här (el vissa närliggande dialekter broms).

I år verkar det vara ett riktigt brämsår för dom kommer i flock och flyger in (vi måste döda flera varje dag)

l'm back