Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthusmorsprat
Läst 2724 ggr
[TooLoover]
0

Knep för att gå ner i vikt

Finns det något man kan göra för att gå ner i vikt? Något husmorstips?

VildaVittra
8

Mitt tips är att storhandla slut på hushållskassan i början av månaden och då enbart köpa nyttigheter och inget snask överhuvudtaget. 

Då kan man inte fuska även om man blir galet sugen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TooLoover]
0

#1 haha ja det har du rätt i ju. :)

[TanatosNyx]
6

och se till att det är en själv som fixar maten så man håller koll på vad som hamnar i den 👍

ta mat vid spisen, inga karotter på bordet! Ta inte om! ät på en liten tallrik eller stor assiett. Drick vatten under dagen, prova vatten först när hungern kommer, ofta tar man fel på hunger och törst.

[TooLoover]
0

#3 Det ska jag absolut prova ;)

Rita-S
0

min mormor lärde mig alltid: 

Allt med måtta. Även maten. ât inte tills du känner dig proppad utan ät tills du inte är hungrig och inte känner dig tom. Det skall inte kännas nåt präss eller nåt i magen. 

Det tar uppmot 20 minuter innan hjärnan får besked att du har ätit från magsäcken, och om man äter fort hinner man överäta innan man får med sig att man ätit nog. Därav är det inte dumt att lyssna på "tugga allt 32 gånger" typ. Tugg jättelänge, ta små bitar och ät sakta. Det gör att du processerar maten bättre och nyttjar den näring som finns i den bättre, samt att hjärnan hinner få med sig att du äter och blir nöjd så du inte överäter. 

Undvik socker i maten. Mycket färdigprodukter innehåller en del socker. Titta på förpackningen och välj hemsk gärna sådan utan tillsatt socker. 

Potatis innehåller mycket stärkelse som spaltas ner till socker i kroppen. Därför kan det vara smart att äta lite mindre potatis och mer av de andra grönsakerna på tallriken. Samt undvika för mycket majs, då detta även innehåller mycket stärkelse. Bakpotatis är det värsta man äter på så vis då det spaltas om till socker under bakningsprocessen, bra att veta :) 

Göra smoothie på bär och frukter är toppenbra mumma på varma sommardagar och innehåller inte tillsatt socker om du bara använder färska/frysta bär och inget socker. Samt att det faktisk mättar rätt bra. Har du smothiemaskin eller en juiceprässa kan du göra mellis-juice och stoppa i nyttiga saker. Det är faktisk inte så dumt!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Svarttusch
0

Veckohandla. För visst är det lätt att gå och handla varannan dag och då samtidigt köpa med lite godis eller dricka osv. Så är det för mig i alla fall…

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Rita-S
1

Absolut! Och gå på affärn efter du har ätit normalt mål eller nyttigt mellanmål så du inte är hungrig när du handlar maten. Är man hungrig är det så enkelt att ta med något som frestar men inte är nyttigt!

Skriv dessutom shoppinglista och avvik inte från den alls.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Ztevo]
0

Jogga, gå eller vad som fungerar bäst, för just dig.

Raija Danielsson
0

Du har fått så bra tips och jag håller med om alltihop.  Sen vill jag bara ge ett viktigt råd till. Ät alla dina  mål, frukost, lunch och middag. Helst också några mellanmål. Små ransoner så du orkar alla mål du behöver.  Det är för att magen ska må bra av att ha något att bearbeta hela tiden och så att blodsockret inte behöver fara som en jojo i kroppen.. Lycka till. Säger en som inte lyder sina egna råd.

Åsa S
0

Äta mindre och röra på sig mer.

Äta varm mat och inte kall. Man blir snabbare mätt ifall man äter varm mat. Så ät en värmande soppa istället för sallad exempelvis. +Skippa alkohol och feta såser + söta drycker.

[Ztevo]
1

Varm mat ger även mer smak än kall mat/dryck..

Ria74
1

När du har tagit upp en portion mat så plocka bort ca 2 matskedar från tallriken. På det viset minskar du portionerna utan att det märks lika mycket.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[JeanetteK]
3

Och fyll på tallriken med mycket grönsaker. Då lurar man också hjärnan att det är en full tallrik. Grönsaker måste man också tugga mer och automatiskt äter man långsammare.

Fridaaaa
2

Rekommenderar med veckohandling.
Ha matlista samt handlingslista.
Viss budget till mat
Små tallrikar
Laga mycket från grunden.
Undvik mycket vitt bröd, vit pasta mm.
Äta regelbundet (innan man blir hungrig)
Försöka att inte dricka sina kalorier.
Ta upp en portion och inte ha maten framme på bordet (lättare att man extra då).

Jag personligen förbjudet inget, skulle inte bli bättre för min del, men däremot tänker jag på portionerna, hur ofta det äts osv.
Vet dock inte hur pass detta räknas som husmorstips xD

#10 Äta mindre beror ju på hur pass mycket man redan äter. Man kan ju vara överviktig men äta för lite istället.
Feta såser är inte så "farliga" som många tror.

Många är rädda för "fett" men rätt fetter är bara bra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
1

Stick ut i svampskogen och plocka svamp

Du får både bra vardagsmotion och nyttig kalorisnål mat.

l'm back

[Juel70]
0

Ät bara onyttigt en gång i veckan. Undvik bröd och andra kolhydrater. Ät mera protein.

Fridaaaa
3

#16 Kolhydrater man kan man äta men med måtta och inte snabba kolhydrater (vitt bröd, vit pasta mm)🙂 Kolhydrater finns t.ex i grönsaker också.

tlover
2

Vissa går ner med hög kolhydratskost (tex jag och min man) däremot så får man välja bra kolhydrater (fullkorn m.m) om inte man arbetar i skogen eller liknande så att man förbränner över 6000 kcal/dag (när min man arbetar i skogen och fixar med veden går han alltid ner flera kilo trots att han äter både godis, bacon och annat kaloririkt)

l'm back

Fridaaaa
0

Ja jag äter inte så mycket kolhydrater men inte uteslutit det helt utan kör på glutenfritt istället, annars hade jag kört på fullkorn. 
Men man får äta med måtta 🙂

Linnea
0

Har hört att äppelcidervinäger ska kunna hjälpa en att gå ner i vikt. Det är bra för matsmältningen iaf.

Skynda långsamt så går det fortare.

JMW
0

"Äta med måtta"

Vad sjutton menas med det egentligen?

[TanatosNyx]
1

#21 Ät dig ohungrig, inte mätt. 🙂

Fridaaaa
1

#21 Inte ta en extra portion för att det är gott. Lagom på tallriken, alltså inte äta mer än vad man behöver. Inte bli proppmätt heller, utan som #22 säger.