Handtvätta vit BH
Hej! Har ni något tips på hur man kan handtvätta en vit BH som börjar gulna lite?
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Jag brukar oftast använde vanlig Y3, eller såpa. Men kanske bör man använda någon typ av mild blekmedel? Jag är själv inte så petig med gulnade BH, så har faktiskt aldrig testat att bleka dem.
Jag är inte så jätte pepp på att bleka den faktiskt :) Tänkte bara om det fanns nått man skulle kunna använda som kanske bikarbonat eller nått annat fiffigt 😃

Oftast blir de gula/beige för att man använt blekmedel. Är de infärgade i vitt ska man absolut inte bleka dem. Använd bara tvättmedel som inte bleker. Tror inte det finns något att göra åt plagg som tappat den vita färgen. Kanske ättika eller citron?
>>>Malum domesticum<<<
#3 Grejen är att den endast får handtvättas :(
Och jag har inte använt nått blekmedel på den :) Så det är svett troligen
Mest troligt svett, har samma problem själv med vita underkläder.

Jag menade vittvättmedel.
>>>Malum domesticum<<<
Jag tvättar alla vita BH i maskin även om det står handtvätt.
Möjligen att det sliter mer men jag använder tvättpåse och 40 grader.
/Maria
Jag använder 30 grader "handtvätt"-program på maskinen. Brukar även använda Y3 när jag tvättar BH.
Hmm får nog prova det :) #9 Vad är Y3?

Y3 är bra men det återställer inte den vita färgen.
>>>Malum domesticum<<<
#10 Y3 är ett extra milt tvättmedel, det är mera som tvål-aktigt, och man kan tvätta i princip vilket material man vill. Använder det inte för att återställa vit färg, utan för att inte slita onödigt.
okej tack så mycket 😃

Jag stoppar dem i en särskild tvättpåse innan jag skickar dem i vittvätten. Om den inte tål att tvättas i sextio grader så blir det väl till att köpa en ny. De sämsta är de som har dåligt förankrade stålbyglar, där byglarna inte är avsedda att tas ur, men kryper ur när man tvättar. Bortsett från såna har jag hittills inte tvättat sönder någon behå.
När jag jobbade på hotellet så använde vi bleksalt för trist färgade vita textilier. Det sliter faktiskt inte vidare mycket, miljövänligheten kan ju dock diskuteras.
Men ett helt miljövänligt knep, som dock du får vänta till nästa sommar med, är att blöta behån, eventuellt med lite citronsaft, och låta den ligga i stekande solljus.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus