Ut-och-invända påslakan
Tänkte dela med mig av ett enkelt tips. Jag blev så irriterad av att påslakan ofta vände sig utochin eller hade allt övrigt i tvättmaskinen inuti. Som en säck.
Jag började med säkerhetsnål. En i mitten av öppningen bara för att hålla ihop och det funkade utmärkt. Kom sedan på att det är enklare med tryckknapp. Så jag har en taggtryckknapp i mitten av öppningen. Aldrig mer påslakan fyllda med örngott eller utoinvända påslakan.
Jag har märkt att problemet försvinner om man fyller maskinen helt med tvätt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 - stämmer inte här! Brukar ha så mycket som går att trycka in, o ändå är det en enda klump inne i ett av påslakanen när maskinen är klar.
Tror jag ska testa JMWs tips vid nästa lakanstvätt. Borde ju gå lika bra att knyta de gamla banden, på lakan som har sådana. Våra dubbelsängspåslakan är överjävliga på att käka upp andra lakan.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Om maskinen är så full att tvätten inte kan röra sig tillräckligt är det risk att den inte blir ordentligt ren. Ut- och invända påslakan är för övrigt lätta att sätta på täcket. Stick in händerna nerifrån, ta tag i täckets hörn genom hålen i överkant och lyft. Då faller påslakanet ner över täcket. :-)
jag har nästan ett större problem att när jag fyller tvättmaskinen lagom mycket blir antigen påslaken eller örngott fyllda med annan tvätt :P
Säkerhetsnålen lyder som en bra ide, det skall jag nog försöka!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jättebra tips! Jag har nästan alltid en enda klump i tvättmaskinen och det är enormt frustrerande.
#3 Det tipset gillar jag också!

Ett tips utöver att vända lakanet utochin är att vika täcket på tre, så att man har ett av hörnen åt varje håll. Då tar man bara tag i hela den hopvikta bunten och den glider in lättare. När hela täcket är inne drar man isär hörnen. Särskilt på påslakan som har en öppning som är mindre än hela bredden är det enklare att få in dem när täcket är vikt så.
#6 Smart! Det ska jag testa.