Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettskuraochdona
Läst 2106 ggr
Fridaaaa
0

Rengöra gjutjärnsgryta

Vår har fått lite missfärgning eller vad man ska säga, hur rengör man på bästa sätt?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
1

Vad är det för missfärgning? Är det rost är det bästa att olja in. Annat kan du ta med en sån där trasselboll vad det nu är. VIKTIGT är att aldrig använda rengöringsmedel av något slag.

Fridaaaa
0

#1 Något rostliknande ja.  Vad för olja är bäst? Har bara rapsolja hemma.
Nej rengöringsmedel vet jag ska man inte använda 🙂

Gronstedt
0

Talg eller ister.

Sindri
0

Rapsolja gå bra.

Fridaaaa
0

#3 Har jag tyvärr inte hemma för använder aldrig det 😕

#4 Ok vad bra, angtrasselboll, menar du svinto? Ska man hetta upp grytan först sedan gnugga med olja?

vallhund
0

Jag använder olivolja.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Fridaaaa
0

Har tyvärr bara rapsolja hemma. Men verkade gå bra det med

Sindri
0

Skönt att du blav av med det.

Med trasselboll menar jag en liten silverskimrande trasselboll som finns bland städ- och diskgrejer i affären.

Svinto har jag tyvärr bara hittat med tvål de sista åren så det går bort vad gäller gjutjärn.

Fridaaaa
0

#8 Blivit av med det? Har inte testat att få bort det än 😉
Aha okej, det har jag dessvärre ingen hemma 😕 Går inte bra med vanlig svamp?

Sindri
0

Aha, missuppfatade det du skrev att det verkade gå bra.

Nej, du behöver kanske ingen trasselboll. Jag menade inte att du skulle smörja in oljan med det.

Prova att smörja grytan med olja, med brödpensel eller en trasa.

Fridaaaa
0

#10 MIssade att skriva siffra, var syftat till kommentaren över den. My bad.

Gasoline
1

Det går bra att smörja med rapsolja :-) Bra att veta är att man aldrig ska använda diskmedel eller andra medel till gjutjärn då det torkar ut och förstör den fina ytan. Hett vatten och diskborste och svamp direkt efter användning fungerar bra. :-) Efter diskning ställer jag mig gryta på spisen på låg värme så att den får värma bort allt vatten och fukt, när grytan väl är torr häller jag i lite olja och smörjer ett tunt lager i hela grytan. Ev fortsätta värma den lite med oljan på, har fått för mig att det kan vara bra. Har misshandlat min gryta lite innan jag visste hur den skulle skötas, rost och dålig yta. Men den börjar återhämta sig med denna hantering. Vill egentligen ha en ny, men så jag kan minnas de goda älggrytorna som min far jämt gjorde i grytan när jag var liten så har jag svårt att byta ut den. Ett starkt minne utav en svunnen tid.

Fridaaaa
0

#12 Ja det vet jag att man itne ska använda sånt 🙂
Ja så brukar jag köra men blivit dessa rostigtia beläggen eller vad man ska säga 😕

Men ska testa idag med oljan och hoppas att det försvinner 🙂

Gasoline
0
Gasoline
1

I denna tråd finns det även massor med bra tips på hur man räddar en gjutjärnspanna/gryta :-) http://husmorstips.ifokus.se/discussions/53930f91ce12c41e28000ce8-radda-gjutjarnsgryta