Tvätta i maskin
På vår tvättmaskin finns ett "snabbprogram" på 30 min, ett "daglig-program" på 1h och sen alla standardprogram som tar 1,5-2,5h. Vi har nu en liten bäbis som spyr på sina kläder hela tiden, och ibland läcker blöjan. Så det blir en hel del tvätt. Jag brukar köra dessa kläder i snabbprogrammet för att inte slita så mycket på kläderna eftersom dom tvättas så mycket (+ att det känns smidigare när man tvättar så ofta och dessutom borde det väl spara på energin?).
Sambon tycker att underkläder och strumpor måste köras i minst daglig-programmet, annars känns det inte som att det blir rent tycker han. Men personligen så kör jag gärna även sånt i snabbprogrammet (det är ju sånt som tvättas så ofta så jag brukar liksom "fylla ut maskinen" med sånt) och märker faktiskt ingen skillnad på det mot daglig-programmet. Jag kör helst det mesta av våra kläder i snabbprogrammet, bara om det är något som kräver något speciellt (tex extra nedsmutsat eller extra känsliga grejer) så kör jag det på något annat program, och då sällan daglig-programmet utan väljer då ett anpassat program.
Hur skulle ni gjort? Är det tokigt av mig att köra underkläder och dom flesta av våra vanliga kläder i snabbprogrammet? Blir det verkligen inte lika rent som att köra i daglig-programmet? Maskinen använder ju samma mängd tvättmedel. Själv fattar jag inte skillnaden mer än tiden på dom två programmen och hur mkt gör det i slutändan? När man tvättar hos mamma så tar alla standardprogrammen ca 30-50 min så förstår inte riktigt skillnaden på det mot vår maskin.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Alltså både daglig-programmet och snabb-programmet är på 40 grader. Hos mamma så tar den vanliga standardprogrammet på 40 grader endast 30 min (utan att vara snabbprogram). Hur stor skillnad kan det egentligen vara?

Är det samma temperatur så tror jag inte det är så väldigt stor skillnad. Förmodligen sköljer den färre gånger på snabbprogrammet.
Jag kör våra underkläder i 60 grader och ja, det sliter en hel del på dom. Dotterns kläder som har fått kräk, kiss och bajs på kör jag också i 60 grader.
En del kläder kör jag i 40 grader som inte är hårt smutsade.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jag har läst att i princip allt kan köras i 40 grader. Och att man bör göra det för miljön. Så jag kör sällan 60grader. Det är handdukar o lakan och väldigt hårt smutsade plagg jag kör i 60grader. Men lite bäbiskräk är ju knappast hårt smuts. Det hade ju i princip gått bort av att man sköljer lite. Dessutom inget farligt, bara bröstmjölk. Tänker också så att iom att det är samma temp. så kan det ju knappast bli olika rent.

Det enda man kan fundera på är om den sköljer färre gånger på snabbprogram kanske det stannar kvar rester av tvättmedlet i kläderna och är man då känslig kan man kanske reagera på det.

Mina underkläder tvättar jag i 60 grader eftersom jag har haft problem med svamp i underlivet och då rekommenderas det att man ska tvätta i 60 grader så svampsporerna dör.
Det är iof en viktig synvinkel av det hela. Fast varken jag eller sambon har reagerat på hela sommaren o lilleman har inte reagerat på dom 5v han levt än. Men kan ju vara bra att ha det i åtanke.
Om det är småbarnskläder till riktigt små barn ska de ALLTID tvättas i 60 grader det blir inte rent i 40 grader enligt många undersökningar, tvättmedelsfirmorna förskönar hurpass bra deras produkter är. Sånt som avföringsbakterier, streptokocker, svamp mm. överlever tvätt i 40C oavsett vad tvättmedelsfirmorna påstår, och riktigt små barn kan ha svårt klara av streptokock infektioner mm.
Om det är känsliga kläder som inte tål 60 tvätt men man ändå vill de ska användas ibland kan man använda ättika som mjukmedel det brukar minska överlevnadsgraden av svamp och bakterier, + det tar bort dålig lukt.
#7 okej. Jag har flera gånger läst tvärt om. Att vi tvättar onödigt hårt. Att 40grader räcker gott o väl. Att det sliter på miljön att tvätta för varmt osv. Och den informationen kommer inte från några tvättmedelsföretag eller någon som vill sälja något.
Och det står dessutom 40 grader i dom flesta av hans kläder. Några enstaka som står att dom tål 60 grader.
Jag brukar resonera som så att allt som har någon form av t ex spya eller avföring på ska tvättas i minst 60 grader. Vanliga tröjor, strumpor osv tvättar jag normalt i 40 grader dock. Vet att många som har problem med svamp i underlivet osv tvättar plaggen i minst 60 grader, då 40 grader sällan "tar allt". Förvisso tål de flesta bakterier uppåt 70 grader, men ändå.
Jag tänker som så att han äter bara bröstmjölk än. Så det är inte så värst farligt det som kommer ut igen, oavsett var det kommer ut. Däremot ett äldre barn som äter riktig mat, då hade jag nog också övervägt hårdare program.
Jag tycker inte det är tokigt, jag gör samma sak själv. Men det ni kan göra för att spara tid och samtidig köra på snabbprogrammet men få en ren kännsla är nåt min mamma gjorde när vi var små och smutsade massor:
Två hinkar fyllda med tvålvatten. Typ, grönsåpa eller något. Stoppa strumper i en och trosor i en annan och låt de ligga där tills det skall tvättas :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#12 Smart. Det har jag ju tänkt göra med tygblöjorna sen. Kan jag ju faktiskt börja göra med bäbis kläder redan nu.
Sambon märker förövrigt inte skillnad på om jag tvättat hans kläder i snabbprogrammet eller daglig-programmet eller nåt annat program. Det är nog bara hans känsla inför att det heter snabb-program och att det känns slarvigt/inte lika noga tvättning.
#13 Min sambo skulle definitivt märke det, då majoriteten av hans kläder används inom en relativt skitig industri 😉
Tror att den flesta "normala" tvätten, som t ex t-shirts osv, som kanske inte direkt blir smutsiga, utan snarare svettiga, blir tillfredsställande ren i snabbprogram, däremot är det i mina ögon petigare med underkläder och liknande. Och som sagt, jobbkläderna…
#14 sambon menar just att han är petig med underkläder och jag menade i mitt inlägg att han inte märker nån skillnad på just dessa. Hårt smutsade kläder (som dom arvestkläder du beskriver) kör jag inte i snabbprogrammet. Men kallingar eller strumpor som används en dag och sen tvättas. Känns overkill i mina ögon att köra hårdare. Och som sagt, märker man ingen skillnad så spelar det väl ingen roll tycker jag.
Rätta mig gärna om jag har fel men har hört av en kollega samt min far att de långa programen drar mindre energi, precis som en lågenergi lampa tar lite längre tid att "komma igång". Alltså att de längre programmen kör lite långsammare för att spara energi. Detta kan som sagt vara helt fel men hade varit intressant vad det är för skillnad på programmen. Ni har händelsevis inte kvar manualen/instuktionsboken? :P *nyfiken i en strut*
Det går ju att testa med en mätare.