9 misstag du gör när du tvättar
Läste en intressant artikel i aftonbladet idag om vilka misstag vi gör när vi tvättar. Länk har ni här: http://hemma.aftonbladet.se/2014/10/9-misstag-du-antagligen-gor-med-din-tvatt/
Hur många av misstagen gör du?
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jag använder sköljmedel till alla mina handdukar, ingen absorberar sämre än när jag köpte dem. Samt att de blir stelare om jag inte har sköljmedel, så för mig är det ingen misstag 😛
Blixlås slarvar jag med.
Men det andra "sköter" jag hehe
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det enda riktiga är att i alla fall jag drar upp blixtlåsen (och vänder jeans + t-shirts med tryck ut och in). Samt kör med så mycket tvätt som möjligt fast utan att proppa maskiner a för fulla.

Jag använder också sköljmedel till mina handdukar, tycker dom blir som sandpapper annars.
Packar tvättmaskinen för hårt gör jag också ibland, de kan ju gå in lite till i den 😉

Sköljmedel gör, som Aftonbladet skriver, att handdukarna funkar sämre, och min fru envisas också med att ha sköljmedel på handdukarna. Det är tydligen en vanlig idioti. Tanken bakom är tydligen att de ska bli mjuka, inte att de ska fungera bättre att torka sig med.
Och kör man frotté i tumlare blir det inte som sandpapper.
#4 Inte märkt någon skillnad på våra handdukar när vi använder sköljmedel samt alla har inte tumlare.

#4 Problemet är att alla har inte torktumlare.
Hmmm…. jag använder sköljmedel, jag drar inte upp blixtlås, jag gullar inte med mina svarta kläder och jag packar maskinen för full. Torktumlare har jag inte så där har jag inte gjort fel! 😎
Det är ett känt faktum att sköljmedel försämrar handdukarnas absorptionsförmåga, dessutom är det inte bra för miljön, så det finns få ursäkter till att använda det. Riviga handdukar gör man mjuka genom att sträcka dom och skaka, eventuellt se över vattnets sammansättning om det exempelvis är för mycket kalk, då kan man hälla ättika i sköljvattnet istället med samma resultat.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#8 Testat med ättika istället för sköljmedel, ingen skillnad mot när jag testat utan sköljmedel helt.
Nej det är ingen ursäkt, inte så skönt med stela/riviga handdukar direkt
#9 Jo, det är en ursäkt. För har du sträckt handdukarna, skakat dom eller skickat vatten på analys?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#10 Brukar sträcka dem och skaka dem ja ingen skillnad.
Nej vi har inte analyserat vattnet, vad skulle det hjälpa?

Förutom den äckliga känslan när man drar en handduk med sköljmedel över kroppen utan att bli torr, så stinker de flesta sköljmedel verkligt illa. Syntetisk doft som antagligen är någon slags parfym. Min armhåla luktar tusen gånger bättre…
Om man vill att tvätten ska dofta gott är det bästa att torka den i solen, men det är ju inte allom givet. Men med lite blåst blir faktiskt frotté lika mjukt som i tumlaren, men luktar mycket bättre.
#12 Sköljmedel sitter ju inte kvar och så är det inte här, varken stinker illa eller annan känsla med handduken om den tvättats med eller utan sköljmedel 😉
Vi torkar alltid ute på sommaren men inte möjligt på vintern eller regniga dagar tyvärr.

#12 "Sköljmedel sitter ju inte kvar"
Jag tror att du är lite verklighetsfrånvänd. Själva idén med sköljmedel är ju att det ska sitta kvar. Och jo, det sitter kvar. Det tar flera tvättar att få bort.
#14 Såg nu att hela texten inte kom med, syftade på att all sköljmedel inte sitter kvar. (du behöver inte vara otrevlig, jo det är du när du skriver som du gör).
Jag märker som sagt ingen skillnad om de är tvättade med sköljmedel eller inte i alla fall, inte här hemma och mina absorberar lika som innan de tvättades med sköljmedel. Men tänker som sagt inte ha styva/riviga handdukar ändå och har fungerar sköljmedel utmärkt (uppenbarligen hos andra med som märker samma som jag).
#11 Det skrev jag högre upp. Och varför sträcker du på handdukarna om du använder sköljmedel? En ursäkt till?
#12 Håller med, det finns inte ett sköljmedel som jag inte nästan kräks av. Syntetisk doft är verkligen vidrigt.
#13 "Sköljmedel sitter ju inte kvar och så är det inte här, varken stinker illa eller annan känsla med handduken om den tvättats med eller utan sköljmedel"
Varför använder du då sköljmedel om det inte är en annan känsla?
#16 Nej jag gjorde det när jag inte använda sköljmedel för att jag läste att man skulle göra det, och testade det flera gånger med samma handdukar, hjälpte ingenting. Så nej inga ursäkter och jag har inte gett en enda ursäkt i hela tråden.
Jag har för det mesta softlan (stavning) sköljmedel eller tvättex sköljmedel.

Alla sköljmedel stinker inte, jag använder neutral och det luktar inget alls. Dock finns det kvar doft efter tvättmedlet i både handukar och kläder, men mycket mindre än med ett doftande sköljmedel också.
#18 Jag känner även av oparfymerade, det är en kemiskt smörig doft.

#19 Allt luktar ju mer eller mindre, även allt som inte ska ha någon doft.
Själv jobbar jag inom sensorik på ett företag och primärt med dofter så jag vet att vissa är mer känsliga än andra. Själv har jag en väldigt känslig näsa som fångar upp saker andra inte märker av alls.

Ja visst luktar allting, också "neutralt" sköljmedel.
Parfym är för den som är rädd för feromoner och tror att den kan dölja dem, och i värsta fall kan den det. Och visst sitter sköljmedlet kvar. Det är därför mikrofiberdukar blir förstörda när man har sköljmedel. Det är mycket svårare att tvätta bort sköljmedlet ur mikrofiber än ur bomull.
När man har tvättat med sköljmedel torkar handduken inte av lika mycket vatten när man använder den. Det kanske inte spelar så stor roll, för det som är kvar dunstar så småningom, men om man en gång har haft sköljmedel på en handduk, så är den sämre genom ett par tvättar utan sköljmedel, innan den får bra sugförmåga igen.
När man torkar tvätten ute i solen brukar den lukta gott efteråt.
#21 Ja kan man göra det så är det toppen, vi gör det på sommaren eller ja de delar av året som det går. Men uppenbarligen märks inte skillnaden för alla ang hur pass bra den suger upp vatten och så 😉
Förstår inte rubriken. "Misstag"?
Jag använder också sköljmedel till handdukar och det är inget misstag. Inte är det svårare att torka mig torr heller.

#23 Eftersom rubriken på artikeln jag länkar till heter så skrev jag så.

Helt klart finns det folk som vill ha handdukar med sköljmedel.
Jag tycker det är okej, så länge de inte tvättar mina.
De "misstag" jag gör är sköljmedlet, har dock slutat att använda det till jeans och saker som det är mycket stretch i, tex bhar. Byxorna tappar inte formen längre och bhsnörena kryllar inte ihop sig efter några tvättar. Tror absolut att sköljmedlet försämrar uppsugningförmågan på handdukar då sköljmedlet är ganska fet i konsistensen. Men jag tror inte att skillnaden blir markant. Man ska ju inte heller tvätta mikrofibertrasor med sköljmedel då de tappar förmågan att suga åt sig damm, har jag hört. Kanske för att sköljmedlet fet i konsistensen? Finns ju ett husmorstips där man blandar vatten och sköljmedel för att torka av ytor som lätt blir dammiga, det ska göra att dammet blir lättare att torka bort samt att det tar lite längre tid att bli dammigt.
Jag sköter mig jättebra enligt den listan. Använder inte sköljmedel till någon tvätt alls, så den punkten var lättast 😃 Och torktumlare har jag inte ens, all min tvätt hängs upp för att torka (på sommaren utomhus).
#28 Den främsta anledningen till att man inte ska ha sköljmedel till mikrofiberdukar är att de tappar sin statiska elektricitet. Det är den som suger upp damm när duken är torr🙂 Att sköljmedel fungerar till T ex TVskärmar är väl främst att det tar bort det statiska elektriciteten som lätt blir och drar åt sig damm. Slut på lektionen😉
Vad gäller sköljmedel och uppsugningsförmåga: visst blir den sämre, men skillnaden är absolut inte stor nog för att handdukarna här hemma ska tappa sin funktion. Så sköljmedel är helt klart en smakfråga😛Mängden sköljmedel borde väl också spela roll? Städgrejer skulle jag däremot aldrig ha sköljmedel till^^
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Misstaget jag gör är att stänga skjortknappar men det var allt
#29 antar att du svarade på fel inlägg nu? :-)
#31 Haha ja det skulle ju vara #27😂
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag torktumlar även svart tvätt, kanske dags att sluta med det nu, och använder sköljmedel till handdukarna.
Jag drar inte upp dragkedjan på jeansen. Har inte ens tänkt på det faktist. Vänder alla kläder ut och in av gammal vana. Tumlar inget för vi har inte tillgång till tumlare. När vi hade det tumlade jag bara lakan och handdukar. Sköljmedel använder jag, tycker det doftar gott. Tror jag använder för mycket tvättmedel dock. :(
Jag gnuggar för mycket på fläckar, men annars följer jag alla råd. Fast jag vänder alla tröjor ut-och-in, speciellt såna med tryck.
Glad att jag är relativt anonym här xD Jag måste fasen vara SÄMST på att tvätta x(
Klarade mig finfint. Men måste bara fälla en kommentar om sköljmedel - det är tamigfan omöjligt att få bort eländet. Min allergi visar ingen nåd på eventuella rester. Finns liksom inget utrymme kvar att diskutera ens.
Är såå glad att ja läste den artikeln! Tvättade sambons tröja idag o fick panik när jag kom på att jag inte knäppte knapparna!! Tänkte att nu har väll alla knappar åkt av (aldrig tvättat skjortor innan). Har alltid tvättat handdukarna med sköljmedel, fatta inte varför dom alltid var pissblöta hela tiden efter att man torkat händerna. Både ja o sambon irritera oss på det. Sluta med sköljmedlet o vi märkte stooor skillnad snabbt! Mycket bättre utan sköljmedel :)
Hemsida: Nivinas kaniner
Jag använder aldrig sköljmedel, för jag vill ha ren tvätt, det är ju därför jag tvättar.
Men apropå frottéhanddukar - vi har några från IKEA, och de är alltid mjuka och torkar dåligt, även utan sköljmedel. De är mycket sämre än de andra, tyvärr. Mycket irriterande.
Tvätt är ju inte mindre rent eller liknande för att man har sköljmedel.