Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettskuraochdona
Läst 2510 ggr
Gasoline
3

Rökskadad jacka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har en jacka som är rökskadad (pga brand) och luktar självklart rök. Då detta är den enda "finjacka" jag har så vill jag gärna tvätta den (eller få den att sluta lukta rök) men inte förstöra den, Någon som vet hur jag ska göra för att få bort lukten på bästa sätt?

Maria
0

Det ser ut som om det är kemtvätt som gäller.

/Maria

OlgaMaria
2

Du kan göra en spray med 1 liter vatten och tre msk bikarbonat, spraya på jackan och låt torka. Bikarbonaten trollar bort lukten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Rita-S
0

Du kan även försöka ha jackan i en stor soppåse med en strumpa pulverkaffe i påsen ett tag? Självklart kan du även prova spreja på ättikavatten på jackan men jag är osäker på hur tyget reagerar på ättikan, Du kan ju testa på insidan av en fald med en pyttefläck och se om tyget reagerar på ättikan först?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

OlgaMaria
0

Kom på att grillkol också kan ta bort lukt. Samma metod som i #3 men med grillkol kan kanske funka.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Rita-S
0

och även kattlådakristaller kan ta bort fukt eller doft från kläder, ha i en strumpa bara.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Allt oviktigt
0

Det som jag tycker fungerar bäst att få bort brandlukt med är såpa. Nu hjälper det nog inte dig så mycket för jag tvivlar på att din jacka skulle må så bra av att bli tvättad i maskin i såpa. Men det går kanske att spraya lite försiktigt med såpa utblandat i vatten

Ria74
0

Hur har det gått för dig Gasoline?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Gasoline
0

Ber om ursäkt, har haft ganska sparsam aktivitet på iFokus senaste tiden. Med tanke på vilka kunniga och hjälpsamma medlemmar som finns här på iFokus och framförallt här på husmorstips så visste jag att jag skulle få en massa bra tips av er, vilket jag fick. Ett stort tack till er alla @):- Jag har haft den hängande i hallen ett tag och gick förbi och luktade på den för någon dag sedan, för att dubbelkolla hur illa det egentligen var. Till min stora förvåning luktade den knappt något längre, vilket jag är jätteglad för. Förhoppningsvis räcker det med att vädra den en stund till. Så, ännu en gång; ett stort tack. Skulle jag inte få bort lukten helt kommer jag ta till något utav era bra råd här ovan. :-)