Fläck som vägrar försvinna
Jag har fått en fläck på mitt badrumsgolv vid toaletten. Det liknar rost men det verkar inte vara det. Och den bara dök upp. Jag har testat ALLT. Rengöringsmedel, ättika och bakpulver samt utspädd klorin. Men den vill inte försvinna. Det är på ett våtrumsgolv. Och inte kakel eller dylikt. Hjälp! Måste verkligen få den att försvinna.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Det där som heter cilit bang då, kan det vara något? Eller gnugga med salt kanske funkar?
Ättika ska man generellt inte ha på fläckar. Det använder man för att få bort kalk, lukt och bakterier. Ättika får många fläckar att fästa. Så eventuellt har du etsat fast fläcken nu. Klorin används inte heller för att få bort fläckar. Det enda det gör är att det bleker vilket kan vara användbart ibland men det måste ju vara ett material som tål det.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Om det är PVC-plast kan det vara svårt att få bort fläcken utan att förstöra vinylgolvet.
Nagellacksborttagning utan aceton kanske funkar? Jag har alltid fått bort fläckar med vanliga rengöringsmedel men har ibland fått gnugga för kung och fosterland.
Ett grovhandrengöringsmedel, sånt som de använder på verkstäder, brukar vara effektivt på envisa fläckar. Tufanega och Swarfega är några typer. Det finns fler…
Fast det kanske inte direkt var ett husmorstips :-)
Jag spillde hårfärg på mitt golv och fick bort det med den oranga flaskan av Cilic Bang. Först trodde jag inte på det medlet men nu är jag helt såld!