Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthusmorsprat
Läst 2519 ggr
Candela
1

Tips för potatisskalning?

Det jag avskyr med att skala potatis är att de jämt slinker ur händerna och far iväg.. Finns det något bra knep för att hålla pli på potatisarna?

kattöga
0

Prova att spetsa potatisen på en liten gaffel och håll potatisen och gaffeln i ena handen och skala med den andra.

Men det bästa sättet, och godaste, tycker jag är att koka potatisen med skalet på och skala när den är kokt! 

Kanske inte direkt nåt husmorstips men ändå………..

(Jag skalar potatisen i vatten (i diskhon), då gör de inte så mycket om dom slinker iväg nångång.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Candela
0

Att koka först funkar inte så bra om man ska göra potatisgratäng 🤔

Får testa med en gaffel nästa gång, men misstänker att potatisen kommer flyga av när man skalar. Kanske kan man ta ett litet grillspett i metall att köra rakt igenom potatisen när man skalar?

kattöga
1

Du får skala i riktning motdig själv (inte bort ifrån dig själv. ;) Då kan den inte flyga av gaffeln.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

OlgaMaria
0

Har inte alls det problemet. Prova att skala helt utan vatten så borde det gå bättre. Skölj av alla potatisarna när du är klar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
0

Jag skalar alltid torrt och så lägger jag potatisen direkt i blöt.

/Maria

[TanatosNyx]
0

du kan ta en skrubbvante att ha på handen du håller med. En sån där man gnuggar färska primörer med. hittar du ingen pga fel årstid så kolla badhyllan, samma skrubbvantar till  duschen 🤪

http://www.verner-verner.se/media/images/products/MAG-144000_jpg_800x800_q85.jpg

[JeanetteK]
1

Jag gör som Kattöga tipsar i #3 och skalar potatisen mot mig. Funkar jättebra!

Gasoline
0

Haha, mina potatisar slinker ofta och ibland resulterar det i att jag skär(skalar) mig i fingrarna :-P Gaffeltipset var supersmart, även om det kanske är lite tidskrävande. Synd att det är så svårt att förklara hur jag tänker, men gör man så som jag tänker så flyger inte potatisen av. Om man stoppar gaffeln i potatisen och sedan för skaftet på gaffeln mellan fingrarna så håller man i potatisen och gaffeln samtidigt, då borde det ju bli jättestadigt att skala potatisen :-)

Rita-S
1

Använd majskolve-hållare i stället för gaffel :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Jalking
0

Jag hade en sån här , fast handvevad, i mitt köksskåp i många år innan jag insåg att jag aldrig hade använt den och den åkte ut. Har man problem med att skala potatis kan den nog dock vara ett värdefullt hjälpmedel.

Inkanyezi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har du mycket potatis att skala kan det rationaliseras… 

Jag minns att vi hade en potatisskalare liknande den som Clas Ohlson säljer, men turbindriven med vatten från kranen. Man ställde den i diskhon och anslöt en slang från vattenpipen. Eftersom den spolade vatten över potatisarna medan den skalade och det rann ut i avloppet, så var potatisarna rena och det blev inte ens någon disk. 

Crazy Russian Hacker-metoden är inte att rekommendera. Elektriska grejer ska man vara försiktig med och inte hantera tillsammans med vatten om de inte är gjorda för det. Jordfelsbrytare är aldrig fel om man använder elverktyg utomhus. Videon bör ses mer som ett skämt

kattöga
0

#11 😃 Gäller att hålla rätt på vilken borste som hör till vilket ändamål bara………

Meeow! 

[miniskutt]
0

Jag skalar alltid mot mig. Förr skalade jag ifrån mig och skar mig och tappade potatisen hela tiden. Sedan försöker jag plocka de större potatisarna när jag handlar, lättare att hålla :)