Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthusmorsprat
Läst 5121 ggr
JMW
3

Inte skölja disken.

Detta har jag försökt tala om för svärmor i flera år. Hon står och sköljer och ibland med diskborsten. Sen ställer hon in disken i diskmaskinen….

Jag har aldrig sköljt min disk, bara skrapat av matrester.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19593996.ab

fruktgumman
0

Det hade jag ingen aning om. Jag tycker inte min disk blir riktigt ren om jag inte sköljer av tallrikarna först. Men jag har inte en ny diskmaskin heller i och för sig.

Ria74
0

Läste också detta, nu har jag ingen diskmaskin men det mest logiska känns ju att skölja av det innan så där lärde man sig något nytt 🙂

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Lilla Stjärna
2

Ok, men det rådet gäller nog inte för oss som bor i lägenhet och betalar ett fast värme / vatten-tillägg varje månad?

Om jag inte sköljer disken så diskar ju diskmaskinen mycket intensivare och går mycket längre = högre elräkning!

leemland
1

Jag tror inte på det. Här hemma måste vi skölja disken annars blir den inte ren och vår diskmaskin har inte så många år på nacken.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

jagga-ewe
8

Jag skulle säga "det beror på". Kommer du starta diskmaskinen strax efter att du ställt in sakerna, då spelar det inte stor roll. Men, vet du att det du ställer in nu kommer stå där till imorrnkväll, då är det kanske bättre att spola av lite. För, det torkar fast.

Sen är det större problem här i huset att alla anser att det där med att PLOCKA UR diskmaskinen, det är nånannans jobb. Så den skitiga disken står på bänken för det är ren disk i maskinen. Då är det bättre att skölja av innan man ställer det, för är det nångång det torkar så är det i väntan på att nånannan ska plocka ur maskinen. "Nånannan" brukar betyda mor i huset, eller den hon tvingar göra det.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Rita-S
11

Det är kanske så att disken kan bli renare om du inte sköljer av, men om man då inte är familj, och inte diskar varje dag luktar det självdöd apa av diskmaskinen sen och man får köra på hela universet av husmorstips för att bli av med stanken. 

Sen kläggas diskmaskinens pumpe ner av maträsterna och spill från disken, vilket jag har lärt mig efter att ha arbetat på kundtjänst för just en diskmaskinsproducent, detta kostar pengar när man behöver byta pumpen som får hälften så lång levnadstid enligt reparatörerna som faktisk åker ut och lagar maskinerna pga folk inte sköljer disken… . Så.. jag fortsätter nog skölja min disk innan den åker in i diskmaskinen ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Wony
0

Jag sköljer bara den disk som är riktigt äcklig, samt skrapar bort alla "hårda" matrester. I manualen till vår diskmaskin står det att man inte ska skölja bort fett osv från tallrikar, då det på något sätt "smörjer" maskinen invändigt. Sedan så kör vi emellanåt diskmaskinsrengöring.

Vi har ju dock ett filter som vi får tömma ibland om det fastnat någon matrest, men det är inte särskilt komplicerat eller tidskrävande.

[Ztevo]
2

Eftersom jag inte har diskmaskin, kan jag fortsätta med mitt handtverk utan huvudbry.

JMW
0

Om man håller luckan stängd så torkar inte ev matrest fast i disken.

Tänk så olika det blir, jag sköljer aldrig, skrapar bara av och har inga problem med ren disk. 🙂

Eftersom vi har eget vatten med varmvattenberedare så tycker jag också det känns onödigt att använda vatten två gånger på disken. Blir onödigt dyrt.

mikkan01
1

Sköljer alltid disken innan men det är för att det börjar lukta om man inte gör det…🤫

~mikkan

Maria
1

Jag håller med #5

Jag har testat här hemma nu och visst funkar det om man sätter igång diskmaskinen direkt man dukat av men om matresterna får torka in i maskinen och stå till kanske dagen efter innan man diskar så blir inte allt rent.

/Maria

isla
0

Sköljer aldrig disken och har aldrig gjort. Varför ska jag? Jobbigt och dyrt att diska två gånger. ;)

Maria
0

#12 Blir det rent även om det får torka in till dagen efter?

/Maria

Wony
0

#13 Jag kan inte svara för #12, men vi har ett "grytdiskprogram" som är tuffare mot rejält smutsiga saker. Är nån enstaka gång det inte blivit 100% rent, men då var det också fastbränd curry… 😉

Men faktiskt har vi aldrig haft några problem med att ens köra vanligt program, även om vi inte sköljt av. Bara man skrapar av det värsta så.

JMW
1

Om man håller luckan stängd så torkar inte matresterna in. Inte i min maskin i alla fall. Det finns liksom fukt i den.

isla
0

#13 Maskinen hålls stängd och disken blir så gott som alltid ren. Kan vara någon gång att något bestick legat fel i bestickkorgen och inte blivit rent, men då kör vi bara den i maskinen en gång till. Ingen större skada skedd. :)

Fridaaaa
0

Jag skrapar av rester och sköljer av till viss del. Blir bättre då tycker jag

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jalking
0

En snabb sköljning i kallt vatten här. Ibland en tvåsekundersinsats med diskborsten. Sen in i diskmaskinen.

Jag är ensam i hushållet, så diskmaskinen går långt ifrån varje dag.

Allt2
0

Jag har inte läst tråden men jag sköljer alltid då min disk ibland kan stå en-två dagar utan att jag sätter på maskinen och då torkar mycket av maten in.

[Juel70]
0

Om diskmaskinen inte diskar rent, så måste man ta loss delarna och rengöra dom (roterande vattenspridaren) och ventilen i botten måste också rengöras.  Jag sköljer bara bort det värsta, ifall det finns små bitar av mat eller så.