Generella husmorstipps!
tyckte det vore bra med samlartråd för annat än gröna städtipps och blomtipps med :)
Gula deofläckar under armarna på vita tröjer är något jag har stora problem med!
Nu ramlade jag över ett tipps: Blanda diskmedel med citronsyrepulver och gnussa in i fläcken. Sköljes efter en halv timme, eller tvättas på vanlig maskintvätt, sen skall fläcken vara borta :) Om den är riktig ingrodd kan du behöva göra om!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Hur många gånger har jag inte fått fetfläckar på kläderna som jag inte får tvättat bort?
Gnussa inn potatismjöl i fetfläcken, och låt det vara några timmar. Skölj i handvarmt vatten med lite diskmedel eller schampoo i, och fläcken skall vara borta!
Har du råkat få lite blod på kläderna? Vare sig du skurit ett finger, blött näsblod eller haft mer kvinnliga anledningar för lite spill.. gnussa inn massor med salt och spola sen i kallt vatten! Repetera till fläcken är borta.
Vadumecum munnsvatten är genialt mot svåra fläckar på golv eller väggar… tex tusch eller avfärgning från en soppåse? :D Gnussa med trasa och det blir snabbare borta!
Dutta vitvin på rödvinsfläckarna du råkat få.. ;)
Och rostfläckar på diskbänken du inte kan tvätta bort? Gnussa en rå lökhalva mot fläcken!
Har du marmorplatta i fönsterbrädan med vattenringar efter blomkrukor? Tvätta och torka, sen gnussar du in bivax eller ofärgat skokräm! Polera med ren torr trasa tills ytan är torr och du ser hur vattenringarna försvinner och marmoren återfår sin glänsiga yta :)
fläckar efter svett eller deodorant på kläder kan du även gnussa in med en blanding av diskmedel och potatismjöl :) gnussa det in, sen tvättar du vanligt i maskin!
Om du har något klädsplagg du behöver stryka, och det är rejält skrynklig kan det vara svårt att få det slät oavsett vad du gör. Lägg det i kylen eller frysen en liten stund, och stryk sen som vanligt och du kommer se det blir enklare att få det slät igen!