sunkig bh
Tvättar alltid mina bhar med byxor som jag tvättar utan sköljmedel, sköljmedel förstör form.och stretch och har märkt att bh banden håller längre på detta vis. Nu har jag tränat i en bh, tvättade den på vanligt vis och nu luktar den surt. Hur får jag bort det?
Lägg den i frysen eller häng den ute några dagar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tack, får prova frysen
du kan även prova lägga den i ättika en halv timme sen skölja den med vanlig sköltvätt :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Utspädd eller outspädd? säker på att den inte blir förstörd då-
utspädd i lite vatten. Om den tål det måste du ju kolla upp, droppa en droppe ättika på insidan av fästet i ryggen fex och se om den förstörs i färgen?
Ättika är väldigt skonsamt mer skonsamt än tvättmedel jag använder ättika när jag tvättar istället för mjukmedel. Det är bara att skölja BHn i vatten med en skvätt ättika och sedan låta den torka den kommer inte lukta ättika när den torkat.
Jag tvättar alltid bh för hand. Då behåller dom färg och form. Man låter dom ligga i blöt ett tag innan man kram-tvättar den.
Tvättade alltid mina för hand tidigare men tyckte inte riktigt att det kändes som att dom vart rena. Därav har jag börjat tvätta dom i tvättmaskinen. Provade frysen igår, funkade sådär. Ska testa att strö ut bikarbonat på en av dom dom. Är lite rädd att använda ättika då man brykar kunna använda det istället för sköljmedel = mjukmedel och det vill jag undvika då det förstör bh banden.
#8 Ättika och mjukmedel har helt olika kemisk uppbyggnad samt olika egenskaper, så det har inte alls samma effekt på din behå som mjukmedel.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#9 om man kan använda det istället för sköljmedel i tvätten för att göra kläderna mjukare (och det är de som förstör stretch som jag fått det förklarat för mig) så borde väl ättika ge samma effekt? Jag vet absolut inte, men det känns ju logiskt.
#10 Nej, det ger inte samma negativa effekt som mjukmedel, mjukmedel innehåller hydrofoba ämnen som exempel, medan ättika snarare drar till sig vattenmolekylen.
Ättika gör tvätten mjukare genom att göra vattnet mjukare (dvs hur mycket kalk som finns löst i det), medan mjukmedel lägger mer som en fet hinna över textilfibrerna.
då förstår jag. Tack :-)
Bra att det där med ättika kom upp! Jag har aldrig använt sköljmedel, men jag tror att siden skulle må bättre av det. Nu tvättar jag ofta ull och siden ihop och har funderat på om jag törs använda ättika även till ullen?
Vet ej. Kan åtminstone säga att blötlägg dom i utspädd ättika och sedan tvätta med ättika som sköljmedel fungerade, tror jag, det känns så.
Man brukar rekomendera att inte nyttja sköljmedel till vare sig ylle eller siden, och de sidor jag sett för yllebehandling rekomenderar ättika för en mjukare kännsla på ylle så det borde ju gå bra även till siden? :)
Det är siden jag läst om och använt till, så jag undrade om ylle… Men det var ju bra.
Min mor använde ättika i sista sköljvattnet (före tvättmaskinernas tid) när hon tvättade kläder som kunde färga t ex randiga tyger rött och vitt. Då fällde inte det röda på det vita
Låt dagen idag bli din bästa hittills!