Äggskal i avlopp
Jag läste någonstans att man kunde ha krossat äggskal i avloppet för att det hjälper till att rensa loss massa gucka som samlas där, skulle det fastna så löses äggskalet ändå upp sig själv med tiden. Någon som vet om det är så och om man vågar prova?
Japp det stämmer :) Du skall krossa det fint, inga stora bitar, och lägga det ner i vattenlåset. Det kommer fungera lite som slipmedel medan det sildrar neröver, drar med sig små bitar av geggemojja. :) jag har nyttjat det särskillt i badrumsavloppet med god effekt!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Ingen aning om hur effektivt det är. Dock så tror jag man ska vara försiktig med att tro att det "löses upp med tiden". Visst, det gör det nog, men det kan ta sin lilla tid.
Jag har av olika anledningar ibland lite äggskal i mitt akvarium, och det är det enda som inte försvinner. Så jag tror vi snackar månader och år.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
det tar nog längre tid för att det löser upp sig än att det dras med av vattnet nedöver, det tar tid att förmulta/lösa upp äggskal, så den biten är inte det jag viktlägger mäst. Det jag passar nogrannt på är att krossa det fint så det blir som grov sand, och inte är stora bitar så det inte kan sticka fast sig i geggan och hålla kvar annat som slinker ner.
"…medan det sildrar neröver" - fantastiskt uttryckt! 😃
Uhm, hehehe förlåt! Det händer i bland när man är norska ;)
#5 nej, nej! Inte be om ursäkt! Det var underbart skrivet!
tack :D