Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettskuraochdona
Läst 2285 ggr
Vaargen
0

Städning!

Hur ofta städar ni?

Veckostädar ni, och hur ofta storstädar ni?

Hur veckostädar ni och hur ofta storstädar ni?

Jag vill bli bättre på att städa, så behöver tips om hur/var man ska städa och hur ofta :)

Farwuq
7

Jag städar när jag börjar att skämmas.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[JeanetteK]
0

Jag veckostädar. Jag bor på landet och har en massa djur som hjälper till att håra ner, dra in smuts och annat. 🤪Mitt bästa redskap är min dammvippa! Den går jag med över allt längs väggar, tak, tavlor, element och grejer. Helt suverän tycker jag! Sen dammsuger jag, torkar golv och skakar mattor. Badrum och kök skurar jag lite extra. I mitt liv är damm och hår det som jag krigar mest mot och då är dammvippa, dammsugare och att skaka mattor, täcker, filtar och annat effektivast.

Rita-S
0

jag är nog lite på #1 som oftast.. ;) Men jag försöker ta lite varje vecka.

Jag vet ju HUR jag borde städa, men jag är på tok för lat! Det är det som är mitt problem. När jag rycker upp mig städar jag mitt badrum en gång om veckan (två om jag är hemma på dagarna), köket varje dag med golvtvätt två gånger i veckan, dammsuga i hela lägenheten en till två gånger i veckan exempelvis.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Fridaaaa
0

Dammsugar minst varannan dag. Moppar golven ca 1 gång/vecka. Storstädning vid behov annars småplockar jag. Men oftast stökigt här, städning är såå tråkigt xD

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
0

7 minuter varje dag. Sedan storstädningar med jämna mellanrum när jag inte står ut längre.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

Vi städar alldeles för sällan tyvärr

Mitt bästa tips är Flylady eller att man gör nått liknande. Dvs lite varje dag istället för enormt mycket sällan.

l'm back

Carrosh
0

Försöker att småplocka vartefter (det blir småplock varje dag), disken blir det tyvärr lite sisådär med, men det blir skärpning här nu! Försöker dammsuga åtminstone en gång i veckan, skulle bli oftare om jag hade en sån där sladdlös sak (vilket skulle vara nödvändigt när man har en katt och det blir mycket hår och kattsand överallt). Moppar när vi känner att det behövs (allt från 1-2 veckors mellanrum). Men prylarna försöker vi hålla undan så gott det går. Ställer undan saker när vi är klara med dem osv.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Torparmor
0

En del av er tycker ni är lata, det tycker inte jag. 

I det här huset är det bra att vi fyller år med ett antal månaders mellanrum för då blir det rejält städat några gånger på året. Dock blir badrummet snabbrengjort en gång i veckan och ytorna i köket avtorkat när det ser ut att behövas. Vår, sommar och höst jobbar vi mycket och kommer in rätt sent på kvällarna och orkar inte fortsätta jobba inomhus. På vintern passar vi på att göra nåt av det roliga som vi  inte hinner resten av året. 

Jo vi brukar ha lite advents-/luciafirande hos oss, så till dess blir hela huset julstädat

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Rita-S
0

#8 tack för det, känner mig superlat uppfostrat av en mamma som dammsugar och tvätter flera gånger om veckan och en mormor som dammsök och tvättade varje dag i principen! men det kanske inte är så illa ändå.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

JMW
0

Frågan är knepig. Beror ju på vad man lägger in i detta. Veckostädning, vad ingår? Jag "städar" när behovet finns. T ex när hunden byter päls så dammsuger jag varje dag annars bara när det behövs. Samma med allt annat. Storstädar tror jag inte att jag gör alls… 😉

MariinaS
0

Det beror på, våren och sommaren dammsugs det varje dag eller iallafall varannan (blir dammigt med hund och kanin + pollen som flyger in). Moppar golvet några gånger per vecka samt dammar av ytor också några gånger per vecka. Allt annat småskit som samlas plockas undan lite hela tiden när det blir för mycket. Köket hålls alltid rent hela tiden förutom att det samlas mycket papper där i perioder. Toaletterna hålls också efter hela tiden.

mikkan01
0

Jag småstädar lite jämt känns det som, när behovet finns. Är golvet skitigt så dammsuger jag (ibland varje dag, ibland var tredje dag). Behöver golvet torkas så gör jag det, oftast en gång i veckan men nu har jag ju hundar och en lerig gräsmatta så det blir var och varannan dag. Plockar undan sånt som har en riktig plats varje dag, tvättar så fort jag har tillräckligt med samma färg i tvättkorgen.
Köket lämnas aldrig ostädat och badrummen hålls efter flera gånger i veckan.

Ogillar när det är smutsigt omkring mig, haha. Försöker hålla det så pass städat så jag slipper storstäda så ofta, storstädning här förekommer dock var 3e månad~.

~mikkan

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Ria74
1

Jag städar i princip varje dag, eller röjer i alla fall. Har en liten dotter på snart 2 år som kan konsten att plocka fram allt ;)

Dammtorkar ungefär en gång i veckan och dammsuger 4-5 gånger eftersom vi har en cocker spaniel som får massor av grus i pälsen när vi varit ute.

Storstädar gör jag när jag tycker det behövs och då torkar jag alla lister och liknande.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

smellcaramell
0

söndag är min städdag! då bäddar jag rent i sängen, torkar av alla ytor, hyllor, saker som står på hyllorna o.s.v. Sedan är det rejäl rengöring i köket(svinto på diskbänk, rejäl rengöring av spis och liknande), dammsugning i hela lägenheten inklusive liser, moppa golvet överallt, städning av toalett, torkar speglar o.s.v. Kylen skuras typ varannan vecka och fönstren vid behov. Dock bor jag ju bara själv i en etta och en kanin som sällskap och runt kaninburen blir det såklart att jag sopar oftare.

Men min bästa vän är nog dammsugaren! jag hatar att dammtorka böcker och liknande så använder alltid dammsugaren då! :)