Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettskuraochdona
Läst 1515 ggr
Vaargen
0

Frågor!

Jag undrar om någon kan svara på dessa frågor?

Jag har flyttat till en lägenhet som är ganska gammal jag tittade bakom elementen och det var ganska mycket damm där jag försökte på en del sätt få bort en del av dammet men lyckades inget vidare. Finns det något tips/sätt att få bort damm bakom element? och så en till fråga, finns det en risk för brand om det finns damm bakom element?

Sen har jag min fråga gällande spisen, kan man med vilken spis som helst dra undan den för att rengöra där spisen stått? är det bara att dra ut den?

Undrar samma sak som om kylskåpet, man måste ju rengöra bakom kylskåpet ibland hur gör jag då kan jag bara dra ut kylskåpet?

Tack för svar, är ganska ny i lägenhetslivet.

VildaVittra
0

Det finns speciella elementborstar, men i brist på det kan man ta en handduk och peta ner för att sedan göra som när du torkar ryggen med en handduk. 

Ja, risken för brand ökar, men det beror också på vilken typ av element du har, vattenburen värme kan ju inte överhettas direkt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vaargen
0

tror vi har fjärrvärme, är det vattenburen värme?

Rita-S
1

I brist på elementborste brukar jag offra en gammal strumpbyxa av nylon ellernåt, och trycker ner den med ett skohorn så jag får tag på andra änden. Sen "filar" jag upp och ner (ryggtork-tekniken Vittran nämner) medan jag flytter strumpbyxan från rille till rille och dammar rent på såvis. Har man fjärrvärme är det ofta vattenburen dock inte alltid, så jag rekomenderar att skruva ner temperaturen ändå litegrann nån timme innan du gör det. 

Sen får man ju dammsuga under elementet ;)

Om kylskåpet inte är innebyggt i ett skåp är det inte så svårt att dra fram i fall du kan få tag på undersidan eller sidorna. De har ofta hjul på baksidan så om man kan vippa upp några millimeter fram brukar det vara ganska lätt att få fram. Dra ut elkontakten och dammsug baksidan av kylskåpet (du förstör inte maten innuti, kylskåpet håller kylan ganska många timmar om dörren är sluten så du hinner gott och väl), sen kan du ju tvätta golv och ev väggar bak. Samma kan du göra med en ugn/spis, de med har hjul på baksidan så man kan dra de fram om man lyckas lyfta några millimeter fram, så får du städat under och bak de med.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[laloli]
1

Bor i hyreslägenhet och när jag för snart två år sen fick ny spis förankrades den med tippskydd. Man ska tydligen lyfta spisen i bakänden först och dra ut. Men jag lyckas inte med det. Nån som vet mer exakt hur man gör? Vaargen har kanske samma problem?

TatsuOni
1

#4 När jag har stött på spisar med sådana skydd så brukar det vara tvärt om. Man lyfter framtill så att bakänden trycks nedåt. Med lite pill så brukar det gå.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[laloli]
0

Ah, så måste det ju va! Tack TatsuOni, ska prova imon!

TatsuOni
0

#6 Varsågod! Hoppas att du lyckas🙂

[laloli]
0

TaaDaa! Yes, jag lyckades! Nu blev det rent bakom spisen! :-D

TatsuOni
0

#8 Härligt😃

[laloli]
0

Ja, det var skönt. Blir fort skitigt överallt runt om en spis. Så nu fick jag gjort hela köket idag så jag är nöjd. Ha en bra dag!

Vaargen
0

#3 Jag hittar inte elkontakten? däremot kan jag stänga av kylskåpet innan jag drar ut det.

Kylskåpet och frysen är liksom nästan ihopsatta(eller väldigt nära varandra, vet ej) har försökt kolla lite, men tycker det är svårt att se hur man drar ut det. Kan man dra ut frysen också? eller är det bara kylskåpet? Sen när man väl rengör bakom kylskåpet dammar man av då och torkar med trasa typ, räcker det?