Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettskuraochdona
Läst 9714 ggr
Ambrose
0

Rengöra gjutjärns våffeljärn

I helgen var jag på veteranbilsmarknad och hitta en liten skatt. Ett gammalt gjutjärns våffeljärn från Skoglund och Olson. Det är i hyfsat skick. Pyttelite rost på utsidan bara. Jag har tänkt att använda det till våfflor och vill därför rengöra det ordentligt innan jag sätter igång… just för att man aldrig vet var det har varit innan. Eftersom det är gjutjärn bör man ju vara lite försiktig? Men har någon lite bra tips om hur jag ger det en rejäl rengöring, samt hur jag tar hand om det på bästa sätt när jag väl börjat använda det? :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Rita-S
0

jag fick rost på min järngryta och skurade med såpa och svinto bara :) sen oljade jag in ordentlig så den inte skulle rosta igen!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Ambrose
1

#1 Man riskerar inte att skada gjutjärnet då?

//Ambrose

Rita-S
3

det beror väl hur hårt du skurar, men jag tror nog gjutjärnet är aningen hårdare än svintoullen, så om du inte skurar alldeles för länge eller hårt lär det knappast skada. Jag har inte sett nå skada på min gryta sen jag gjorde det iaf!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Ambrose
1

Jag har skurat med Svinto, brännt in salt.. och haft den i ugnen med olja på i 200 grader. Håller tummarna för att det blir ett bra järn som håller länge… ska bli kul att grädda våfflor över öppen eld :)

//Ambrose

[Aralia]
1

Man ska aldrig någonsin ha rengöringsmedel på gjutjärn! Skura i hett vatten och sen bränn in den med olja i ugnen, det är det absolut bästa för pannan, annars förstörs den lätt.

kattöga
0

När min gamla gjutjärnsgryta eller stekpanna nån gång behöver grovrengöras så häller jag bikarbonat i grytan, hett vatten och sen lite ättika och låter det stå och fräsa en stund. Sen skurar jag bort det som fastnat, ibland behövs "scotch brite". Sköljer i hett vatten och låter pannan torka ordentligt. Smörjer in den med olja och ställer den på spisen en stund för att "bränna in oljan". 

En del rekommenderar svinto (Skeppshult t ex) andra säger att man aldrig ska använda stålull. En del rekommenderar ättika, en del grovsalt.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Ambrose
3

Jag gjorde så att jag först skurade med svinto.. mest på utsidan som var skitig… sedan brände jag salt i järnet. Det stod på plattan säkert 30min på var sida. Ut med saltet.. skölja av och skrubba med diskborste.. inget medel.. torka det på plattan.. sedan olja in hela alltet och stoppa in den i ugnen i typ 1-2 timmar. Testkörde det förra veckan. Blev supergott och frasigt. Inga problem med att något fastnade. Måste bara komma ihåg att vända järnet på plattan :)

//Ambrose

Magi-cat
2

Ursäkta en dum fråga, men varför ska man ha salt?

Har också ett gammalt "järn" som jag tänkte ta i bruk….🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ambrose
1

#8 Det drar åt sig gammalt fastbrännt fett :) Därför måste man fetta om den efteråt

//Ambrose

siberlina
0

jag  brukar  hälla  mat olja  på   ett  papper   och   rengöra   grytan  med  , och   efter det   vanligt  vatten   och ev   diskmedel