Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettskuraochdona
Läst 1009 ggr
ChristineL
0

Putsa silver

Någon som har tips på hur man enkelt putsar silversmycken som blivit missfärgade (oxiderat?). Jag funderade på ketchup men har bara hört att det funkar på koppar.

Sagolikt
0

Tandkräm.

Kyllan56
0

Inte tandkräm med slipmedel i för det kan skrapa silvret.

Jag hade tagit bakpulver/bikarbonat.

http://www.landleyskok.se/tips-trix/putsa-silverbestick-utan-besvar.html/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[tk1971]
4

Jag kör med elektrolys. Aluminiumfolie i en bunke, i med smyckena, strö på bikarbonat och häll på kokande vatten. Funkar jättebra och tar sig in i de minsta skrymslena där man inte kommer åt med silverputs.

Kyllan56
0

#3 Men vad bra då är vi rörande överens. 🙂

ChristineL
0

Har det någon betydelse om det är bikarbonat eller bakpulver egentligen?

Kyllan56
0

#5 Det är bikarbonat i bakpulvret man vill åt. Om jag hade fått välja hade jag tagit bikarbonat, men jag tror bakpulver fungerar också! Så egentligen är det nog hugget som stucket, vilket du använder.

ChristineL
0

Det blir till att köpa bikarbonat! Tack så mycket :)

Kyllan56
0

#8 Varsågod! 🙂

Rita-S
0

aluminiumsfolie, kokande vatten och mycket salt. Doppa silvret i så det berör aluminiumsfolien, och använd tandborste och bikarbonat på sisleringar där det inte försvinner smuts av sig själv :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sindri
0

OBS! I alla fall pärlor tål inte silverputsmedel och bikarbonat etc, då måste man putsa för hand. Vet ej hur det är med stenar - det kan vara lite olika på olika sorter.