Få bort röklukt ur bil
Ska köpa min fars gamla bil. Problemet är att den är ordentligt inrökt. Har ni några tips på hur jag kan få bort så mycket som möjligt av lukten? Ättika är inte ett alternativ.
Sätena är ordentligt skitiga också, så ni får gärna ge tips på skumtvätt eller någonting annat som fungerar bra att göra hemma och vart man köper det.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag tycker han får stå för rekond, man säljer inte en bil i det skicket tycker jag.
Men varför inte ättika? Bikarbonat i en skål kan funka också och vädra!
/Christine
Mekonomen har skumtvätt för säten som är hyfsat bra. Röklukten vet jag inte hur du ska få bort.
#1 Det är min far som säljer bilen så det är inom familjen och självvalt av mig att köpa den. Dessutom så får jag den till ett bra pris. Han har redan hjälp mig att rostskydda, lacka om vissa delar m.m så jag tänker inte gnälla över röklukten😛
Jag fixa inte lukten av ättika. Bikarbonat får jag testa🙂
#2 Får åka till mekonomen någon dag då🙂
Just ja, kanske ska tillägga att bilen redan är så urvädrad det går.
Jag vet att min mormor satte en skål med ättiksprit, och det tog bort lukten
textilrens får man tag på typ överallt, på bensinmacken, biltema, mekonomen och dylikt, sådan man sprejar på, låter verka, gnussar med typ nån rotborste och dammsugar bort tvåldammet sen. Funkar hyfsat bra. Sen kan man självklart investera i överdrag man bara tar påu tsidan av säten i stället för att träcka om dom. Fungerar även det bra.
Rökdoften kan du nyttja ättika och träkol liggande i bilen, träkolen i en hink du ställer in, den drar åt sig, och du kan dutta all tekstilie med ättika för att tekstilerna skall tappa rökdoften. Det kan ta tid om det är riktig "inrökt" men det kan funka. Träkolen är även bra att dra åt sig fukt med om det är riktig våta mattor under vintern. Orkar du inte dutta överallt kan du ställa en skål med ättika på golvet nånstans när bilen är riktig varm innuti och låta det dunsta upp inne i bilen. Ångandet kan snabbas må med hårtork eller kupevärmare. :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Som sagt så är ättika inte ett alternativ, men tack för dem andra förslagen🙂
Äppelklyftor tar bort röklukt
#1 Ska det vara torr bikarbonat eller ska man blanda i vatten?^^
#9 Då får jag köpa äpplen🙂
#10 - Torr, det hjälper nämligen till att neutralisera luften och får bort dålig lukt.
/Christine
Då får det bli äpplen och bikarbonat🙂
Du kan även köpa en luftioniserare för ca 300kr och ha i bilen ett tag för att få bort lukt.
#13 Fungerar säkert bra, men det känns lite onödigt om jag inte har någon nytta av den sen🙂
#14 bra poäng. Hade varit fint om du kunnat hyra en kort tid.
Vet inte hur bra det hjälper mot röklukt men jag har sett tips om att man kan lägga kaffe (pulver då antar jag) i en nylonstrumpa som man knyter ihop och lägger i kylskåp mot dålig lukt. Har du kaffe hemma så kanske det funkar?
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#15 Ja det hade varit riktigt bra om det hade gått.
#16 Har torkad kaffesump i en låda i bilen sedan några dagar tillbaka🙂 Får se om det fungerar.
#17 Jag undrar om sump suger åt sig lukten lika bra som oanvänt kaffe…..? Men det kanske det gör….. Håller tummarna för att din sump fixar lukten! 🙂
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#18 Har läst om sump tidigare så jag testar. Fungerar det inte så får jag köpa ett billigare paket kaffe och lägga in i bilen😛
På Biltema finns en spray som tar bort lukter av olika slag. Minns inte vad den heter.
#20 Finns tyvärr ingen Biltema där jag bor. Tror du att det kan finnas någonting liknande på Mekonomen?
Är det en sådan spray som bara tar bort lukter, eller luktar det kemikalier långt efter att man har sprayat den?
Tänkte uppdatera lite hur det har gått än så länge. Bilen luktar fortfarande rök, men betydligt mindre. Mycket försvann efter en grundlig städning med b la skumtvätt på sätena. Ska göra en till sådan städning snart då jag även ska skumtvätta hela taket.
Har testat med bikarbonat och äppelcidervinäger (vill inte lägga in äppelskivor en varm dag då jag antagligen kommer att glömma dem där lite för länge…). Det har tyvärr inte gett någon större effekt. Kan vara att jag har för litet utav det i bilen.
Torkad kaffesump har jag haft en bunke med i bilen ett tag nu och ställde idag in en till. Det har faktiskt minskat lukten en del.
Alla "experiment" står kvar i bilen och den ska som sagt städas igen. Alla nya förslag är välkommna!🙂
Ja prova på mekonomen, annars tror jag man kan beställa från Biltema på nätet. Jag är inte 100% men tror den hette Luktborttagningsspray eller nåt sånt.
#24 Tack🙂 Ska titta på mekonomen någon dag.
Kunde du inte prova att ställa in ättika i en skål på kvällen, och sedan ta bort den på morgonen och vädra ut ättikslukten innan du kör bilen?
#26 Ättika kommer inte ens innanför dörren här hemma😛
Var inne på Clas Ohlson och såg att de hade "antiluktspray", så jag köpte en. Känner inte längre någon röklukt men istället så luktar bilen starkt av kemisk parfym… Så nu måste jag lyckas få bort den lukten! Ska vädra och städa ur den ordentligt så fort jag har möjlighet. Hoppas att det hjälper😛
Tips för att få bort den lukten?😇
Dålig lukt i kylskåp kan man få bort med att fylla kylskåpet med hopknölat tidningspapper. En hel bil kanske blir svår att fylla, men det går ju att prova med litegrann i alla fall.
#29 I kylskåp är det väl illaluktande fukt som det drar till sig?^^
Nja, lukt är det nog. Vi hade ett gammalt kylskåp på jobbet som luktade illa trots rengöring och det var hyresvärden som tipsade om detta. Vi tömde skåpet på mat på fredag och packade det fullt med tidningspapper och något bättre blev det.
Men jag minns inte att tidningspapperet var fuktigt när vi tog bort det på måndag. Men som sagt, en bil är mycket större och svårare att göra så med.
#31 Jo det kan bli lite jobbigt om man har passagerare😛 Kan mosa in passagerarna bland papper och kalla det för airbag😂 Men jag ska definitivt lägga tipset på minnet tills jag har någonting mindre som luktar!🙂
Åh nu kom jag över att kisel är bra mot lukter. Man kan köpa kiselkattsand. De kommer i storpack. Egentligen så kan du göra antiluktpåsar med nylonstrumpor och kiselkattsand i fall du vill slippa sopa bort kristallerna.
#33 Det får jag kolla upp🙂
Bra tips!
En ny uppdatering. Efter att ha haft burkar med kaffesump i bilen länge nu så är lukten nästan helt borta. Lite finns enligt sambo kvar, även om jag inte känner det själv. Ska köpa en bättre skumtvätt och städa bilen ordentligt på semestern. Då borde den sista lukten försvinna! Antiuktsprejslukten försvann efter ett tag, men den gjorde ingen nytta mot röklukten.
Såg en bild på någon som hängt upp en parfymerad binda i bilen, i stället för doftgran. Det kanske funkar? 😃
#37 Haha hade jag gillat star parfymlukt så😉 Men jag föredrar att få bort den dåliga lukten och istället låta bilen lukta hund och stall som min förra😎
Det finns ett bioteknologiskt medel som är superbra på ALLA lukter! Helt underbart! Fungerar mycket bättre än de medel som finns på typ Biltema…
Det innehåller speciella bakterier som är anpassade för att "äta upp" röklukt tex. Medlet heter Nu-Odor Fresh och är PH-neutralt.
Har använt det både i en inrökt lägenhet och en totalt röklukts stinkande bil med suveränt resultat!
http://www.innu-science.se/produkterna/luktborttagning/rok/nu-odor-fresh-630ml/
Finns att köpa på Ocay (fd. Kontorsvaruhuset) både i butik och över nätet!
#39 Tack för tipset🙂 Någon annan har säkert nytta av det, men lukten i min bil är i princip borta nu🙂
#40 Med detta medel får du bort ALL lukt! Även det där lilla extra som man bara känner när man kliver in i bilen eller om den stått i solen, Nikotinet kryper fram eftersom tyvärr.
#41 Tack, men som sagt så är bilen redan tillräckligt luktfri🙂