Missfärgad toalettstol
Har köpt citronsyra i lösvikt. 70 kr för 1 kg. Kokar hett vatten typ 5-10 dl och rör i 2-3 msk citronsyra. Sen häller jag det i toastolen innan jag går på jobbet. När jag kommer hem är stolen ren. Usch va bra det är. Även att göra ren diskmaskinen….andra saker?

en flaska ättiksprit funkar och så jätte bra. den mindre flaskan är bäst
Aha. Det visste jag inte!
Friskt vågat att ha i kokande vatten i en kall toalett 😮
5 dl coca cola som får ligga och dra sig 5-10 minuter funkar det med. Mindre riskabelt med sprucken toalettstol är det ju om inte annat.
Såg du filmen om hur man tar bort ytrost o annat på krom? Jo, Coca Cola!
Hmm….
Coca cola funkar tydligen till många saker 🙂
Jag blandar bikarbonat och citronsyra och strör i toastolen. Funkar också.
Ja, bikarbonat o citronsyra bildar kolsyra enligt formeln:
(H3C6H5O7(aq) + 3NaHCO3(aq) --> Na3C6H5O7(aq) + 3CO2(g) + 3H2O(l) )
Een flaska Coca-Cola enligt ovan inlägg kanske ger samma effekt.
Ja, det är väl fosforsyra i den, som jag inte kan formeln för, men kanske nåt i den stilen…..
Den där reaktionsformeln snodde jag på nätet bara för att imponera. :-)
😎
😃
Jag har hört att coca-cola är en hejare på att lösa upp i toastolen.
Alla jäkla Cola-slattar som ungarna strör runt sig kanske man ska dumpa i toastolen när man åker på jobbet. Då blir allt rent när man kommer tebax.
#3 Kan porslinet på toan spricka med hett vatten? Jag får nog sluta göra så som #0 …. men rent har det blivit iaf :)
"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"
Beroende på mängden kokande vatten förståss, men alldeles för mycket hetta som kyler porslinet för snabbt så kan det faktisk spricka ja. Mormor hade alltid varmt men inte kokande vatten i glas och porslin innan hon skulle ha över varm soppa/sås eller annat för att undvika det så skillnaden på temperaturen i glas/porslin inte var så stor mot temperaturen på grejerna man skulle ha i. Dock tror jag inte halv till en liter kokande vatten i en toastol som redan innehåller 5-10 liter vatten skulle se till att det spricker så lätt, men det kan vara bra att ha i åtanken. :)
Min pappa brukade köpa löstands-rengörningstabletter och hade 2-4 stycken i toastolen :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Verkar vettigt, tack! :)
Löstandsrengöring.. hihi.. måste nästan prova det - bara för att det låter skojigt. :)
"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"
Faktiskt har jag ner oftast två matskedar citronsyra rätt ner i toavattnet. Det är när jag ska vara seriös jag kokar upp 0.5 l vatten o löser upp syran. Men faktiskt verkar det funka lika bra o ha i det som pulver o låta det stå medan man är på jobbet eller nåt.
Såg på tv igår att cocacola innehåller citronsyra och är bra för rengöring av bland annat toastolar. Så ren citronsyra är antagligen lika bra/bättre eller mer ekonomiskt…… Bara hälla i och låta stå ett tag.
Undrar om askorbinsyra är likvärdigt med citronsyran…..? Sura är dom ju båda två.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Enligt min syster, alkemisten, så är det bruna kalkavlagringar. Syra tar bort kalk enligt hörsägen. Bra också i diskmaskinen och kaffebryggaren samt ångstrykjärnet sägs det.
#19 Helt rätt🙂 Syra tar bort både kalk och urin. Rost också, men det passar inte in i ämnet här😛
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik